Driver vraagje

Moderator: Moderators

Hans71
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2024 18:23

Driver vraagje

Bericht door Hans71 »

Ben nieuw op dit gebied en nog het een en ander aan het uitzoeken
Nu heb ik 3 drivers dq860ma
En heb op internet wat aansluit schema's gezocht
Nu loop ik tegen de vraag aan bij het ene schema is enbl + en - niet aangesloten
Bij een ander schema weer alleen de +
Wat is nu correct?
Ik heb de drivers van een donor machine gehaald die ik pas via mp heb gekocht dus verder geen gegevens van
Alleen dat enbl op die machine ook niet was aangesloten
Mvg hans
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Driver vraagje

Bericht door hfjbuis »

Als het om deze (soort) driver gaat:
https://www.wantmotor.com/hybrid-steppe ... river.html
Lijkt die van jou er niet op, dan een foto van de driver maken met daarop de aansluitingen.

Als de enable niet is aangesloten, zal de driver altijd enabled zijn en dan zijn de assen van de steppers gelockt. Dat is een werkende situatie waarbij de steppers warm tot heet kunnen worden als ze stil staan.

Met alleen de + aangesloten, werkt e.e.a. hetzelfde alsof enable niet is aangesloten.
Met de + en - aangesloten kan de controller de enable van de driver sturen. Dat is de meestgebruikte situatie bij steppers.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Hans71
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2024 18:23

Re: Driver vraagje

Bericht door Hans71 »

Ja dat is dezelfde
Heb op de controller db25-1205 volgens mij geen aansluiting zitten voor enbl

Mvg hans
Hans71
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2024 18:23

Re: Driver vraagje

Bericht door Hans71 »

[gallery][/gallery]Afbeelding
Hans71
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2024 18:23

Re: Driver vraagje

Bericht door Hans71 »

[gallery][/gallery]Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Driver vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 17 mar 2024 19:50 Als de enable niet is aangesloten, zal de driver altijd enabled zijn en dan zijn de assen van de steppers gelockt. Dat is een werkende situatie waarbij de steppers warm tot heet kunnen worden als ze stil staan.

Met alleen de + aangesloten, werkt e.e.a. hetzelfde alsof enable niet is aangesloten.
Met de + en - aangesloten kan de controller de enable van de driver sturen. Dat is de meestgebruikte situatie bij steppers.
Dat warm worden, dat was vroegâh een issue, toen de drivers altijd volle prik op de steppers hadden staan, of ze nou draaiden of niet.
Moderne stepperdrivers hebben Current reduction, dan loopt er minder stroom als de steppers stilstaan..

voor zover ik me herinner, heb ik de ENABLE nog nooit aangesloten gehad in EdingCNC
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Driver vraagje

Bericht door hfjbuis »

Dat kaartje is een parallel interface voor op een parallelpoort. Moderne PC's hebben die niet meer je zult dus opzoek moeten naar een oude PC die XP draait of anders linux. Windows10 is niet geschikt voor een parallelpoort kaart omdat Windows de besturing van die poort niet uit handen wilt geven. Een USB naar parallel converter werkt ook niet geschikt omdat de USB snelheid voor het aansturen van de step pin onvoldoende is.

Dat kaartje heeft een aantal output poorten Elk van die poorten kun je gebruiken als enable poort. Dat is een kwestie van functie toekennen aan een pin.
In de bijlage de handleiding.
cnc25DB25-1205.pdf
Ben, iets voor de knowledgebase
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Driver vraagje

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2024 22:30 Dat warm worden, dat was vroegâh een issue, toen de drivers altijd volle prik op de steppers hadden staan, of ze nou draaiden of niet.
Moderne stepperdrivers hebben Current reduction, dan loopt er minder stroom als de steppers stilstaan..
Ja, dat klopt. Maar als steppers stil staan op een full step positie, dan zal bij een gebruikelijke stroom van 70% (reductie is 30% tot 70% bij sommige drivers) er nog steeds "flink" wat stroom (vermogen) in de stepper gaan die voor 100% wordt omgezet in warmte.
Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2024 22:30 voor zover ik me herinner, heb ik de ENABLE nog nooit aangesloten gehad in EdingCNC
Dat hoeft ook geen probleem te zijn, het werkt prima zonder enable, alleen kunnen de steppers warm worden.

Bij closedloop steppers of servo's is het probleem van warm worden bij stilstaan niet aanwezig omdat die de stroom tot 0 reduceren als de positie bereikt is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Driver vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb mijn machines meerdere malen vele uren achter elkaar laten draaien.. de Draaibank hele dagen met horlogekasten waarbij ze per kast 45 minuten bezig waren, de Freesbank met freesklussen van 16 uur non stop.. nog nooit problemen mee gehad..

Schakelt een besturing een driver uit als ie geen signalen krijgt dan?.. dat mag nooit, want dan zou ie zomaar positie verliezen.. ik weet dat ik op de grote portaalmachines die ik bouwde bij DamenCNC altijd een Rem op de Z as moest zetten, anders kwam ie naar beneden.. als je de drivers disabled zette..dat mag je nooit hebben als ie draait.. en als ie draaide heb ik ook nooit de rem erop zien springen..
Hans71
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2024 18:23

Re: Driver vraagje

Bericht door Hans71 »

hfjbuis schreef: 17 mar 2024 22:33 Dat kaartje is een parallel interface voor op een parallelpoort. Moderne PC's hebben die niet meer je zult dus opzoek moeten naar een oude PC die XP draait of anders linux. Windows10 is niet geschikt voor een parallelpoort kaart omdat Windows de besturing van die poort niet uit handen wilt geven. Een USB naar parallel converter werkt ook niet geschikt omdat de USB snelheid voor het aansturen van de step pin onvoldoende is.

Dat kaartje heeft een aantal output poorten Elk van die poorten kun je gebruiken als enable poort. Dat is een kwestie van functie toekennen aan een pin.
In de bijlage de handleiding.
cnc25DB25-1205.pdf

Ben, iets voor de knowledgebase
Er zit een computer bij het project die ik heb gekocht met parallel poort Windows xp en Mach3 met licentie


Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Driver vraagje

Bericht door hfjbuis »

Hans71 schreef: 17 mar 2024 22:53 Er zit een computer bij het project die ik heb gekocht met parallel poort Windows xp en Mach3 met licentie
Dan die computer gebruiken want die combinatie moet werken.

Mach3 zit in een map met de licentie en instellingen. Maak voor dat je begint een (of 2) kopie van de map op een externe CD/USB, Floppy, etc zodat als er iets fout gaat, je e.e.a. weer gemakkelijk kunt herstellen. De link van het programma geeft aan waar de map staat. Meestal is dat direct op C:\
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Driver vraagje

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2024 22:45 Ik heb mijn machines meerdere malen vele uren achter elkaar laten draaien.. de Draaibank hele dagen met horlogekasten waarbij ze per kast 45 minuten bezig waren, de Freesbank met freesklussen van 16 uur non stop.. nog nooit problemen mee gehad..
Ja, dat klopt. Warm worden komt meestal bij het enabled stil staan en minder vaak bij het draaien.
Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2024 22:45 Schakelt een besturing een driver uit als ie geen signalen krijgt dan?.. dat mag nooit, want dan zou ie zomaar positie verliezen.
Alle stepper drivers die ik heb houden hun positie bij het disabelen. Mijn servo moet enabled blijven anders verliest die positie. Bij het werken moeten de drivers enabled blijven. Daar zorgt de besturing voor. Als er een gemeenschappelijke enable pin gebruikt wordt, is dat al helemaal geen probleem.
Arie Kabaalstra schreef: 17 mar 2024 22:45 ik weet dat ik op de grote portaalmachines die ik bouwde bij DamenCNC altijd een Rem op de Z as moest zetten, anders kwam ie naar beneden.
Ook dat klopt, bij gebruik van een KO spindle en geleidingen is er heel weinig remmend vermogen. Een beetje gewicht zorgt er al voor dat de spindel zakt. In zo'n situatie is bij een uitgeschakelde machine een rem nodig en bij een ingeschakelde machine een rem of altijd enabled laten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Driver vraagje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 17 mar 2024 23:17 Alle stepper drivers die ik heb houden hun positie bij het disabelen.
Dat lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk. Kan me niet voorstellen dat die dan nog op de juiste microstep positie blijft staan.
(en als dat wel zo is, maak je het verhaal hiermee wel erg verwarrend voor een beginner)

De meeste ellende hier op het forum met enable signalen ontstaat doordat ze aangesloten worden. Dus gewoon vergeten dat hele enable verhaal. Niets aansluiten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Driver vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 17 mar 2024 23:17 Ja, dat klopt. Warm worden komt meestal bij het enabled stil staan en minder vaak bij het draaien.
Nou.. daar heb je't al.. Eh.. Waar is een machine voor bedoeld?.. Juist.. Draaien!.. of Frezen.. maar zoals ik vaak zeg : "Grote groene knop, Koffie!.. da's dus feitelijk beter voor je machine!..
hugo stoutjesdijk schreef: 18 mar 2024 09:39 Kan me niet voorstellen dat die dan nog op de juiste microstep positie blijft staan.
Naar wat ik begrepen heb, trekken ze bij het Enablen inderdaad naar de dichtstbijzijnde Full Step positie, nou heb ik nog altijd geen homeschakelaars op mijn machine, dus als ik (uitgaande van geen stappenverlies, Wat me de afgelopen 15 jaar met de Beagle niet gebeurd is), Dag in dag uit, wil werken met een reproduceerbare positie, dan moet ik handmatig naar mijn Referentiepunt bewegen, dan de drives disablen, en weer enablen, en dan mijn machine op die positie homen..
dat Disablen en Enablen, dat laat ik meestal achterwege, immers.. een stepper heeft 200 "Full steps" per omwenteling, en mijn Kogelomloopjes hebben een spoed van 2 mm.. ergo.. de afwijking van bewegen naar een Fullstep positie zal..inderdaad.. grosso modo niet meer bedragen dan 5µm.. (immers.. hij kan tussen 2 Full steps staan.. en een Full Step is 0.01 mm (2 mm / 200 steps).. 'k zal me daar een beetje moeilijk over gaan doen.. 'k kan dat niet eens meten..
Plaats reactie