Kom er niet uit om het aan te sluiten, kunnen jullie helpen?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Kom er niet uit om het aan te sluiten, kunnen jullie helpen?

Bericht door hoeby »

Hallo Allen,

Een hele tijd terug ben ik begonnen met CNC.
De eerste start was om het zo goedkoop mogelijk te houden. En heb een TB6560 bordje gekocht met een paar stappenmotortjes. Uiteindelijk veel plezier aan beleefd, maar ik bereikte al snel het maximale van de machine.

Nu ben ik bezig een iets grotere machine te maken, maar constructief geheel anders. Zodat het maximale van de machine meer is dan wat ik had. Daarvoor heb ik ook gekozen om andere electronica te gaan toepassen.
Ik ben overgestapt naar een apart interface printje en closed loop motoren.
En daar loop ik vast, want nu zit de techniek toch wel geheel anders in elkaar.

Wat heb ik aangeschaft;
- C10 parallel port interface card rev. 10.3
- 1x JK-HSS57 Hybrid Servo Driver incl. motor
- 2x JK-HSS87 Hybrid Servo Driver incl. motoren
- 48Vdc voeding

Begonnen met de motor te koppelen aan de driver.
De encoder kabel dat lukte. De kleuren aangesloten zoals de handleiding zegt.
Bij de motor kabels aansluiten liep ik vast.
Volgens de handleiding en sticker op de motor is onderstaande aansluit volgorde:
A+ = Rood
A- = Groen
B+ = Geel
B- = Blauw

Maar de kabel die aan de motor zit heeft geen "gele" draad. De overige kleuren wel.
Ik heb wel een zwarte draad, maar die staat nergens omschreven. Kan ik er dan zomaar vanuit gaan, dat de zwarte draad i.p.v. de gele is gebruikt? Of zouden er meer verdraaiingen in de aansluitingen/kleuren kunnen zitten?
Kan ik dit nameten?

En dan nog het C10 bordje.
De driver heeft de aansluitingen:
PUL+
PUL-
DIR+
DIR-
ENA+
ENA-

De handleiding van de C10 doorgenomen. Maar mij ontgaat de logica.
Via google vind ik diverse plaatjes dat men de driver aansluit op 2-com-3. Maar ik wil het ook graag snappen en niet simpel een draadje aansluiten.
Laat staan de jumpers. De handleiding zegt, stel je jumpers in zoals je ze voor jouw systeem gaat gebruiken. Uhm ja, dan moet ik het wel eerst snappen anders weet ik niet wat ik aan het doen ben.

Misschien is het allemaal simpel. Maar voor mij is het nu te hoog gegrepen en ontgaat de logica van het geheel.
Heeft iemand wijze tips, hoe ik dit kan aanpakken?
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Kom er niet uit om het aan te sluiten, kunnen jullie hel

Bericht door hoeby »

Het is alsof het duiveltje erbij was.
Net na het plaatsen van de vragen. Ben ik eens van google afgestapt en naar youtube gegaan.

Daar vond ik het e.e.a. voor de C10 interface.
Als ik onderstaande instel + aansluit, ben ik dan op de goede weg?

Interface C10 zijde driver zijde
aansluiting 2 PUL -
aansluiting 3 DIR -
De COM tussen 2 en 3 PUL+ en DIR +

Ik moet dan wel de jumper omzetten. Dat de COM niet gekoppeld is aan de GND, maar aan de 5Vdc

Als bovenstaande klopt, dan blijf ik alleen nog met het raadsel van de zwarte draad op de motor.
Logisch gedacht, zou ik de spoel toch kunnen nameten met de multimeter?
Maar hoe weet ik dan wat de + en wat de - draad is?
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Kom er niet uit om het aan te sluiten, kunnen jullie hel

Bericht door Flupke85 »

De meeste stappenmotoren hebben 2 spoelen met 4 draden. Elke spoel 2 draden dus.
Als je de draden door elkaar gooit merk je vanzelf dat je motor begint te ratelen en niet ronddraait. Verder maakt het niet uit of je plus en min omdraait. Als je van 1 paar draden de polariteit omwisselt, dan gaat je motor de andere kant op draaien. Ff uitproberen dus.
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Kom er niet uit om het aan te sluiten, kunnen jullie hel

Bericht door hoeby »

ok,

ik had de multimeter op de draden gezet. zo heb ik 2 paartjes gevonden. ieder paartje is 1,6 ohm. als ik draden wissel dan kom ik op oneindig uit.

heb ze gewoon aangesloten.
weet iemand hoe de closed loop werkt?
doordat de draad volgorde nu anders is. kan het dus zijn dat de motor andersom draait. maar snapt het closed loop deel dit ook? voorbeeld: de motor draait linksom en de closed loop gaat er vanuit dat de motor rechtsom draait. levert dit nog problemen op waar ik rekening mee moet houden.

better safe than sorry
zou het jammer vinden als een driver stuk gaat. goedkoop vond ik ze niet ( en dan heb ik nog niet eens het A merk )
hoeby
Berichten: 37
Lid geworden op: 14 mar 2014 08:08
Contacteer:

Re: Kom er niet uit om het aan te sluiten, kunnen jullie hel

Bericht door hoeby »

Vanavond maar gewoon geprobeerd en gekeken wat er gebeurt.

Alles aangesloten. Nog een keer nagelopen.
Alles lijkt goed. Dan de stekkers erin en kijken.
Ok geen rooksignalen, dat is al goed. Geprobeerd de motor as te draaien met de hand. Dit is niet mogelijk.
Er wordt dus een signaal naar de motor gestuurd, want toen de stekkers er nog niet in zaten kon ik wel de as draaien met de hand.

Pin verwijzing in Mach-3 aangepast naar pin 2 en 3 voor Pul en Dir.
Daarna de as wil draaien vanuit Mach-3. Tja, geen echt succes.
De as beweegt nog geen 1mm en stopt. Tijdens de test de as vast gehouden, ik voel de motor niet op en neer trillen. Daarom beide spoelen omgedraaid betreffende de aansluitingen. Mogelijk grijpt de encoder voor de closed-loop in. Nogmaals geprobeerd, wederom nog geen 1mm en wederom stop. Maar nu knippert er op de driver een rode indicator. Deze opgezocht in de handleiding. Maar de chineze taal die door google translate vertaalt is naar engels, daar snap ik niets van wat ze bedoelen.

Ik begon te twijfelen aan de aansluitingen van de encoder. De achterkant van de motor geopend. Daar staat op de print netjes welke aansluiting waarvoor is. met de multi-meter de kabel uitgepiept. Er wordt gebruik gemaakt van een koppelkabel, wie weet is de kleur codering gewijzigd. Maar dit is allemaal in orde.
De stekkers weer gekoppeld en nog eens gaan testen. Nu draait de motor ineens veel meer dan 1mm. Jawel een heel rondje. Vermoedelijk heeft een stekker niet goed contact gemaakt, want meer dan dat heb ik niet gewijzigd.
In mach-3 de instellingen nagekeken en weer terug op default gezet (er zaten nog settings in van mijn TB6560 kaart). De motor draait nu 1 rondje in +/- 1seconde. Niet super snel, maar het begin is er.

moet me nu gaan verdiepen hoe ik het toerental op kan voeren.
Want met dit toerental kan ik beter alles met de hand gaan uitzagen, dat gaat sneller dan dat de machine het straks gaat doen. maar aangezien de motor nu reageert op mijn handmatige bediening, lijkt het op een foutieve instellingen en niet een hardware probleem (verkeerd aangesloten).
Als iemand tips heeft wat ik moet controleren, alle tips zijn welkom
Plaats reactie