driver met ULN2803?

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: driver met ULN2803?

Bericht door bartL »

Zenoah,

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik jou thread even gebruik om een vraag over deze (uln2803) IC te stellen.
Zoals sommige misschien wel weten ben ik bezig de luchtbesturing voor mijn draaibank via mach3 te laten lopen. Dit wordt gedaan door elektrische kleppen aan te sturen via een relaisprintje. Tot zover geen problemen. Mij werd aangeraden om een ULN2803 tussen de pc en dit printje te plaatsen zodat er geen hoge stromen de printerpoort kunnen bereiken, en dit krijg ik niet voor elkaar. Ik heb 8 output draden vanaf mijn printerpoort aangesloten op het IC en vanaf het IC gaan ze naar de transistors op het relaisprintje. Het probleem is dat zodra ik de computer opstart alle relais schakelen en ik ze met geen mogelijkheid uit kan krijgen. Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

Bart
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: driver met ULN2803?

Bericht door Robo »

Heb je een schematje van wat je gemaakt hebt...?
"De transistors" is namelijk niet echt genoem om er wat over te zeggen.

Je hebt trouwens online ook printerpoort test programmaatjes waarmee je voor test doeleinden elke output hoog of laag kan maken.
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
zenoah
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mei 2009 13:15

Re: driver met ULN2803?

Bericht door zenoah »

hallo,

is deze driver niet iets? http://www.instructables.com/id/Easy-to ... Driver-ci/
ziet er nog wel simpel uit maar wel beter (met die mosfets lijkt me)

mvg
Jacar
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: driver met ULN2803?

Bericht door Floppy »

Als je zoiets zou willen maken waarom dan niet gelijk die mosfets met een microprocessor (Arduino?) aansturen.
Kun je gelijk nog wat leuke dingen inprogrammeren zoals volstap, halfstap of een testmode die je motor langzaam laat stappen. Ik zou in plaats van die lamp 2 weerstanden gebruiken. Een voor elk stel spoelen en ongeveer 3x de weerstand van je spoel.
zenoah
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mei 2009 13:15

Re: driver met ULN2803?

Bericht door zenoah »

dat van die weerstanden raad hij ook al aan.

hoe zou ik dat met een arduino moeten doen? die wilde ik namelijk ook voor een ander project gaan gebruiken en de usb poort zou wel een voordeel zijn want dan kan ik mijn laptop gewoon gebruiken:-P

sorry als ik een beetje dom over kom, maar ik heb gewoon weinig ervaring met dit soort dingen helemaal zelf bedenken...

mvg
Javar
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: driver met ULN2803?

Bericht door Lude »

Als je een arduino pakt wordt het direct weer duur ;) Kunt ook gewoon een atmel pakken, of een simpele pic.. of... een L297, je hebt toch meer hardware nodig als je microstappen wilt maken.

Heb zelf deze gemaakt:
http://www.piclist.com/tecHREF/io/stepp ... /index.htm

Mooi ding, met microstappen... volgensmij kan je de printjes en componenten daarvoor bij damencnc kopen. Maar als je dat op gaat bouwen ben je zo 25e per driver kwijt, is eentje kant en klaar kopen toch niet zo gek ;)
zenoah
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mei 2009 13:15

Re: driver met ULN2803?

Bericht door zenoah »

een arduino board is 26 euro volgens mij, maarja ik heb geen idee wat ik verder nodig heb voor de drviers...

en ik heb als alternatief de SMC800 van conrad op mijn lijstje staan, maar ik zou het leuk vinden om alles zelf te maken (tot op zekere hoogte natuurlijk ;-) )

en een atmega168 kost 5 euro, maar die moeten volges mij ook nog is geprogrammeerd worden...

mvg
Jacar
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: driver met ULN2803?

Bericht door Robo »

Ik denk dat je misschien beter even je gedachte op de frees kan zetten,
Ik heb in ieder geval het idee dat je nog niet echt weet wat je nu precies gaat bouwen.
Als je dus nog niet weet wat je voor steppers nodig zult hebben is het misschien wat vroeg om de drivers te gaan bouwen.

Er zijn op internet ongelooflijk veel driver projectjes te vinden, allemaal met hun eigen voordelen, en prijskaartjes.

- Dus bedenk wat ga ik precies bouwen?
- Hoe sterk dienen de motoren te zijn?
- Welke motoren ga ik gebruiken?

want het is ook niet zo dat je met 'elke' driver zomaar 'elke' stappen motor aan kan sturen.
Je zult bijvoorbeeld in die bovenstaande links wat info vinden over unipolaire motoren, en bi-polair, en bijpassende drivers.

Overigens denk ik als je zelf nog niet werkt met arduino, atmel, of microchip dat je daar niet aan moet beginnen 'omdat' je stepperdrives wil maken. Je zit dan ook met de aanschaf van de programmeer software, de programmers (hardware) en weer een heleboel lees werk voor dat je zo ver bent om de chip te programmeren.

Mocht je ergens een driver vinden die wel met een van die chips werkt, vraag dan bijvoorbeeld hier of iemand de software daar voor je in kan laden.

Ik zou bijvoorbeeld microchip PIC's voor je kunnen doen.
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
zenoah
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mei 2009 13:15

Re: driver met ULN2803?

Bericht door zenoah »

oke dat vin dik wel een goed idee.

als ik wat meer printers/scanners heb gesloopt dan weet ik meer over de motoren.

mvg
Jacar
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: driver met ULN2803?

Bericht door bartL »

Robo,

Ik heb geen schema van de opstelling maar hier een foto van de relaisprint.
1409

En hier een tekeningetje van het printje voor het IC op bevestigd zit.

1447

Bart
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: driver met ULN2803?

Bericht door Robo »

Bart,

Ik durf er zo niet veel over te zeggen, het kan nog van alles zijn.
Zo te zien zijn beide printjes geen zelfbedachte schema's en zijn deze dus getest, althans het principe.

Het lijkt er echter wel op dat de ULN aan 2 zijde een zelfde connector heeft, kan het zijn dat je die hebt omgedraaid?
als je even mee kijkt in de volgende datasheet :
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... Xssxrt.pdf
Boven in zie je een plaatje van het ic, als je die denkbeeldig 90 graden naar rechts draait staat het holletje boven.
Dan zitten pin 1 t/m 9 links, en pin 10 t/m 18 rechts. De linkerkant moet het ingangssignaal van de computer zijn.

Wat je even kunt doen is met een multimeter meten :

Zwarte draad op pin 9, rode draad op een van de pinnen 1 t/m 8.
Dan kun je met jouw software een AAN commando geven aan het desbetreffende relais,
of even een printerport test proggie zoeken.
Als het goed is kun je nu steeds 5 of 3.3 Voltdc toveren aan elke pin t.o.v pin 9.

Pfff zit me net te bedenken dat dit een lang berichtje gaat worden haha...

Mischien wat makkelijkers, heb je een 5volt voeding? of of tape even 3 AA batterijen aan elkaar.
Sluit alles aan behalve de PC, en simuleer (3*AA=4,5V) 4,5 volt op pin 1-9, 2-9, 3-9, 4-9, 5-9, 6-9, 7-9, 8-9.
Steeds de min op pin 9.

Als het goed is moeten dan de relais schakelen...

Mocht je iets van bovenstaande geprobeerd hebben, en je dan hoor ik het van je.. :)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: driver met ULN2803?

Bericht door bartL »

Robo,

Het printje met de relais is niet zelf bedacht. Het printje op de tekening is wel eigen ontwerp, hierop zitten twee IDC-10 connectoren. Deze zitten niet omgedraaid. Ik heb het IC al een keer geprobeerd om te draaien maar zonder succes. Ik zal vanmiddag nog eens verder hobby'en met jou suggesties.

Bart
Plaats reactie