vraagjes over de maximale stroom van een driver

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

vraagjes over de maximale stroom van een driver

Bericht door w.rusman »

Hallo,
Voordat ik mijn vragen stel zal ik ik me even voorstellen;

Mijn naam is Wouter Rusman, woonachtig te Leeuwarden.
Samen met mijn broer (Menno) ongeveer 1/2 jaar in het bezit van een quantum BF16 welke we hopelijk komende weken (of maanden :roll: :lol: ?) kunnen gaan ombouwen naar cnc. De besturing set (3 Nm) is inmiddels besteld bij motioncontrolproducts in engeland, maar het is dus even de vraag wanneer het binnen gaat komen.. :mrgreen:
Voorlopig gaan we gewoon de trapeziumspillen gebruiken, misschien in de toekomst ook kogelomloop.
De set die we besteld hebben is compleet, dus daarover (tot nu toe) geen vragen... :mrgreen: Deze gaan over andere stappenmotoren die ik nog heb liggen...

We gebruiken de frees momenteel voornamelijk om alumium onderdelen te maken voor schaal 1:6 modelauto's, maar het steeds opnieuw inspannen is toch behoorlijk arbeidsintensief en foutgevoelig en helemaal het frezen van ronde vormen is voor ons "leken" op dit gebied ondoenlijk, mede vandaar de keuze voor de ombouw naar cnc.

Nu mijn vragen :
Als ik specificaties van verschillende motoren bekijk zie ik dat er een "stroom per fase" wordt opgegeven.
Bij de meeste drivers wordt echter een stroom opgegeven.
- Geld deze dan ook per fase,oftwel de helft van de aansturende uitgang van de driver ?
- Mag ik er van uitgaan dat een hybride stappenmotor met 4 draden sowieso in serie staat geschakeld (en dus de maximale stroom van de driver ook 2x de fase stroom moet zijn) ?

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite ;-)
Laatst gewijzigd door w.rusman op 07 jun 2010 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: vraagjes over de maximale stroom van een driver

Bericht door Mcgyver »

Hoi wouter..

welkom op het forum.!!

Om je vraag maar gelijk te beantwoorden..

de stroom die vermeld staat op een motor is de stroom per spoel....als je een motor hebt met 4 dradn dan is dat ook de stroom die ingesteld moet worden op de driver..

De enigste keer wanneer je die stroom moet verdubbelen is als je een motor met 8 draden hebt en je deze bipolair parallel aansluit... voor de rest nooit eigenlijk..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: vraagjes over de maximale stroom van een driver

Bericht door w.rusman »

ah, natuurlijk... in serie wordt het amperage natuurlijk niet hoger.. alleen in parallel schakeling :roll:

De stroom die op de drivers wordt aangegeven is dus per uitgaande "fase"
Voor bijvoorbeeld een 2 fasen driver geld dit voor de uitgang A+/A- en B+/B- ?
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: vraagjes over de maximale stroom van een driver

Bericht door Mcgyver »

inderdaad op een standaard 2 fasen drive zitten 4 aansluit klemmen. 2 voor elke fase

de drive stuurt per spoel de ingestelde stroom , en de ingestelde stroom mag niet hoger zijn dan in de specificaties staat vermeld..

als je een motor met 8 draden aansluit als bipolair serieel.. (2 spoeltjes acher elkaar knopen) kan je gewoon de stroom instellen die op de motor staat, sluit je hem parallel aan moet je 2x de stroom instellen zodat door de 2 spoelen alsnog de juiste stroom kan lopen.. (wet van Kirchhof :mrgreen: )
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: vraagjes over de maximale stroom van een driver

Bericht door Lude »

Even voor de compleetheid, in serie schakelen betekend minder grote driver nodig; maar wel een grotere inductie. Dit kan de reden zijn waarom sommigen de motoren parallel schakelen, op die manier houd je meer koppel bij hogere toerentallen.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: vraagjes over de maximale stroom van een driver

Bericht door Damocles »

Die inductie zal ook een invloed hebben op het accelereren van de motor. Dus hoe lager de inductie hoe sneller de motor van snelheid kan veranderen. Dit is ook afhankelijk van de spanning. Hoe hoger de spanning, ook hoe groter de acceleratie van de motor kan zijn.
Je kan inductie vergelijken met inertie voor een mechanisch systeem.

Een voorbeeldje, een grote, zware winkeldeur zal een hoge inertie hebben (maat tegen verandering), eens die dus aan het draaien is mag je er nog tegenlopen die gaat gewoon blijven doordraaien en je wegkegelen.

Wat je ideaal dus wil is een driver met een hoge spanning, spoelen van de motor in parallel voor een kleine inductie en dan natuurlijk een goed lopend mechanisch systeem.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
EdgE
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 jul 2008 11:04
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: vraagjes over de maximale stroom van een driver

Bericht door EdgE »

hoi,
ik ben (was) ook bezig met een BF16 om te bouwen.
en heb ook wat testjes met serie/parallel gedaan op de y-as.
Mach 3; nut pitch 3 mm/rev; diam. 20 mm.

dit waren mijn bevindingen:
http://khwelling.nl/bf16/pic/max_speed-acc.jpg
het loont wel de moeite, om bij dezelfde instellingen parallel te schakkelen als je de mogelijkheid hebt.

succes met de ombouw!
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: vraagjes over de maximale stroom van een driver

Bericht door w.rusman »

Hallo EdgE

leuke site met zeker zinvolle informatie...
zo te zien gebruik je wel iets grotere motoren als wij gaan doen... :mrgreen:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Plaats reactie