interface tussen USBCNC en servodrivers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

interface tussen USBCNC en servodrivers

Bericht door tokas98 »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en ben bezig om een CNC machine te bouwen.
Hiervoor wil ik gebruik maken van een kruistafel van een oude vonkmachine.
Verder heb ik een aantal servomotoren van Mitsubishi en Omron compleet met drivers tot mijn beschikking.
Voor de besturing heb ik USBCNC aangeschaft.
Mechanisch wil alles tot nu toe nog wel lukken. Omdat ik geen verstand van elektronica heb loop ik nu op het volgende punt vast.
Uit USBCNC komt nl een pulstrein van 5 Volt DC met een frequentie van max 75 kHz.
Mijn drivers voor de servomotoren moet ik echter aansturen door een spanning van 24 volt DC te onderbreken ( open collector pulse train input) . Het beste lijkt mij dit te doen met optocouplers zodat beide systemen gescheiden zijn. Heeft iemand dit zo al een keer gedaan of kan iemand mij helpen hoe ik dit het beste op kan zetten en welke onderdelen ik hier het beste voor kan gebruiken.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
MvrG Adri.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: interface tussen USBCNC en servodrivers

Bericht door Floppy »

Dat zou inderdaad met een optocoupler kunnen. Daarvoor moet je wel weten hoeveel stroom er gaat lopen. Vaak zijn die ingangen al optisch geisoleerd dan zou je dat met een simpele transistor of een ULN2003 (7 drivers in een IC) kunnen doen.
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/5279.pdf
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: interface tussen USBCNC en servodrivers

Bericht door tokas98 »

Bedankt voor je reactie Floppy
Als ik het datasheet van de ULN2003 bekijk dan blijf ik met een aantal vragen zitten.
Wat moet ik in mijn geval aansluiten op de Com ? In de database staat bv ook dat de max. cont. base current 25 mAmp is. Maar wat moet hij minimaal zijn ook een goede signaal omslag te krijgen.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: interface tussen USBCNC en servodrivers

Bericht door Floppy »

Die com aansluiting mag je open laten. Die wordt gebruikt als je relais aanstuurt om de inductiepieken te onderdrukken. Dan wordt hij op de relais voedingsspanning aangesloten.
Die 25 ma max base current zal er nooit lopen als je er gewoon 5 volt (Printerpoort) opzet. Er zit een weerstand van 2.7 kohm in dus dan loopt er hooguit 2 mA.
Plaats reactie