breakoutbord koppeling met de pc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

breakoutbord koppeling met de pc

Bericht door marini »

ik ben ondertussen zo ver dat ik een breakoutbord overweeg aan te schaffen,
de voordelen die ik zie zijn: gemakkelijke aansluiting met de pc(een kabel), gemakkelijke aansluiting met de drivers, extra uitgangen voor koeling of andere, ingangen voor eindeloopschakelaar en aanloopschakelaars.
vraag is welke?
bij leeuwinga prijs van 144met alle opties tot 20 euro voor een lusterklemmodel
Mach-3 Interfacekaart Artikel CD9430 € 144,00,Een eurokaart 100x160mm, met een aansluitconnector
om de parellele datakabel aan te sluiten en schroefklemmen om de CNC machine aan te sluiten.Max. 6 assig. Mogelijkheid voor 0-10V= uitgang,voor spindelsturing, Charpe-pump beveiligings circuit en 4 schakelrelais. Kaart is 1x7+1x17Vac als voeding nodig.
bij probotics
PBX-2 CNC Parallel Port Breakout Board
Click to enlargeCNC INTERFACENEW DESIGN! Parallel Port Breakout Board Features:DB25 Female Flexible Design
Onboard LM-317 Based 1.5 amp Logic Supply Regulator USB Logic Power Supply Optional Pinheader and Screw Clamp Connections Jumper Enabled Limit Switch Pull-up Resistors LED Power Indicator All Pins Brought Out
bij daemencnc
PC Interface Card
This kit allows up to 4 drivers to be easily connected to the parallel port of your PC. It is even possible to use 2.1amp and 4amp drivers on the same interface. Because of the ribbon cables slaving drivers is also possible. Making it possible to connect up to 8 drivers from this single interface. Two relays are included, so spindle and coolant can be turned on & off...One Price : € 40.00 (incl. tax)
PC Interface card with 5V and 12V (1A each) : € 55.00 (incl. tax)
http://markusmechatronics.com/index_ned.html heeft er eentje
maar geen prijs gevonden, Markus als je dit leest, hoeveel kost je pcinterface?

http://www.cnc4pc.com/Parallel_Port_Interface_Card.htm heeft er eentje van 56euroalles behalve toerentalregeling
ze hebben ook een interessante vergelijkingstabel http://www.cnc4pc.com/BB.htm
nu 40 a 50euro vind ik aceptabel,
4drivers aansluitbaar, koeling schakelaar, spindelschakelaar en eventueel analoge spanning voor toerentalregeling.
zijn er nog suggesties?
Laatst gewijzigd door marini op 15 mar 2009 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: breakoutbord koppeling met de pc

Bericht door wstoof »

marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: breakoutbord koppeling met de pc

Bericht door marini »

voor zover mijn duits reikt staat op die laatste(ik wil niet solderen) zowat alles op wat ik wil of heb ik het mis?
max4drivers , optocouplers, twee gestuurde uitgangen,
heeft hij ook eindeloopschakelaar en drie aanloopschakelaars? want daar raak ik dus niet goed wijs uit.
Mischien nog anderen die voorbeelden van breakoutbordjes hebben,zelf gesoldeerde mag ook dan staat alles hier mooi bij elkaar.
G's
marini
duits is duidelijk mijn ding niet.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: breakoutbord koppeling met de pc

Bericht door hex173 »

ik heb een chinees bordje gekocht, nog niet getest, ben benieuwd, ik heb het bordje wel ontvangen.
Als ik het zo zie is ook de voeding ( 5 V ) gescheiden. Zit verder geen documentatie bij.
Zitten nog 2 jumpers op die moeten , denk ik :shock: . open. voor een gescheiden 5V
http://cgi.ebay.nl/CNC-DB25-Breakout-Bo ... .m63.l1177

er zitten 17 opto couplers (LE817) op en 2x 74HC14D (6 voudige schmittriggers)
Laatst gewijzigd door hex173 op 15 mar 2009 11:44, 3 keer totaal gewijzigd.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: breakoutbord koppeling met de pc

Bericht door wstoof »

marini schreef:duits is duidelijk mijn ding niet.
Zo beter ?
http://www.mechapro.de/catalog/misc-cir ... 38or1a1pf0
Volgens mij zitten er geen optocoplers op.

groet, wouter
marini
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 feb 2009 15:08
Contacteer:

Re: breakoutbord koppeling met de pc

Bericht door marini »

sorry wouter maar het blijft duits en daar was ik voor gebuisd.
"Verstärkung aller I/O-Signale, auch für Endstufen mit Optokoppler-Eingängen verwendbar"
wil dat zeggen dat er Optocouplers op zitten of ze optioneel zijn?
Ik vind geen eindeloopschakelaar terug...laat staan aanloopschakelaars.

voor het chinees bordje, die 17in en uitgangen daar stuur je dan je drivers mee aan? hoeveel aansluitingen heb je dan nog over?of moet dat aan die 6voudige schmit(6drivers mischien)...
"er zitten 17 opto couplers (LE817) op en 2x 74HC14D (6 voudige schmittriggers)"
20euro is geen geld dan lijkt mij.


bedankt,
marini
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: breakoutbord koppeling met de pc

Bericht door hex173 »

goedenavond @ marini

voor de volledigheid ik zo'n setje gekocht. http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0371926865

Als alles werkt een redelijke prijs, heb je pech dan heb je pech. :lol:

De controllers ben ik nu in een oude computerkast aan het inbouwen, maar ik werk niet zo snel. 8)
Op deze controllers moet het mogelijk zijn gelijk de AC (max 43 Vac)aan te sluiten, er zit een gelijkrichter in.
Je kunt er ook een gelijkspanning op zetten, net wat je lollig vindt of makkelijk.

Het breakoutbox kaartje heb ik nu wat beter bekeken:
alle bruikbare pinnen van de LPT poort worden gescheiden naar buiten gevoerd via de print connectoren. Hierop kun je dus de controllers (stap / richting) voor de X-Y-Z as op aansluiten.P2-P3-P4-P5-P6 en P7. Op de input connector (5 input signalen) kun je de eindschakelaars ( X-Y-Z ) en de noodstop aansluiten. (P13-P12-P11-P10-P15)
Nou ja de P-nummers zijn de nummers van de LPT poort.
1 kant wordt gevoed door de computer ( 5V) andere kant door de cnc voeding (5V ) dus volledig gescheiden.
Die schmittriggers zorgen ervoor dat het een fatsoenlijk signaal wordt.

Nogmaals ik heb het nog niet werkend dus er komen misschien nog verrassingen.
O ja, ik moest aan UPS voor inklaren en handelen nog 30 euro bij betalen boven de 45 USD verzendkosten, dus of het goedkoper uitpakt zal de tijd leren. Dit zijn dus kosten voor de hele set.
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie