Pokeys57CNC en relais via M7 en M8

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Pokeys57CNC en relais via M7 en M8

Bericht door benkr »

Ik heb de Pokeys57CNC interfacekaart als besturingskaart voor mijn BF25 machine.
Inmiddels ben ik zo ver dat ik alles aan het afronden ben, en de ontbrekende dingen een voor een aan het realiseren ben.
Een van die is de ventielen voor gereedschapskoeling en smering aansturen via M7 en M8.
Nu krijg ik het compleet niet voor elkaar om met M7 en/of M8 de relais die op het kaartje zitten te laten schakelen.
Via de Pokeys puls engine lukt het wel, maar niet vanuit Mach3, wie heeft hier ervaring mee en kan mij een hint geven.

Ik heb al zitten graven in de puls engine instellingen voor relais 1 en relais 2, maar ik krijg ze niet aan de gang.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Pokeys57CNC en relais via M7 en M8

Bericht door John Sellis »

benkr schreef:Ik heb de Pokeys57CNC interfacekaart als besturingskaart voor mijn BF25 machine.
Inmiddels ben ik zo ver dat ik alles aan het afronden ben, en de ontbrekende dingen een voor een aan het realiseren ben.
Een van die is de ventielen voor gereedschapskoeling en smering aansturen via M7 en M8.
Nu krijg ik het compleet niet voor elkaar om met M7 en/of M8 de relais die op het kaartje zitten te laten schakelen.
Via de Pokeys puls engine lukt het wel, maar niet vanuit Mach3, wie heeft hier ervaring mee en kan mij een hint geven.

Ik heb al zitten graven in de puls engine instellingen voor relais 1 en relais 2, maar ik krijg ze niet aan de gang.
In mach 3 wel de juiste uitgang voor m7 en m8 geselecteerd. Dan kan bij ports en pins en dan laatste tabblad. Daar kun je aangeven op welke uitgang m7 en m8 zitten
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Pokeys57CNC en relais via M7 en M8

Bericht door benkr »

Ja, dat werkt zo wel bij een Pokeys 57 en zo, echter niet bij de 57CNC, daar zijn dat puls engine uitgangen die je in Mach3 niet terug vindt, die geef je normaal gesproken aan in de tab mapping, en dan redelijk diep in de sub outputs, daar heb ik van alles uitgeprobeerd, maar zonder resultaat. Het is ook niet echt duidelijk wat je dan waar in moet geven. Het zou ook nog kunnen dat dat stukje bij mij niet werkt, ik heb daar al vaker zitten klooien zonder resultaat om b.v. een schakelaar in te lezen, dan gelijktijdig weer een output te schakelen om daar en relais mee aan te sturen, en ook om een LED aan te sturen, dat kreeg ik ook niet voor elkaar, eigenlijk helemaal niets uit die tab werkt terwijl Pokeys wel roept dat je dat via die weg zou moeten kunnen.
Maar ja, dat is niet het eerste wat redelijk onduidelijk omschreven is, als je het dan eenmaal weet dan vind je er wel de logica achter maar het is niet zo maar manual volgen en resultaat hebben.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Pokeys57CNC en relais via M7 en M8

Bericht door benkr »

Ik heb deze functies ( M7 en M8 via de relais op het Pokeys57CNC bordje) nog steeds niet aan de gang in mijn systeem, daarom toch nog een keertje de vraag om gerichte hulp hier.
Ik krijg de indruk dat er hier helemaal geen pokeys57CNC gebruikers zijn, klopt dat?

Ook nog steeds de vraag of er iemand is die een Pokeys57CNC kaartje te koop heeft, ik zoek, vooral om dit probleem op te lossen, een tweede kaartje wat ik dan binnen achter mijn bureau kan gaan plagen, dat is een stuk comfortabeler dan in mijn koude schuur.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Pokeys57CNC en relais via M7 en M8

Bericht door tantan »

ik heb een bankje gehad met een 57 erin dus ik kan het zo niet meer testen. maar stuur pokeys eens een mailtje, je krijgt altijd een goed inhoudelijk antwoord
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Pokeys57CNC en relais via M7 en M8

Bericht door benkr »

Eindelijk toch een kaartje gevonden, van een mede forumlid.
Heb het vandaag ontvangen, vanavond dus lekker spelen binnen achter de computer op mijn bureau.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Pokeys57CNC en relais via M7 en M8

Bericht door skillalot »

Kun je bij de instellingen van die pokeysCNC per relais aangeven of ze een output zijn, of een LED of iets?
Zo ja dan kun je een vbscript maken voor de M7 en M8 en hierin de relais schakelen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Pokeys57CNC en relais via M7 en M8

Bericht door benkr »

Zojuist het Pokeys57CNC kaartje en de software geïnstalleerd na even wat geruzie met de safety switch settings (geen switch aangesloten) werkte het bordje.
Na een paar minuten spelen en proberen werken nu de relais probleemloos.
Het extra kaartje heeft zijn nut dus nu al bewezen.
Ik kan nu met M7 en M8 de relais aanschakelen en met M9 kan ik ze weer uitzetten, precies zoals dat zou moeten.
Nu kan ik eindelijk het geheel afmaken.
Plaats reactie