Probleem driver en stappenmotoren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erikk
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2010 23:43
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Erikk »

Mensen we hebben een held.

Erik heeft het hem geflikt.

Erik (raar eigenlijk om steeds je eigen naam te typen) heel erg bedankt. Je staat bij me in het krijt.

Voor de details zal ik Erik moeten vragen om het duidelijk hier te plaatsen. Komt er grofweg op neer dat pin 14 van de LPT poort in de beschijving verkeerd stond aangegeven. tsja en dan kan je lang klooien als noob maar na het geniale denkwerk van Erik is mijn driverboard tot leven gekomen. :mrgreen:

Nu gaan we starten met het maken van de cnc zelf en zal dit natuurlijk gepost gaan worden.

Gr Erik
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Mcgyver »

Geweldig Erik!

Top dat Erik het lek boven heeft!

We schrijven hem bij in het Guinness book of CNC Heroes! :mrgreen:

Ben benieuwd naar je machine..!

Zal zeker wat worden!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Leeuwinga »

ERIK prima !!, zo zie je maar weer dat de gebundelde kracht van een
forum tot goede prestaties kan komen. Ben blij dat je kaart het doet
Veel succes verder en laat het ons verder weten hoe het gaat
Cees
Erikk
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2010 23:43
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Erikk »

Cees in ieder geval nog erg bedankt voor je aanbod. Als dit niets was geworden had ik jou zeker als extra optie in mn achterhoofd gehouden.

Heb net een half uur lang naar draaiende motortjes zitten kijken :lol: Hoezo nu al verslaafd maar wat leuk :oops:

@ Mcgyver:

Ik ga eerst een simpel maar degelijk cnc zelf maken. Aangezien ik eerst alles wil leren voordat ik over ga naar het grote werk. Natuurlijk zal ik voor foto's zorgen. heb ideeen zat.

Gr Erik
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Erik »

Mcgyver schreef: We schrijven hem bij in het Guinness book of CNC Heroes! :mrgreen:
Yessss!! :P :P :P Hihaaaa 8) :P 8) :P ;-)



Eigenlijk was het een combinatie van fouten en onduidelijkheden.

Omdat ik geen verstand heb van de Mach-flipperkast eerst maar eens met KCam aan de gang gegaan. De z-as en x-as draaiden meteen goed. Alleen de y-as deed het niet. Ik vreesde voor de driverkaart, maar uiteindelijk kwam er leven via de manuele input van de driverkaart. Na wat geklooi kwamen we erachter dat pin14 (y Enable) op inverted moet staan, precies andersom dan de manual aangaf.

Dezelfde pin-settings bij Mach ingevuld maar dat hebben we niet aan het draaien gekregen, het zal wel ergens een knopje zijn in die ongelofelijke berg knopjes die Mach rijk is. Voor dit moment niet belangrijk, Erikk moet nog beginnen met de bouw van een machine. De elektronica draaiende krijgen was de eerste stap op cnc-gebied, nu kan er aan de hardware gedacht gaan worden.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Mcgyver »

Opzich valt het allemaal wel mee hoor in mach3..

Als het niet zou werken zou het nog kunnen zijn dat er iets niet verkeerd ingesteld staat in het Jog scharm (verstopt achter het TAB knopje) ALs er stiekem toch is ingesteld in mach dat er een MPG handwiel zou moeten zijn en mach staat nog op jog-mode MPG dan wil die het ook niet doen met de pijltjes toetsen....
Zo zijn er nog wel meer van dat soort dingetjes..

Maar goed.. stap 1 is gezet Hulde voor erik :mrgreen: ... We kunnen nu gaan genieten van de bouw van ERIKK's machine ;-)
Mocht mach nog niet werken in de toekomst dan kom ik ook nog wel een keertje kijken 8)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Erikk
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2010 23:43
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Erikk »

eerst maar eens lekker basic beginnen met kcam en mach 3 vogel ik nog wel uit.

Gr Erik
Erikk
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2010 23:43
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Erikk »

even een update.

Mijn machine is zo goed als klaar.

Maar toch klein vraagje. Mijn Z-axis wil nog wel eens verkeerdom werken in Kcam

Bij joggen is pijltje omhoog naar beneden en pijltje omlaag naar boven. :?: Als ik invert z axis doe gaat het wel goed.

Maar tijdens een proef draai doet hij het (welliswaar met een pen als test) precies andersom met frezen???

Als ik hem naar de home plaatsen toe ga doet hij het goed. Maar als ik ga frezen gaat juist de z axis omhoog en geeft het boortje in Kcam aan dat hij begint met frezen. Dus juist weer andersom. Ik weet het klink allemaal onlogisch.

Wie weet hoe dit komt??

Gr Erik
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Robo »

Je moet even kijken bij de settings voor het homen of je z negatief homed...

X home zit namelijk op 0 en x limit is bijvoorbeeld 500 je homed dus van hoog naar laag.
Bij z is dit andersom Z home is naar boven 0 en je limit is bijvoorbeeld bij z-100 (dus homen is van negatief naar 0)

Als je in de ports and pins een setting hebt waarbij je joggen goed gaat is die instelling goed.

Als je op ref all home drukt en je z as gaat naar beneden, staat dus die "home negative" niet aangevinkt..
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Erikk
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2010 23:43
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Erikk »

Thx,

Het werkt.

Komt de volgende vraag:

Ik heb een simpel cncfreesje gemaakt van mdf en gebruik draadeind als transport voor mijn axis.
Moet het eerst leren :lol:

Nu het volgende.

Ik gebruik Kcam. Als ik bij table setup de lengte van de XYZ axis invul gebeurd dit netjes in Kcam. Maar als ik mijn tafel jog zie ik dat de maten niet kloppen. Als ik aan het eind van mijn tafel zit (X & Y as) zit ik in Kcam nog maar op de helft.

De instellingen staat op milimeters (dus geen inches)

Kan me indenken dat het zou kunnen komen dat er iets gewijzigd moet worden omdat de spiralen van draadeind veel dichter op elkaar staan. Maar hoe stel ik dat in??

Gr Erik
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Mcgyver »

Heb geen ervaring met Kcam maar ongetwijfeld is er een setup menu waar je de motoren kunt instellen dus het aantal pulsen per mm verplaatsing (pulse per unit)

Stel je hebt een M8 draadmet een spoed van 1,25 mm en je motor staat direct verbonden met het draadeind

Dan betekend dat in "full step"je 200 stappen moet maken voor 1,25mm verplaatsing.

das dus

200/1,25 das 160 stappen voor 1mm...

Vervolgens checken hoe je drives staan in gesteld qua microsteppen ...

Stel je hebt je drive ingesteld op 1/4 step oftewel 800 microsteppen dan is het aantal pulsen per unit 160x4=640 pulses per unit..

Werk je nog met een overbrenging met een riem o.i.d. dan moet je dat getal nog eens met die overbreng verhouding vermenigvuldigen..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Erikk
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2010 23:43
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Erikk »

Kijk daar kan ik wat mee.

Alleen dit snap ik niet: Stel je hebt een M8 draadmet een spoed van 1,25 mm

of is het: M8 draad met spoel van 1,25 mm????
Erikk
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2010 23:43
Contacteer:

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Erikk »

foto van mn cnc zal ik snel maken.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Probleem driver en stappenmotoren

Bericht door Mcgyver »

Een standaard draadeind of bout m8 heeft een spoed van 1,25

En de spoed is de afstand tussen de "toppen"an de schroefdraad... dus als je je moer 1 slag draaid dan is de moer exact 1,25mm verder..de alom bekende term is dus "spoed"en niet spoel..

Ik heb de M8 draad alleen even als voorbeeld genomen... je hebt niet vermeld wat voor draadeinden je hebt gebruikt... het was alleen bedoeld als rekenvoorbeeld zodat je zou snappen hoe je het aantal pulsen per mm moet uitrekenen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie