DIY keyboard interface Turbo CNC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

DIY keyboard interface Turbo CNC

Bericht door xander janssen »

Ik was al een tijdje op zoek naar een mogelijkheid om een soort van controller te maken met alle noodzakelijke knoppen om Turbo CNC te bedienen (met uitzondering van het typen van G-code).

De goedkope DIY USB interface zoals beschreven in: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=12&t=2321 bracht mij op het idee om een gewoon toetsenbord aan te passen omdat Turbo CNC niet met USB overweg kan.

Voor mensen die niet geheel weten hoe een toetsenbord werkt, een beetje uitleg. In het toetsenbord bevinden zich twee folies met daarop een soort van printsporen. De folies zijn van elkaar geisoleerd door een 3e folie met daarin gaten op de plek van de toetsen. Als nu een toets ingedrukt wordt, wordt er contact gemaakt tussen de twee folies. Deze gebeurtenis wordt dan door een chip geregisteerd en vertaald in een serieel signaal dat dan naar de computer wordt gestuurd.

In het door mij gebruikte toestenbord is het ene folie met een 8 polige connector verbonden aan de kleine printplaat en het andere folie met een 19 polige connector. Hoewel het toetsenbord maar 101 toetsen heeft, kunnen In principe kunnen dus 8 x 19 = 152 toetsen aangesloten.

Om mijn interface te bouwen heb ik het volgende gedaan:

- Een 3 meter lange 30 aderige kabel verbonden met de soldeerpunten van de beide connectoren (8 en 19 polig)
- Een waarheidstabel gemaakt door te meten welke contacten gemaakt worden bij het drukken van de toetsen. Dit was een behoorlijk tijdrovende klus, maar er blijkt een systeem in de matrix te zitten waardoor je op het laatst de combinaties min of meer al weet, maar nog wel moet controleren. Let op, deze waarheids tabel verschilt per model toetsenbord.
- Een kastje gemaakt met daarin een aantal drukknoppen en deze verbonden met de juiste aders uit de 30 aderige kabel.
- Na het testen bleek dit systeem heel goed te werken, met als enige maar kleine nadeel het feit dat de 30 aderige kabel een vrij stug is. Dit laat dan ook direct zien waarom er al logica in het toetsenbord zelf zit, zodoende is het dus mogelijk om een groot aantal toesten met een pc te verbinden via een dunne kabel met 4 aders (5Volt, Aarde, Clock en Data).

Het was natuurlijk ook een mogelijkheid geweest om de logica compleet uit het toetsenbord te halen en dan in het kastje in te bouwen, maar nu heb ik ook nog de mogelijkheid om het toetsenbord gewoon te gebruiken om de pc te besturen en/of G-code te typen. De schakelaars van de controller staan dus gewoon parallel over de toesten van het toetsenbord heen.

In de bijlage staan een aantal foto's.
Turbo CNC interface.rar
Groeten,

Xander
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: DIY keyboard interface Turbo CNC

Bericht door scyllatech »

Hoi Xander,

Wat leuk, dat je het op deze manier opgelost heb. Het werkt prima. Iets dergelijks heb ik ook gemaakt.

2168

Het uitzoeken is inderdaad wat werk, maar wel heel leuk om te doen.
Het printje met de processor komt uit een keyboard van euro 5,00, dus daar heb ik een aantal van gekocht, zodat ik in de toekomst, vrij snel weer een interface kan maken.

Succes met je CNC Hobby
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: DIY keyboard interface Turbo CNC

Bericht door xander janssen »

hoi scyllatech,

Je hebt er zo te zien nog iets meer werk in gestoken dan ik met jouw zelfgemaakte print. Omdat ik een oud toetsenbord gebruik, zal ik in de toekomst weer wat uitzoekwerk moeten verrichten als ik een nieuwe controller maak. Maar ik zal jouw tip gebruiken: gewoon een aantal tegelijk kopen.

Kun je met jouw oplossing nog een gewoon toetsenbord gebruiken? Ik bedoel parallel met jouw printje, of ben je aangewezen op een USB toetsenbord voor de bediening van de PC.

Groeten,

Xander
Jam
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:53
Locatie: Enschede

Re: DIY keyboard interface Turbo CNC

Bericht door Jam »

Voor het gebruik van een extern toetsenbord en een externe muis op een laptop zijn er kabeltjes in de handel om beiden op een aansluiting te kunnen gebruiken. Ik verwacht dat met zo'n kabel ook 2 'ouderwetse' toetsenborden parrallel kunnen werken. Ik hoop wel voor je dat ze nog te koop zijn....

-Jaap-
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: DIY keyboard interface Turbo CNC

Bericht door scyllatech »

Hoi Xander,

Je kan inderdaad de interface en het toetsenbord gebruiken. Ik heb een kabeltje gemaakt, waarmee ik twee PS2 verbindingen maak naar eén ingang op de computer. De kabeltjes, zoals Jaap ze beschrijft heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. De muis gebruikt waarschijnlijk een andere pinbezetting.
Ik had de keyboards gekocht bij Mediamarkt type Trust KB 1120
Mocht je de printlayout kunnen gebruiken, dan wil ik die best opsturen.

Succes
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
npbosch
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2009 20:25
Contacteer:

Re: DIY keyboard interface Turbo CNC

Bericht door npbosch »

Hallo allemaal,

Ik heb deze truc wel eens uitgehaald om andere hardware aan de pc te koppelen.
Je kunt hiervoor het programmatje keyscan gebruiken. Sluit 2 contactjes kort en je ziet op het programma welke toets je indrukt. (notepad kan ook, maar dat laat niet zien de functietoeten zien of de speciale toetsen).

Indien je het niet viond via google kun je me een mail sturen dan stuur ik het naart je tope.

groet

Norbert.
Plaats reactie