driver en interface??

Moderator: Moderators

didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: driver en interface??

Bericht door didado »

cncfrees1995 schreef:hej
waar blijven die antwoorden?? :roll:
Hoewel ik vermoed dat je het niet zo bedoeld zijn de mensen op dit forum hier niet op aarde om op jouw commando vragen te beantwoorden. Geduld is een schone zaak.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: driver en interface??

Bericht door Mcgyver »

Voor het geld is het niet duur...

Het kan best leuk werken...ik ben zelf alleen geen fan van alles op 1 print gebouwde componenten...

Inderdaad is vaak het grote probleem dat je gebonden bent aan een maximale stroom per spoel..

Ik zou zeggen mail de verkoper even...

ALs je losse drives en een losse interface hebt kan je makkelijker een drive wisselen... in het geval dat als je bij een kolom freesmachine een zwaardere stappenmotor en evt ook een zwaardere drive nodig zou hebben..

Maar buiten dat... als je voor budget gaat is dit leuk maar check bij de verkoper de specificaties even.

En inderdaad wat Didado zegt.. geduld is een schone zaak!!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: driver en interface??

Bericht door w.rusman »

universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: driver en interface??

Bericht door Floppy »

Als je even gezocht had, had je gevonden dat hier op dit forum al eerder een vraag gesteld was over een soortgelijk bordje:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=19&t=2601&start=0
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: driver en interface??

Bericht door Robo »

Nog even over de laptop met USB>serieel adapter..

Ik heb dit dus gelezen :
If you are planning on running a CNC machine from a laptop please be aware that there are a lot of inherent problems with the parallel port implementation on laptops that make them largely unsuitable for CNC control. Laptops do not make a very good real-time environment. I am not saying it can't be done but make sure you understand the potential pitfalls.
Waarbij het probleem dus in de real-time environment ligt? (al ben ik niet los op dat gebied)

Wellicht zou het met zo'n 'smooth-stepper' wel kunnen, meende dat die gegevens op slaat, en dan met een eigen kloksnelheid het zwikkie bestuurd..
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
JEWACNC
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2010 22:17

Re: driver en interface??

Bericht door JEWACNC »

Nog een "kleine" toevoeging op het aansturen van motoren via de parallele poort, en interfacing:

Het probleem van het hakkelen, wat je mooi kunt testen en horen door de motor een oneindig lang traject te laten afleggen komt omdat onze vrienden van windows te pas en te onpas random ineens bedenken dat er vanalles tegelijk moet gebeuren, zonder dat de gebruiker daar om vraagt.
Voor de normale dingen, zoals een printer etc boeit dit niet, want die heeft een buffer, en is erg langzaam.
een stappenmotor driver heeft dit niet, en geeft iedere verstoring 1:1 door aan de motor, die daardoor erg onregelmatig op hoge snelheden gaat lopen. (of erger)
(geen idee of linux dat ook heeft, nooit kunnen testen)

In de laatste 10 jaar+ heb ik: "kellyware KCam, machX, EAS, NC start, eigen turbo pascal, en Dancam" gebruikt.
Afgezien van goede of minder goede bewerkings en inlees kwaliteiten, gaat het altijd mis op de aansturing via de printerpoort. (hakkelen, of veel en veel te lage snelheden)
Dat ding is daar ook niet echt voor gemaakt. (in de jaren 80' dus, maar is nog steeds dezelfde 8 bit spec.)
Uiteindelijk kom je daar achter, en ga je sparen voor WEL iets fatsoenlijks, dat A sneller kan pulsen, en B gebufferd is van de $#@%&^!!! !windows PC zodat de boel zeer regelmatig loopt.

Je zit dan vast aan controllerkaartjes die via serieel of USB met de PC data uitwisselen, en zelf zeer nauwkeurig accelaratie profielen uitsturen.
Zie USB CNC of DeskCNC.
Ik heb deskcnc aangeschaft, en ben daar nog erg blij om.
ik heb destijds de boel op een celeron 733Mhz, 512mb ram EN WinXP-prof SP2 vlekkeloos aan de gang gekregen, en gehouden. (nu draait het op een Pmobile 1500Mhz single board computer(SBC)) Voor de gein een USB naar serieel converter gebruikt: dat werkt, maar soms wordt de controller niet gezien. Is denk ik een SBC probleem, want com4 poort heeft soms ook moeite.
(nu op com 1 gezet, en alles draait vlekkeloos...)

Let er overigens op dat je signalen van die controllerprintjes goed bufferd! rechtstreeks naar de drives sturen is minder handig, bij een defect of sluiting, is de controller ook vaak r.i.p. (doei 100+ euries...)

Daarnaast moet je ook aan machine veiligheid denken, stel dat je Z-drive niet meer omhoog wil of kan.... is het wel fijn dat op zijn minst je spindel uitgezet wordt.
(heb ik helaas ook moeten ondervinden...)

Toegevoegd in bijlage 2 plaatjes: 1, van wat je interface moet zijn en vooral MOET doen (ik gebruik deskcnc, maar kan vanalles tot zelfs een PC zijn, gaat om de "zooi" er omheen)
2: wat het in mijn geval geworden is om een kennis met zijn mega mechmate veilig te laten werken.
De techniek en ervaring die er in zit komt uit de "pijn momenten" van de afgelopen 10 jaar..

3511

3512

Ik heb nog een paar reserve kale boards om zelf te bestucken over, kostprijs print + verzend stuur ik er een op.
Dat scheelt je als (mechanicus schat ik zo(?)) 36 kopzorgen.... en het blijft zelfbouw.

Mm, ik moet even kijken waarom ik niks kan attachen.... volgt nog.
Laatst gewijzigd door create op 15 aug 2010 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto`s toegevoegd
Gebruikersavatar
cncfrees1995
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 jun 2010 20:04
Locatie: Edegem
Contacteer:

Re: driver en interface??

Bericht door cncfrees1995 »

bedankt voor jullie reacties
ik heb mijn driverkaart al thuisliggen
http://cgi.ebay.com/3-Axis-tb6560-CNC-S ... 27b2fe3974
heb ik gekocht
want zoals ik begrepen heb kan deze wel stukjes maken maar niet zo nauwkeurig
ik moet stukjes kunnen maken in hout met 0.5 tot 1 mm speling
grote speling maar in hout heb je echt niet nodig
ik ben geen machanicus
ik ben een 15-jarige studend
mijn cncmachien vorderd goed (voor de geinteresseerden op: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=3195 staan wat foto's van de opbouw)
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: driver en interface??

Bericht door Barcosmurf »

JEWACNC schreef:Het probleem van het hakkelen, ........, die daardoor erg onregelmatig op hoge snelheden gaat lopen. (of erger)
(geen idee of linux dat ook heeft, nooit kunnen testen)
Laptops met parallel poort hebben ook voor EMC een slechte reputatie, vanwege de gebruikte hardware die de realtime beïnvloeden zoals de APCI of de Nvidia grafische kaart, vaak is er een workaround zoals bijv. bij de lenovo 3000 serie, maar ook de system maintenance interrupt is vaak een spelbreker, deze geeft zeer hoge latency waarden
Zonder fix in rtapi.conf voor de SMI is de laptop onbruikbaar voor EMC2. Ik gebruik mobiel een oudere medion laptop en dat gaat goed met EMC2, ik gebruik wel standaard een interfacekaart met optocouplers
Maar deze problemen kan je ook bij gewone moederborden tegenkomen, het advies is dan ook eerst googlen voor je begint met de installatie
JEWACNC
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2010 22:17

Re: driver en interface??

Bericht door JEWACNC »

Leuke kaart (en chip van Toshiba)
Stap frequentie is niet echt super hoog (15 KHz), maar de prijs ook niet, dus dat is OK.
(ik heb tig jaar terug iets van 200E moeten neertellen, voor 1,5A drivers)
Dat microsteppen zit voor zover ik in de datasheet kan lezen wel goed in mekaar.
Ik heb destijds een vergelijkbare chip van nanotec (IMT901) voor mijn motoren gehad.
Totdat... bij een van deze chipjes de rook ontsnapte...
En dat was definitief het einde van het stappenmotor tijdperk voor JEWACNC :lol:
--> daarom maar een UHU servo controller gebouwd.

Laatste opmerking: let op sluiting!, in de datasheet zeggen ze het heel summier, maar kortsluiting = einde chip.
Een zekering helpt alleen om fik te voorkomen, de chip is dan al r.i.p. Zeker sluiting van de output naar massa is funest.
let ook op dat de spanning tijdens remmen altijd ONDER de 34V blijft.

Succes
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: driver en interface??

Bericht door wetronic »

let ook op dat de spanning tijdens remmen altijd ONDER de 34V blijft.

kunnen de spanningen hoger oplopen dan wat je voeding spanning is?

en zo ja hoe dit eventueel te voorkomen?

ik wil zelf 48V voeding gaan gebruiken met drives die 50V aan kunnen.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: driver en interface??

Bericht door Robo »

wetronic schreef: ik wil zelf 48V voeding gaan gebruiken met drives die 50V aan kunnen.
ik doe dit nu ook, 48V op 4 MSD 50 5.6 drivers..

Ik ben wel al wezen testen uiteraard met max snelheid, en snel stoppen maar heb nog geen drives opgeblazen.
Echter heb ik met de nieuwe controller nog geen freeswerk verricht, maar ik verwacht geen problemen hiermee.
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: driver en interface??

Bericht door serum »

er zijn avalanchediodes te krijgen die boven een triggerspanning kortsluiten. Maar in theorie kan bij mijn weten de opgewekte spanning niet hoger zijn dan de spanning die er voor gebruikt is de motor op toeren te krijgen.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: driver en interface??

Bericht door Robo »

Inderdaad de spanning zou niet hoger moeten kunnen komen, op het moment dat ze gelijk zijn zou de motor 'stallen'
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: driver en interface??

Bericht door ger »

Ik gebruik ook een laptopje voor mach3 , eerst werkte het niet helemaal goed , of eigenlijk helemaal niet goed :lol:
Na een beetje googlen vond ik dit
The secret is .... disable the ACPI driver!
Open the device manager and find the 'Computer' icon.
Click on the plus next to that and you will see something like Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) computer. Chose the 'update driver' option and select 'Standard PC' as a replacement.
Windows demands a reboot after this, and a lot of the hardware had to be 'rediscovered' and reinstalled (all used drivers it knew about already, so was painless), another reboot for good measure and now it works flawlessly.
En warempel het werkt feilloos :mrgreen:
Dus als je toch een laptop wilt gebruiken en het werkt niet lekker , probeer dan dit voor dat je dure hardware koopt ;-)
Wel de windows installatie cd bij de hand houden , want die heeft hij wel nodig voor de drivers etc.
Plaats reactie