Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door joeljonker »

Zoals al eerder in een ander topic aangegeven gebeurt het af en toe nog wel eens dat èèn van mijn drivers in error gaat met alle gevolgen van dien. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat dit nooit gebeurt maar helaas push ik de machine nog wel eens en komt het dus af en toe voor.

Frappant is dat de leadshine drives DM556 en DM856 wel in staat zijn om een rood ledje te laten knipperen bij een error maar geen uitgangssignaal hebben om terug te koppelen naar de sturing (in mijn geval EdingCNC).

Na een paar proefjes te hebben gedaan met verschillende componenten, heb ik nu een schakeling functionerend die in staat is om de estop te triggeren wanneer de drive in error gaat. Tevens heb ik een onderdeeltje ontworpen om dit makkelijk aan te sluiten op de drive. Je hoeft de drive niet open te maken dus je hebt ook geen problemen met de garantie op de drives. De schakeling is relatief goedkoop en inzetbaar voor 1 of meerdere drives.

Waarom dan dit topic en waar heb ik dan nog hulp voor nodig?

A) Kennis vermenigvuldigt zich wanneer je het deelt (heb ik ergens op het forum gelezen)
B) We kunnen er een cnczone.nl dingetje van maken (zoals de opensource CNC)
C) Hoewel ik prima een schakeling op een bierviltje kan zetten ben ik niet meer zo up-to-date met een printje ontwerpen en eerlijk gezegd heb ik geen zin om het me weer aan te leren voor een enkel printje, tevens moet de schakeling ook even op correcte wijze digitaal getekend worden.

Voor wie de software en de skills heeft is de schakeling een vermoedelijk een eitje.

We kunnen een sticky maken van het projectje als het klaar is met een boodschappenlijstje, schakeling, printplaat en tekening of 3D bestand van de bevestiging.

Ik ben er zaterdag bij en kan de onderdelen meenemen.

Wie o wie heeft zin en tijd om dit samen te doen?

Groet, J.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door John Sellis »

joeljonker schreef:Zoals al eerder in een ander topic aangegeven gebeurt het af en toe nog wel eens dat èèn van mijn drivers in error gaat met alle gevolgen van dien. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat dit nooit gebeurt maar helaas push ik de machine nog wel eens en komt het dus af en toe voor.

Frappant is dat de leadshine drives DM556 en DM856 wel in staat zijn om een rood ledje te laten knipperen bij een error maar geen uitgangssignaal hebben om terug te koppelen naar de sturing (in mijn geval EdingCNC).

Na een paar proefjes te hebben gedaan met verschillende componenten, heb ik nu een schakeling functionerend die in staat is om de estop te triggeren wanneer de drive in error gaat. Tevens heb ik een onderdeeltje ontworpen om dit makkelijk aan te sluiten op de drive. Je hoeft de drive niet open te maken dus je hebt ook geen problemen met de garantie op de drives. De schakeling is relatief goedkoop en inzetbaar voor 1 of meerdere drives.

Waarom dan dit topic en waar heb ik dan nog hulp voor nodig?

A) Kennis vermenigvuldigt zich wanneer je het deelt (heb ik ergens op het forum gelezen)
B) We kunnen er een cnczone.nl dingetje van maken (zoals de opensource CNC)
C) Hoewel ik prima een schakeling op een bierviltje kan zetten ben ik niet meer zo up-to-date met een printje ontwerpen en eerlijk gezegd heb ik geen zin om het me weer aan te leren voor een enkel printje, tevens moet de schakeling ook even op correcte wijze digitaal getekend worden.

Voor wie de software en de skills heeft is de schakeling een vermoedelijk een eitje.

We kunnen een sticky maken van het projectje als het klaar is met een boodschappenlijstje, schakeling, printplaat en tekening of 3D bestand van de bevestiging.

Ik ben er zaterdag bij en kan de onderdelen meenemen.

Wie o wie heeft zin en tijd om dit samen te doen?

Groet, J.
Je zou het ledje kunnen weg halen en een 4066 met een bc327 kun je een relais laten schakelen.

Zou bijv een oplossing zijn,

maar kunt ook een lichtsensor maken en die de relais laten schakelen, hoeft de kast helemaal niet open
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door joeljonker »

Hi John,

Zoals geschreven is de schakeling klaar en werkend.

Enige wat nog gedaan moet worden een een printje ontwerpen ,volgens dit schema, om de onderdelen op vast te maken. Nu heb ik alles aan elkaar gesoldeerd en er een krimpkous omheen niet zo netjes maar het werkt prima.

Tevens hoef je de behuizing niet open te maken. Plug & Play Ik zal vanavond even een foto posten.
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door joeljonker »

Even een paar plaatjes dat maakt het geheel wat duidelijker:

Hier een 3D geprint houdertje waar een RJ-6 Plug ingedrukt is en er zo voor zorgt dat de fotodiode direct en recht voor het rode ledje is gepositioneerd:
15901
15902

De componenten:
15895

...en de schakeling
15903
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leuk bedacht om die RJ45? stekker ernaast als basis voor de bracket te gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door John Sellis »

joeljonker schreef:Even een paar plaatjes dat maakt het geheel wat duidelijker:

Hier een 3D geprint houdertje waar een RJ-6 Plug ingedrukt is en er zo voor zorgt dat de fotodiode direct en recht voor het rode ledje is gepositioneerd:
15901
15902

De componenten:
15895

...en de schakeling
15903
Ziet er goed uit. Mis in de schakeling alleen nog een diode de parallel over de relais moet.
Dit kan een gewone 1n4007 zijn dacht ik zo.
om de terugslag spanning van de spoel op te vangen. Als een relais inschakeld en daarna weer uitschakeld, gaat genereerd hij een hoogspanning, die weer het circuit in gestuurd worden
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door Benny_DS »

Wat ga je doen met de relais?
Als je enkel een signaal wil terug koppelen naar eding kan je toch beter gaan voor een optocoupler?
Vervang de transistor en de relais.

Wel leuk bedacht! 8)
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door John Sellis »

Benny_DS schreef:Wat ga je doen met de relais?
Als je enkel een signaal wil terug koppelen naar eding kan je toch beter gaan voor een optocoupler?
Vervang de transistor en de relais.

Wel leuk bedacht! 8)
Ja dat is waar scheelt toch ook weer een paar ms met schakelen en weer goedkoper!
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door Benny_DS »

Je zou zelfs de optocoupler kunnen weglaten denk ik. Welke sensor gebruik je?
Dit als voorbeeld van een arduino project. Principe is hetzelfde.
Eventueel de 10K aanpassen als je 12V hebt om de stroom te limiteren.
Ik denk dat dit de eenvoudigste oplossing is, en de optocoupler creëer je zelf op deze manier.
Mss wel de achterkant van de sensor nog afdekken.


15926
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door joeljonker »

Leuk bedacht om die RJ45?
Thanx ;-) Het is alleen idd geen RJ45 maar een Modulaire Stekker type 6 MPL6/6RG
Ziet er goed uit. Mis in de schakeling alleen nog een diode de parallel over de relais moet
Goede tip, zal ik opnemen in de schakeling.
Wat ga je doen met de relais?
Het maakcontact van het relais hangt direkt aan de estop/ground van de Eding kaart. Zo zijn beide circuits volledig galvanisch van elkaar gescheiden.
Welke sensor gebruik je?
Ik heb er een aantal geprobeerd maar de BPW96C reageert het beste op de golflengte van het rode leadshine ledje, dus dat is hem geworden. Je kan er natuurlijk zoveel parallel schakelen als je wilt.


Groet, Joel
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leadshine eStop schakeling Projektje (hulp)

Bericht door DaBit »

Paar kleinigheidjes:

- Die BC547B als emittervolger gebruiken is niet de handigste configuratie; als de temperatuur oploopt dan loopt de lek van de fotodiode ook op en met wat pech activeert je noodstopcircuit. Componentspreiding is ook een issue. Liever gebruik je die transistor in common-emitter met de emitter aan GND, relais tussen collector en 12V, diode tussen 12V en basis, en een pulldown om de grens te stabiliseren tussen basis en GND.

- Die 12V is niet handig. Veel mensen hebben die spanning niet ter beschikking in de machine. Zou beter 5V of de motorspanning kunnen worden.


En volgens mij kan het nog wel simpeler zonder externe voeding; zo'n Si-fotodiode heeft geen spanning nodig om stroom te lekken aan de hand van lichtinval. Het circuit zou dus gereduceerd kunnen worden tot een enkele BC547B en de Si-fotodiode tussen basis en collector. Eigenlijk de helft van wat er in een standaard optocoupler zit dus.
Collector-emitter gedraagt zich dan als 'schakelaar' met spanningsval van 0,5-0,7V en kan als zodanig gebruikt worden mits polariteit goed. Emitter gaat dan bijvoorbeeld naar de GND van je Eding, collector naar die noodstopingang.

Nog simpeler maar iets minder universeel is een enkele LDR en verder niets. Ook met dat rode licht van de LED zakt de weerstand tot enkele honderden Ohms, meestal wel laag genoeg om een ingang te schakelen. Ik heb het vaker gedaan. Maar de fotodiode+transistor is robuuster.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie