analoog-digitaal

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

analoog-digitaal

Bericht door nolfke »

Wat is het praktisch verschil tussen analoge en digitale stepperdrivers en welke passen het best bij welke toepassing?
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: analoog-digitaal

Bericht door Leeuwinga »

wat moet ik mij voorstellen bij analoge stepper drivers?
ik ken wel analoge servo drivers
cees
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: analoog-digitaal

Bericht door Lude »

Volgensmij doelt nolfke op de drivers van impulse cnc,

Hoe ik het lees is een analoge driver een driver zonder toegevoegde interne logica (deze stuur je dus wel aan met een step-dir signaal/TTL signalen, dus nog steeds wel digitaal). Een digitale driver heeft wat meer logica in zich om wat slimmer de motoren aan te sturen (herkennen van stapverlies, minder warmte vorming, in de gaten houden van acceleratie curves en ga zo maar door).
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: analoog-digitaal

Bericht door Leeuwinga »

Zoiets van:
kost duur....
Iets door mailen.....
op telefoneren.....
PascalvV
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 dec 2009 12:26

Re: analoog-digitaal

Bericht door PascalvV »

Inderdaad, bij gebrek aan een onderscheidende kreet, kiezen we gewoon een heel technisch klinkende term. Het verschil tussen analoog en digitaal is over het algemeen gesproken voor de leek, dat ene is oud en van vroeger en dat andere is helemaal hip en nieuw enzo dus natuurlijk veel beter.

Geloof mij, in beide drivers wordt gebruik gemaakt van digitale techniek. Dit is immers veel makkelijker/goedkoper dan het bouwen van een driver zonder deze onderdelen. De "digitale" driver op de site van impulse b.v. heeft wat meer mogelijkheden dan de "analoge" maar digitaal zijn ze beide hoor.
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: analoog-digitaal

Bericht door nolfke »

inderdaad, ik zag ze bij inpulse cnc; "analoge" negeren en voor digitaal gaan dus.
Ik zag daar wel interessante servo motoren van 400W met servocontroller 3 sets voor 1200 euro
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
Impulse CNC
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2011 20:19
Contacteer:

Re: analoog-digitaal

Bericht door Impulse CNC »

Ik kan enkel wat zeggen over de drivers van Leadshine:

Onderstaande opmerking van Lude klopt:
Hoe ik het lees is een analoge driver een driver zonder toegevoegde interne logica (deze stuur je dus wel aan met een step-dir signaal/TTL signalen, dus nog steeds wel digitaal). Een digitale driver heeft wat meer logica in zich om wat slimmer de motoren aan te sturen
Even kort door de bocht: De digitale drivers zijn zodanig in te stellen dat ze de resonantie die in stappenmotoren voorkomen, tegen gaan. Met name in de lagere toerentallen hebben stappenmotoren last van deze resonanties. Op lagere toeren draait de motor met gebruik van deze digitale drivers aanzienlijk soepeler. Ook produceert de stappenmotor een stuk minder geluid en iets minder warmte. Een motor die mooier en vloeiender draait, heeft natuurlijk een positief effect op het eindresultaat van je werkstuk. Naast de anti resonantie heeft de digitale driver nog meer goede eigenschappen t.a.v. de 'analoge driver'.

Hier zie je een overzicht van de eigenschappen van de digitale drivers. (wel even op het tabbladje introduction klikken.)

Ten aanzien van de analoge drivers: De term analoog is wellicht niet helemaal op zijn plaats, want er zit toch digitale techniek in. Maar… de anti resonantie instellingen en een aantal andere instelmogelijkheden ontbreken.
De term analoog is mijn inziens daarom ook wat ongelukkig gekozen door Leadshine. Ik denk dat ze hiermee i.d.d onderscheid willen makken tussen de twee series.

Bij de digitale driver is de ProTuner software te gebruiken. (gratis te downloaden bij Leadshine of op mijn site. Hiermee kun je via een RS232 kabel de PC de drivers optimaliseren. Mocht je dit niet willen, is er een ‘auto setup’ functie aanwezig. Echter voor een optimaal resultaat is een eenmalige ‘tuning’ wel gewenst.
Plaats reactie