UC100 sync error?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC100 sync error?

Bericht door DaBit »

Als je een keer de VFD bestuurt via het paneeltje dan weet je of die RS485 en UC100 elkaar in de weg zitten.
Onmogelijk is het niet dat dat gebeurt, maar dan is de software op dat punt wel slecht geschreven en zouden alle anderen die een huanyang via rs485 gebruiken er ook last van moeten hebben.

Je kunt nog via usbview (onderdeel van de Windows DDK, met google ook wel los te vinden) bekijken of er rare zaken met de USB devices gebeuren. Maar dan moet je alweer weten waar je naar moet kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

ik zit net even via apparaten beheer naar de eigenschappen van de UC100 CNC motion Controller te kijken....

en onder het tabblad Geavanceerd kan ik ook nog het 1 en ander instellen

ik heb een VCP laden (staat nu uit)
Enable Selective Suspend , staat ook uit
en een dropdown ding war ik uit getallen kan kiezen ( van 1 tot en met 3600) met daarachter de tekst Selective Suspend Idle Timeout(msec)

kan ik hier nog iets mee proberen? ik ga mogen ff met de regelaar met de hand spelen... terwijl de machine runt... kijken wat er dan gebeurt...


nog iets wat ik nu zie bij apparatenbeheer... ik heb bij universal serial bus controllers 5x USB-Hoofdhub staan....
als ik bij 1 voor 1 de eigenschappen bekijk..

Code: Selecteer alles

zie ik bij de eerste  bij het tablad energie  ->  2 poorten beschikbaar                    0mA
bij de tweede                                 ->  HID apperraat                            100mA
bij de derde                                  ->  Prolific USB to Serial Comm Port         100mA
                                                  UC100 CNC Motion Controller              250mA
vierde                                        -> 2 poorten beschikbaar                     0mA
vijfde                                        -> Generic USB Hub (4 poorten)               0mA
morgen ook eens een andere USB proberen... zodat die UC100 en rs485 niet op de zelfde host zitten? zou dat zin kunnen hebben?
Laatst gewijzigd door Swets op 13 aug 2017 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC100 sync error?

Bericht door DaBit »

Is die UC100 een VCP? :shock:
Zou niet mijn eerste keuze zijn, magoed.

Met die settings die je noemt kun je niet zoveel. Als je machine draait is die poort niet idle en maakt de idle timeout dus ook niet uit.

Maarrrrr...
Vind die usbview.exe eens ergens, start die op, en kijk hoeveel hostcontrollers je hebt. Meestal meerdere EHCI's in de platform hub en eventueel nog extra XHCI oid controllers.

Prik dan die UC100 eens in andere USB-stopcontacten op je PC, en vind er eentje die op een andere hostcontroller zit als de RS485, en het liefste eentje met zo min mogelijk extra spul erbij. Bij voorkeur heeft die UC100 een hele USB hostcontroller voor zichzelf alleen en zitten toetsenbord, muis, RS485, webcam, USB ventilatortje, USB raketlanceerinstallatie, whatever op een andere.

Ik wil je die usbview ook best mailen ofzo, maar google is sneller.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

:lol: ik was nog aan het typen... maar oke ... dat ga ik morgen dus ook proberen.... ze zitten dus in de zelfde zelfde USB-HoofdHub...

ik ga ff zoeken naar USB view...

nou ik heb USB-view (van Microsoft?)
maar ja... ik weet niet waar ik naar moet kijken... :-) ik zie eigenlijk het zelfde als net in apparaten beheer... dat die 2 samen zitten...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UC100 sync error?

Bericht door benkr »

Ik denk dat je op de goede weg bent, maar probeer ook eens om de nul van de voedingen op de digitale massa van de VFD aan te sluiten en kijk dan eens of je probleem niet verminderd of verdwijnt. Bij mij werd de hele digitale ingang, die geïsoleerd zit een Volt of 2 a 3 opgetild, dat betekent dat het werkbereik van die RS485 poort ineens een stuk dichter tegens zijn grenzen aan komt te liggen en dat er met een beetje stoorsignaal er bij misschien wel onvoldoende uitsturingsruimte overblijft om het allemaal goed te laten werken. Normaal hangt de RS485 poort zo ongeveer op de helft van de voedingsspanning, actief gaat de ene lijn omhoog en de ander omlaag maar als dat niet meer kan omdat dan een van beide signalen tegen die offset aanloopt dan is daarmee de differentiële werking (wat RS485 zo robuust maakt) verdwenen en wordt het dus storingsgevoeliger.
Ik zeg niet dat het daar aan ligt, maar controleren kan nooit kwaad.
Ik heb er in het verleden wel eens een echt probleem mee gehad, vandaar dat ik er bij problemen wel altijd even naar kijk.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

Afbeelding

Afbeelding

misschien heb je hier iets aan?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC100 sync error?

Bericht door DaBit »

Brrr, prolific. Dat vind ik ook al een vies woord. Magoed :lol:

Nu dus die UC100 kabel eens wat heen en weer prikken in andere USB poorten zodat die op de hostcontroller met nummertje 27CB of 27CC terecht komt. Die zijn mooi leeg.

Probleem is dat virtuele com-poorten (en dat zijn ze dus beiden) bulktransfers gebruiken, en dat zijn transfers met absoluut geen garantie kwa 'aflevertijd'. Nu zou een RS485 dingetje de bus niet moeten verzadigen en zou er zat over moeten blijven voor de UC100, maarja, Prolific, Windows, stand van de maan...
Heb je ze ieder op een andere hostcontroller, dan kunnen ze allebei hun dingetje doen zonder elkaar in de weg te zitten.

Dan hou je hooguit nog een stuk code in de UC100 software over dat zoiets doet:

Code: Selecteer alles

while (forever) {
  PraatMetUC100()
  if (huanyangplugin_geladen) then PraatMetRS485()
}
Als die Huanyang plugin dan de boel ophoud dan loopt de buffer van de UC100 leeg. Maar daar zou iedereen met een HY op RS485 last van moeten hebben, en ik kan me haast niet indenken dat ze daar bij cncdrive zo dom zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

DaBit schreef:Brrr, prolific. Dat vind ik ook al een vies woord. Magoed :lol:

Nu dus die UC100 kabel eens wat heen en weer prikken in andere USB poorten zodat die op de hostcontroller met nummertje 27CB of 27CC terecht komt. Die zijn mooi leeg.

Probleem is dat virtuele com-poorten (en dat zijn ze dus beiden) bulktransfers gebruiken, en dat zijn transfers met absoluut geen garantie. Nu zou een RS485 dingetje de bus niet moeten verzadigen en zou er zat over moeten blijven voor de UC100, maarja, Prolific, Windows, stand van de maan...
Heb je ze ieder op een andere hostcontroller, dan kunnen ze allebei hun dingetje doen zonder elkaar in de weg te zitten.

Dan hou je hooguit nog een stuk code in de UC100 software over dat zoiets doet:

Code: Selecteer alles

while (forever) {
  PraatMetUC100()
  PraatMetRS485()
}
Als die Huanyang plugin dan de boel ophoud dan loopt de buffer van de UC100 leeg. Maar daar zou iedereen met een HY op RS485 last van moeten hebben.
jij heb een hoop woorden waar je niet van hou... :-) is Prolific slecht?
ik heb die UC100 eigenlijk gekocht omdat het alleen de printerpoort vervang... dat ik niet alles opnieuw hoef aan te sluiten, en dat ik me BOB gewoon kan gebruiken.... dus was meer luiheid...

maar als je zoek op UC100 en sync error... vind je er nog veel meer..... dus tja... en ik heb ook die gasten gemaild waar ik het gekocht heb.... maar die geven helemaal geen antwoord....
dat is ook al verdacht...

http://cncdrive.com/UC100.html
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC100 sync error?

Bericht door DaBit »

Swets schreef: jij heb een hoop woorden waar je niet van hou... :-) is Prolific slecht?
Ik heb een hoop gedonder gehad met die Prolific PL2303-gebaseerde USB->RS232 omzetters, en sindsdien mijd ik ze als ik dat kan. Prolific maakt chips die goedkoop zijn, niet noodzakelijkerwijs goed.
Maar slecht is relatief. imho meer kans op gezeik dan met een USB->RSxxx converter op basis van een FTDI-chip, al zijn die ook niet heilig. Als het werkt, dan werkt het.

Eigenlijk is 'USB' in combinatie met 'CNC-machine' gewoon een vieze combinatie. Een soort van frikadel met mosterd-dille saus. Met beiden weinig mis, maar de combinatie is niet helemaal top :lol:
maar als je zoek op UC100 en sync error... vind je er nog veel meer..... dus tja...
Dat heb je met Leafboy77 kaartjes, EdingCNC op USB, etc. ook.

Buiten die USB-poort-hussel-actie die zowiezo geen slecht idee is kun je (als husselen niks doet) simpelweg de VFD bedienen met het paneeltje en kijken of je dan ook nog problemen hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

ga ik morgen proberen... word vervolgd!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »



dus nog steeds het probleem....

maar met de knoppen op de VFD gaat het dus niet fout.... (voor het filmen was ik ook al een poos aan het op en af toeren geweest)....

zodra ik het via de RS485 doet , krijg ik continue sync errors???

het gekke is ( althans dat vind ik.. :-) ) dat die rs485 wel goed leest.... tis alleen als ik via rs485 een command naar de VFD stuur dan krijg ik de error???

ik zal nog eens een min draad op de digital gnd proberen...?
en misschien een andere rs485?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UC100 sync error?

Bericht door benkr »

Als die min van de voedingen niet is aangesloten op de Digitale GND van de VFD dan heb je heel grote kans dat de hele RS485 poort elektrisch gezien gaat zweven, afhankelijk van de data op de RS485 poort zal de DC waarde zich instellen op een gemiddelde. Wanneer de data veranderd, wat zeker aan het begin van elk commando naar de VFD zo is, dan zal dus de DC waarde gaan veranderen, dit betekent dat de ingang van de RS485 poort van de VFD, maar ook van de USB naar RS485 converter mogelijk even buiten zijn werkruimte schieten --> gevolg: fouten.
Als je de min van de voeding aan de digitale GND vastmaakt dan is dit verschijnsel over, wat dan weer wel kan is dat je daarmee een aardlus creert die meteen weer andere problemen gaat geven, een geisoleerde RS485 verbinding zou het allerbeste zijn, maar gewoon proberen kan nooit kwaad. En als je die verbinding tussen de min van de voedingen en de digitale GND van de VFD maakt via b.v. een weerstandje van enkele tientallen Ohms dan kan er nooit veel stroom gaan lopen en kun je door over deze weerstand te meten bepalen of er zoiets gebeurd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan er ook nog iets aan het protocol niet helemaal lekker zitten?
Die RS485 is alleen de signaal beschrijving volgens mij.
Je zult ook nog wel iets van baudrate, pariteit, stop bits hebben.
Ik zou de baudrate naar beneden zetten, en 2 stopbits instellen.
Afsluitweerstand ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC100 sync error?

Bericht door DaBit »

Als Mach3 wel leest van die VFD maar het misgaat met de buffer als er geschreven word dan is de kans op iets elektrisch als oorzaak wel erg minimaal.
Ik zet m'n geld op softwareproblemen. Iets in die HuanYang plugin houd de boel op waardoor de buffer van de UC100 leegloopt.

Had je die USB-wissel-actie al gedaan? Denk niet dat het iets scheelt, maar nooit geschoten is altijd mis.

Kun je de baudrate van de communicatie naar de VFD veranderen (aan beide zijden...)? Als je die verdubbelt, halveert het probleem dan ook? OF als je die halveert, vedubbelt het probleem dan?

Misschien op het mach3 forum eens rondneuzen naar mensen die vergelijkbare problemen hebben met de HY plugin en andere USB controllers?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie