Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ersoy
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2008 23:46
Locatie: Weert
Contacteer:

Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door ersoy »

Beste Mensen,

Ik ben al ruime tijd onderdelen aan het verzamelen om een persoonlijke CNC -machine te bouwen. Ik heb wat Positionerings elementen en industriële servomotoren met bijbehorende besturingskasten kunnen vinden.
Alleen heb ik zo een machine eerder nooit gamaakt. Ik wil nu heel graag eindelijk de besturing aan de praat krijgen, alleen ik weet niet wat ik nog hiervoor moet doen. Kan iemand die hierover veel weet SVP mij hiermee helpen of advies geven. Ik wilde de open dag bijwonen. Dit zou een ideale gelegenheid voor mij zijn, maar die heb ik gemist. Zouden jullie mij uit de brand kunnen helpen? Ik heb twee besturingskasten van SERvostar 600 met twee SB AC servo-motoren. En ik heb zware servomotoren van de merk WEBER met bijbehorende besturingskasten.. Deze zijn schijnbaar afkomstig uit een industriële schoefautomaten in een fabriek waar ze hele grote bouten of moeren mee vastdraaiden. Wat kan ik doen om deze op een juiste manier aan te kunnen sluiten op één PC. Om ze voor een CNC-machine werkende te krijgen? Ik zal nog foto's uploaden, om de situatie op te helderen. Ikzelf heb hier geen ervaring mee, Dus alle hulp is van harte welkom
alvast bedankt voor reacties.

groetjes,

Ersoy
zeeschuim

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door zeeschuim »

zijn ze analoog of digitaal?
gr, Cees
ersoy
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2008 23:46
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door ersoy »

Hallo Cees,

Allereerst bedankt voor je reactie. Zoals je ziet ben ik niet iemand die echt verstand heeft van electronika.
Waaraan kan ik zien of ze digitaal zijn of analoog? ik zie alleen heleboel kabels die aangesloten worden op de motoren. en op de kasten is numerieke toetsenbord aanwezig . van daaruit kan ik ze wel met toetsen rechts of links laten draaien. dus ik denk dat ze wel digitaal zijn. Omdat ik niet thuis ben heb ik niet de gelegenheid gehad foto's toe te voegen, maar deze zal ik nog uploaden.

grt jes

ersoy
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door Mcgyver »

kijk hier eens:



http://www.heason.com/catalogue/82/servostar-600.html

Onderaan vind je een wiring diagram.. en wat manuals

Je hebt mazzel... het zijn digitale drives die step en dir signalen aankunnen... en ze kunnen worden geconfigureerd via een pc...

Hou er wel rekening mee dat installatie en afregeling niet mee zal vallen zeker als je geen kaas van de materie hebt gegeten
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door Leeuwinga »

Ersoy,
Download het gratis programma Mach3 en maak een test opstelling om de motoren via
deze software aan te sturen met de Step en Direction signalen.
Een klein tussenkaartje cq. aansluitkaartje, hiervoor is wel handig deze zijn eral vanaf e45,00

Cees
ersoy
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2008 23:46
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door ersoy »

Hierbij de foto's.

Positionerings-elementen: Afbeelding
servostar600 besturing: Afbeelding
SB motoren 2,4 Nm: Afbeelding
Weber servo: Afbeelding
Weber besturing aansluitingen: Afbeelding
Weber besturing: Afbeelding
Weber besturing en motor: Afbeelding
Weber besturing voorkant: Afbeelding
Diversen: Afbeelding

geinventariseerd heb ik dus het volgende losse onderdelen:
* 2 x servostar 600 servo besturingskasten.
* 2 x SB motoren 2,4 Nm
* 1 x SB Motor 5,17 Nm met differentieel kast , waarmee ik draaiende beweging haaks over kan brengen in 4 verschillende richtingen
* kist met losse onderdelen zoals kabels, kabelbeschermers etc
* 6 x weber besturings kast met aansluitingen voo r weber DC servo motoren.
* 9 x Weber DC servo motoren met koppelings-element, en nog iets wat ik niet weet wat het is.
* Technisch informatie boekje van weber motoren en besturingskasten
* Positionerings elementen met geleidingen en spindel assen van trapezium en kogelomloop.

Ik wil heel graag de besturing met WEber en servostar echt werkend krijgen, want hier heb ik echt lang op gewacht. Alleen ik weet god niet hoe ik dit moet doen. ik heb de schema gezien van servostar, en ik vraag me af of een mach3-kaartje of een usbcnc kaart echt de probleem op zal lossen voor mij.

Is er misschien ook iemand die weet hoe ik dit kan doen. En als het mogelijk is ben ik bereid hiervoor een keer te reizen naar iemand om de betreffende besturingen te laten zien. Want op dit moment ben ik net een kind met veel speelgoed, die niet weet hoe hij ermee moet spelen.

groetjes

ersoy
ersoy
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2008 23:46
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door ersoy »

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door Erik »

McGyver en Leeuwinga hebben je al de belangrijkste hint gegeven. In principe krijg je signalen uit de PC naar de servodrivers. De motoren en een voeding sluit je ook aan op de servodrivers en het zou moeten werken, that's all. Zorg dat je goede documentatie bij de hand hebt voor de specifieke aansluitingen.

Kom eens met concrete vragen; Op algemene vragen kun je alleen algemene antwoorden verwachten.
Gr.

Erik
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door Leeuwinga »

Klopt, ook hier vliegen je niet de "gebraden kippen in de mond"
verdiep je eens in bv. Mach3 of USBCNC en zoek eens op het internet
er is eeeeenorm veel informatie.
Wellicht eens op mijn site kijken daar staat ook iets van "CNC automatiseren, hoe?"
(http://www.leeuwinga.nl)
Het is echt niet zo moeilijk om de motoren te laten draaien en vervolgens toe tepassen
op een machine.
Als je bezig gaat en er komen vragen dan zijn inderdaad ook gericht en zal men op
dit forum aan alle kanten hulp bieden.
Dus ik zeg ook , DOEN! :lol:
Cees
ersoy
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2008 23:46
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door ersoy »

Hmm,

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie aandacht en reactie. Ik heb inderdaad nog niks ondernomen wat betreft het aansluiten van de besturingen. Dit komt omdat ik nog een bleek ben op het gebied van elektronika en bang ben iets verkeerd ga doen waardoor iets gaat branden ofzo. Zoals ik van jullie verneem is het dus toch eenvoudiger dan ik denk. Nou dan moet ik eigenljk uit kunnen komen. ik zal eens wat proberen aan de hand van zo een mach3 of usbcnc -kaart. SChijnbaar is dat de enige wat ik nog mis.

Als ik weer een stap verder ben laat ik hier nog wat over weten.

By the way: is een van jullie toevallig ook create?

tnx

ersoy
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door Erik »

Vul eens je woonplaats in in je profiel, misschien woont er een welwillend forumlid bij je in de buurt.
Gr.

Erik
ersoy
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 aug 2008 23:46
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Aansluiten CNC Besturing / servomotoren

Bericht door ersoy »

Nu je het zegt: Ik had het inderdaad niet gedaan. Ik heb het ingevuld in mijn profiel. Hoop dat er mensen bij çlub zijn die ook in mijn buurt wonen.

groet

ersoy,
Plaats reactie