verschil?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

verschil?

Bericht door vox67 »

Beste....,

Ik vraag mij al een hele tijd af waar een pokeys kaart voor dient.
Is een pokeys kaart net zoiets als een brakeoutboard?

B V D, Ronald
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: verschil?

Bericht door Tolp2 »

Het is een soort van break-out-bourd, die je in het geval van de Pokeys57CNC, kan aansluiten via USB en Ethernet. Het board heeft uitgangen voor:
- 8 stepper drives;
- limit en home switches voor 6 assen;
- MPG aansluiting;
- VFD;
- relais.
Dus ten opzichte van een LPT breakout board bied het dus veel meer IO. Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met de kaarten van Eding (bv CPU5b) (PS: ik hoop niet dat ik iemand met de vergelijking tegen het zere been aanschop).

Ik heb er zelf één en ben er wel tevreden over, wel een paar aandachtspunten:
- werkt alleen met Mach 3 en Mach4;
- in Mach 3 lijkt het er op dat maximaal 4 steppers er op kunnen worden aangesloten. Dit betekent dat als je 3 assen + 1 slave + bijvoorbeeld een rotational as wil hebben (5 in totaal), je Mach4 moet gaan gebruiken.

Dit was bij mij de keuze om maar gelijk over te stappen naar Mach4, aangezien ik in de toekomst een rotatie as wil hebben. Dan is in ieder geval de software er voor voorbereid en doe ik geen investering voor niks.

Als je meer wil weten, of de boel wil instellen: vraag maar raak!

Met vriendelijke groet,

Peter van Tol
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: verschil?

Bericht door andrefc101 »

Om het verhaal wat completer te maken: wanneer je een Pokeys 57U of E neemt, kan je deze gebruiken om de toetsen(combinaties) te emuleren. Je kan dan b.v. CONTROL-R onder een knop zetten om een programma op te starten. Ook macro's kunnen gemaakt worden en onder een hardwarematige knop gehangen worden.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: verschil?

Bericht door Tolp2 »

Ergo, er zijn heel wat verschillende PoKeys. Je kan inderaad een andere versie (zoals de 57) gebruiken om een toetsenbord te emuleren, en zo een MPG te maken of een custom keyboard.

De Pokeys57CNC is wel een breakout board. Maar ik moet mijn verhaal iets nuanceren wat betreft Mach3. De plugin wordt nog steeds verder ontwikkeld, de huidige versie kan nu 6 assen ondersteunen, in plaats van de eerder vermelde 4. Voor mij is daarmee het nadeel van PoKeys57CNC i.c.m. Mach3 weggenomen.

Met vriendelijke groet,

Peter
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: verschil?

Bericht door vox67 »

Ok, bedankt voor jullie uitleg.
Ik begrijp dus dat een pokeys een veel uitgebreider bob is, en dus beter een pokeys dan een bob kan kopen.
De machine waar ik mee bezig ben krijgt 2 x-as motoren, en dan kan ik dus ook nog uitbreiden met een 4e as en een plotterkop.
Nogmaals bedankt voor de uitleg, hier kan ik wat mee.
Plaats reactie