UC100 sync error?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

nou dan ga ik eens opzoek naar een plaat want ondanks het filter heb ik nog steeds problemen.....

en welke draden bedoel je verder.... want naar me eindschakelaars is een kabel wel afgeschermd....

maar ik moet de freq.drive (is helemaal plastic..) op een metalen plaat zetten en dat filter ook op die plaat... en die plaat moet ook aan aarde....
de kabel naar me motor is een afgeschermde kabel... welke ik aangesloten heb op het aardboutje in de regelaar...

ik zal morgen ook eens meten of ik wel een goede aarde heb overal....

nog meer tips?

ik heb trouwens dit filter.... is dat goed?
https://www.conrad.nl/nl/schaffner-fn-2 ... 98715.html
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Benny_DS »

Ik vraag me af of je wel op het juiste spoor zit en het niet ergens anders aan ligt.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UC100 sync error?

Bericht door benkr »

Het ontstoren van gemene signalen is een vak apart, er zijn wat algemene regels en een hele boel dingen die je juist wel of niet moet doen, telkens weer blijkt het net ietsje anders te moeten dan je vooraf dacht, het is van zo veel factoren afhankelijk dat er naast de basisregels geen echt goed advies te geven is.
Wat ik schreef over die metalen plaat is iets heel basics, maar zoals je nu zelf al aangeeft kun je je freq,regelaar zo al niet monteren, dus hier moet je iets verzinnen, gebruik daar een platte brede draad voor, b.v. een stuk afscherming van een kabel. Je motor kabel moet afgeschermd zijn en soms (hangt b.v. van het merk af wat voor advies ze je geven) aan één kant aan aarde maar soms heb je veel beter resultaat door hem aan beide kanten te aarden. Hang die afscherming van die motorkabel met een beugeltje waaronder de kabel inclusief afscherming wordt geklemd aan die metalen plaat, dan heb je het beste resultaat.

Moet het zo, is dit de enige juiste manier???? Nee, DaBit. b.v. heeft zijn spulletjes allemaal op een houten plank geschroefd en heeft het ook werkend zonder problemen, deels geluk en deels weet hij donders goed waar hij mee bezig is en waar het echt belangrijk is, ervaring speelt daar een behoorlijk grote rol in. De producten die hij ontwikkeld worden vaak op dit soort aspecten echt goed bemeten (wat denk je van CE keuringen) en dan komt het er meestal wel uit en moet je er alsnog iets aan doen, vandaar die ervaring.

Ikzelf zit ook in zo'n soort situatie op mijn werk, als je met iets begint probeer je dit soort aspecten al zo vroeg mogelijk mee te nemen zodat je daar later geen ellende mee krijgt, maar toch blijkt telkens weer dat je ergens een steekje hebt laten vallen of dat een gebruikt onderdeel zich toch net ietsje anders gedraagt dan je had verwacht etc. etc. etc.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC100 sync error?

Bericht door DaBit »

Swets schreef: maar ik moet de freq.drive (is helemaal plastic..) op een metalen plaat zetten en dat filter ook op die plaat... en die plaat moet ook aan aarde....
En je PC-voeding ook, etc.
nog meer tips?
Die VFD (en filter) eens met een lange verlengkabel op een compleet ander stopcontact zetten...
benkr schreef:deels geluk en deels weet hij donders goed waar hij mee bezig is en waar het echt belangrijk is
Laat dat geluk er maar vanaf...

Afbeelding

Servodrives zitten bovenop de extra filters, eentje per drive. Afscherming kabels zit direct aan die behuizing vast.
Dat laatste deel had best netter gekund als ik de spullen had liggen overigens, maar voor de schakelfrequentie van de drives (7.5kHz) en de harmonischen voldoet dit ook wel.

Aan de aanvoerkant zitten die dingen aan een dikke koperen aardstrip geknoopt die de taak van de metalen kast overneemt:
Afbeelding

Ook hier weer: litze is beter, maar in het frequentiebereik waar de meeste energie zit niet heel nodig en niet op voorraad.

Afbeelding

De DC voedingskabels gaan per drive naar een centraal punt, en ze zijn getwist.
Enzovoorts.


Dus hout, ja. Maar net gebruiken wat ik voorhanden heb, ja. Geluk, nee.

En soms lukt het niet; op de Emco kreeg ik die Pokeys57U toch echt niet werkend samen met de Chinese servo, hoeveel filters en ferriet ik ook toevoegde.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3693
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:En soms lukt het niet; op de Emco kreeg ik die Pokeys57U toch echt niet werkend samen met de Chinese servo, hoeveel filters en ferriet ik ook toevoegde.
Was je geluk natuurlijk ff op ;-)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

Benny_DS schreef:Ik vraag me af of je wel op het juiste spoor zit en het niet ergens anders aan ligt.
nou... vroeger had ik geen problemen, maar toen zat alles op de printerpoort, en had ik geen VFD...

nu met als ik alle assen homed, gaat het goed als de VFD in rust staat (dus als de motor uit staat)... home ik met de motor aan, wat ik nooit doe maar dat merkte ik opeens op... omdat ik me machine gehomed had, en ik me nieuwe freesmotor uitprobeerde... dus de motor aan zetten terwijl hij net buiten zijn home schakelaars stond... ik op eens een limit warning kreeg... en toen zag ik dus dat de ledjes op me naderingsschakelaar staat te knipperen.... dus drive uit gaat het goed , drive aan knipperend ledjes...

2de probleem... als ik tijdens het frezen de snelheid van de regelaar iets omhoog of omlaag zet krijg ik (niet altijd) een UC100 sync error...

maar aan wat voor probleem denk jij dan?
DaBit schreef:
Swets schreef: maar ik moet de freq.drive (is helemaal plastic..) op een metalen plaat zetten en dat filter ook op die plaat... en die plaat moet ook aan aarde....
En je PC-voeding ook, etc.
nog meer tips?
Die VFD (en filter) eens met een lange verlengkabel op een compleet ander stopcontact zetten...
benkr schreef:deels geluk en deels weet hij donders goed waar hij mee bezig is en waar het echt belangrijk is
Laat dat geluk er maar vanaf...

Afbeelding

Servodrives zitten bovenop de extra filters, eentje per drive. Afscherming kabels zit direct aan die behuizing vast.
Dat laatste deel had best netter gekund als ik de spullen had liggen overigens, maar voor de schakelfrequentie van de drives (7.5kHz) en de harmonischen voldoet dit ook wel.

Aan de aanvoerkant zitten die dingen aan een dikke koperen aardstrip geknoopt die de taak van de metalen kast overneemt:
Afbeelding

Ook hier weer: litze is beter, maar in het frequentiebereik waar de meeste energie zit niet heel nodig en niet op voorraad.

Afbeelding

De DC voedingskabels gaan per drive naar een centraal punt, en ze zijn getwist.
Enzovoorts.


Dus hout, ja. Maar net gebruiken wat ik voorhanden heb, ja. Geluk, nee.

En soms lukt het niet; op de Emco kreeg ik die Pokeys57U toch echt niet werkend samen met de Chinese servo, hoeveel filters en ferriet ik ook toevoegde.

verlengsnoer op een andere groep zal ik morgen ook eens proberen

ik zal me kabel ook eens zo aansluiten... en de voedingsdraden naar de motor bij de regelaar zo kort mogelijk houden... en het scherm er zo ver mogelijk omlaten zitten...

ik weet niet zeker of ik me voedingsdraden naar me stappen drivers getwist heb... zal ik ook bekijken... maar vraag me af of dat iets zal doen aan dit probleem?

ik zal ook nog eens kijken wat voor soort kabel mijn eindschakelaar in zitten.... maar er zitten ook stukken gewoon de kabel welke aan de naderingsschakelaartje zitten... die zijn niet afgeschermd..


ik heb ook op internet zitten zoeken... en er zijn er meer met het UC100 sync probleem.... maar echt duidelijk oplossingen zijn er niet.....
en ff terug kan ik ook niet... want deze PC heet geen printerpoort....

Ik hoop wel dat ik het goed krijg... want dit is K#t.... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UC100 sync error?

Bericht door benkr »

Met geluk bedoel ik dat je keuzes in een keer goed blijken te zijn, maar b.v die 7,5 kHz schakelfrequentie van zo'n drive die wordt zo ongeveer helemaal niet door zo'n filter beïnvloed, de meeste filters beginnen pas bij 30 tot 50 kHz hun nut te bewijzen en dan moet je nog echt goed zoeken om het juiste filter te kiezen. Heb zelf een keertje zoiets aan de hand gehad vandaar dat ik dit zo goed weet. En dan weet je ook meteen waarom ik zo'n berg van die filters had enkele jaren geleden, die waren van dat project.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UC100 sync error?

Bericht door benkr »

Nu ik er nog een keertje over nadenk, heb je al geprobeerd om de min (0 VDC) van je PC aan de min van je voedingen van je machine te hangen? Heb je de - van de voedingen uberhaupt allemaal met elkaar doorverbonden, en dit bij voorkeur allemaal op één centraal punt?
Het signaal van een USB verbinding is vele malen kleiner dan dat van een LPT: poort en daardoor dan ook meteen vele malen gevoeliger voor storingen. Maar ook een goede kabel is enorm belangrijk, meestal hebben die kabels aan één of beide kanten zo'n knobbel zitten, dat is voor extra ontstoring.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

benkr schreef:Nu ik er nog een keertje over nadenk, heb je al geprobeerd om de min (0 VDC) van je PC aan de min van je voedingen van je machine te hangen? Heb je de - van de voedingen uberhaupt allemaal met elkaar doorverbonden, en dit bij voorkeur allemaal op één centraal punt?
Het signaal van een USB verbinding is vele malen kleiner dan dat van een LPT: poort en daardoor dan ook meteen vele malen gevoeliger voor storingen. Maar ook een goede kabel is enorm belangrijk, meestal hebben die kabels aan één of beide kanten zo'n knobbel zitten, dat is voor extra ontstoring.

ga ik ook naar kijken.... maar ik denk wel dat alle minnen aan elkaar hangen.... en ik had eerst de standaart kabel die er bij geleverd zat.... ik heb nu een betere kabel, met zo'n ferriet ern er om....
maar ik ga morgen nog eens goed zoeken...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC100 sync error?

Bericht door DaBit »

Swets schreef:ik weet niet zeker of ik me voedingsdraden naar me stappen drivers getwist heb... zal ik ook bekijken... maar vraag me af of dat iets zal doen aan dit probleem?
Ik denk het niet, maar uiteindelijk telt wel alles op. Zeker als je van voeding -> stepperdive 1 -> stepperdrive 2 -> stepperdrive 3, etc. doorlust dan kan het kwaad.
ik zal ook nog eens kijken wat voor soort kabel mijn eindschakelaar in zitten.... maar er zitten ook stukken gewoon de kabel welke aan de naderingsschakelaartje zitten... die zijn niet afgeschermd..
Los eerst dat wegvallen van UC100 maar eens op. Als het probleem van de eindschakelaars al niet meteen samen met het UC100 probleem opgelost is dan zijn die eindschakelaartjes relatief simpel om aan te pakken.
benkr schreef:Met geluk bedoel ik dat je keuzes in een keer goed blijken te zijn, maar b.v die 7,5 kHz schakelfrequentie van zo'n drive die wordt zo ongeveer helemaal niet door zo'n filter beïnvloed
Zet maar eens een stroomtang op een van de draden (DM dus) voor en na zo'n filter, scheelt toch al aardig in amplitude. Is ook logisch; een paar honderd uH lekinductantie van de (sectioneel gewonden) CM chokes samen met X-condensatoren in het uF gebied..
Dit zijn trouwens ook filters die een kilo per stuk wegen en even groot zijn als de servodrives...
Maar los daarvan stoort die 7,5kHz ook niet zoveel in een normaal industrieel systeem. Maar z'n harmonischen en de ringing wel.
Swets schreef: ga ik ook naar kijken.... maar ik denk wel dat alle minnen aan elkaar hangen.... en ik had eerst de standaart kabel die er bij geleverd zat.... ik heb nu een betere kabel, met zo'n ferriet ern er om....
Als je de minnen aan elkaar hebt hangen kun je ook nog eens de aarde van de PC+randapparatuur loskoppelen en kijken wat dat doet. Plakbandje op de stekker of een ongeaard stekkerblokje ertussen dus.

En anders misschien eens even goed uittekenen waar wat aangesloten zit, da's handiger voor ons.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

DaBit schreef:
Swets schreef:ik weet niet zeker of ik me voedingsdraden naar me stappen drivers getwist heb... zal ik ook bekijken... maar vraag me af of dat iets zal doen aan dit probleem?
Ik denk het niet, maar uiteindelijk telt wel alles op. Zeker als je van voeding -> stepperdive 1 -> stepperdrive 2 -> stepperdrive 3, etc. doorlust dan kan het kwaad.
ik zal ook nog eens kijken wat voor soort kabel mijn eindschakelaar in zitten.... maar er zitten ook stukken gewoon de kabel welke aan de naderingsschakelaartje zitten... die zijn niet afgeschermd..
Los eerst dat wegvallen van UC100 maar eens op. Als het probleem van de eindschakelaars al niet meteen samen met het UC100 probleem opgelost is dan zijn die eindschakelaartjes relatief simpel om aan te pakken.
benkr schreef:Met geluk bedoel ik dat je keuzes in een keer goed blijken te zijn, maar b.v die 7,5 kHz schakelfrequentie van zo'n drive die wordt zo ongeveer helemaal niet door zo'n filter beïnvloed
Zet maar eens een stroomtang op een van de draden (DM dus) voor en na zo'n filter, scheelt toch al aardig in amplitude. Is ook logisch; een paar honderd uH lekinductantie van de (sectioneel gewonden) CM chokes samen met X-condensatoren in het uF gebied..
Dit zijn trouwens ook filters die een kilo per stuk wegen en even groot zijn als de servodrives...
Maar los daarvan stoort die 7,5kHz ook niet zoveel in een normaal industrieel systeem. Maar z'n harmonischen en de ringing wel.
Swets schreef: ga ik ook naar kijken.... maar ik denk wel dat alle minnen aan elkaar hangen.... en ik had eerst de standaart kabel die er bij geleverd zat.... ik heb nu een betere kabel, met zo'n ferriet ern er om....
Als je de minnen aan elkaar hebt hangen kun je ook nog eens de aarde van de PC+randapparatuur loskoppelen en kijken wat dat doet. Plakbandje op de stekker of een ongeaard stekkerblokje ertussen dus.

En anders misschien eens even goed uittekenen waar wat aangesloten zit, da's handiger voor ons.
zal ik eens doen....
het grootste probleem is eigenlijk een veel te klein schuurtje... :-)
kast met elektronica hangt ergens boven me machine... amper bij te komen... dus tis een hoop getob..
en daar komt ook nog eens bij dat het allemaal jaren geleden is gemaakt.... en ik eigenlijk niet meer weet wat ik toen gedaan heb.... :-)

en natuurlijk geen tekening van gemaakt....
het heeft ook jaren probleemloos gewerkt....


ik heb wel allemaal afgeschermd kabels... maar allemaal best wel lang aangestript in me kast.... van de afscherming een litze gedraaid... en ik heb een klemmenstrook met een rijtje aardklemmen, en daar zitten alle afschermingen in..... maar dit zit dus wel allemaal in een stale rital kast... en heeft jaren goed gewerkt.....

en de regelaar op het hout ernaast geschroefd met gewoon een stuk vinyl snoer met een geaarde stekker in een stekkerbak..... leggen wel 2 of 3 stekkerbakken... ook voor de pc en de monitor, de electronica...de ferquentiedrive....

moet ik de rs485 tussen de usb dongle en de freq-drive ook afgeschermde kabel voor gebruiken? en ook op de aarde zetten aan de kant van de regelaar?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC100 sync error?

Bericht door DaBit »

Nee, voor die RS485 heb je niet hard een afgeschermde draad nodig.

Maar nu je het zegt: ik ben wel benieuwd of je die UC100 problemen nog hebt als je die RS485 loskoppelt/dongle uit de PC trekt.
Gaan er verder nog draden van die UC100 naar de VFD?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door ludo »

verwijderd
Laatst gewijzigd door ludo op 15 aug 2017 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: UC100 sync error?

Bericht door Swets »

DaBit schreef:Nee, voor die RS485 heb je niet hard een afgeschermde draad nodig.

Maar nu je het zegt: ik ben wel benieuwd of je die UC100 problemen nog hebt als je die RS485 loskoppelt/dongle uit de PC trekt.
Gaan er verder nog draden van die UC100 naar de VFD?
ja... dan heb ik dus geen probleem, als ik die dongle er uit trek.... maar dan gaat me motor ook niet draaien, en kan ik ook de toeren niet sneller of langzamer regelen...
kan de regelaar wel eens zo instellen dat ik hem met de knoppen regel? en dan eens op en af toer terwijl de machine runt?
en nee... aan die UC100 zit aan de ene kant een USB, en aan de andere kant een Sub D 25 (printerpoort) stekker... en ik wilde hem eigenlijk in me kast op me Bob zetten, maar dat ging niet omdat het dan 2 mannetjes of 2 vrouwtjes waren.... dus ik heb de printerkabel er nog tussen zitten, die normaal altijd gebruik is op me printerpoort...
dus misshien ligt de min van de PC nu niet meer via de printerkabel aan elkaar? vroeger wel natuurlijk omdat in die kabel een stuk of 6 pinnen aan GND zitten... ??

ff update...
volgens mij heb ik de Drive nu aangesloten zoals het hoort...
ik had nog een stuk koper liggen, deze heb ik op het hout onder de regelaar geschroefd. daar het filter op ... en ook zo blank koperdraad om het aardscherm gewikkeld...
dat 2de kabeltje is de rs485.... ik had geen zin om op het antwoord hier te wachten... en dacht zal wel geen kwaad kunnen als ik het wel doet?

Afbeelding

en nu geen gerommel meer op me eindschakelaars.... dus het homen gaat goed...zelfs met draaiende motor...

maar het sneller zetten van me toeren gaat nog steeds fout.... ik heb wel het gevoel dat het minder is... maar ook dat weet ik niet zeker....

wel merkte ik op zodra ik iets naar die rs 485 dongle stuur gaat het blauw ledje op de UC100 even uit....
doe ik het een paar keer achter elkaar krijg ik die UC100 sync error... 1 keertje gaat geloof ik meestal goed....

ook zit er bij die UC100 een plugin-help scherm.... en daar zie je een statusbalkje hoe vol de buffer is, die staat continue op 100%, behalve als ik 1 keer op bijvoorbeeld toeren op of toeren neer druk... dan zie je het balkje dippen.... druk ik een paar keer achter elkaar dan is dat balkje niet op tijd vol en krijg ik die error....

het heeft volgens mij niets met het regelen van de drive te maken.... want als ik het tijdens een stuk test draaien van g-code van bijvoorbeeld 5000, in 1 keer naar 24000 stuurt... (dan is hij dus even een poosje aan het opsturen) dan gebeurt er niets, en ook tijdens het af toeren blijft hij gewoon draaien....

stuur ik echter meerder commandos via die rs485 dan komt de error....

ik heb meer een gevoel dat die rs485 en die UC100 elkaar in de weg zitten of zo? maar ik heb eigenlijk helemaal geen verstand over hoe de computer met al die USB signalen omgaat?

dit was in ieder geval wel een verbetering.... nu maar verder zoeken....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie