stapper controller problemen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
roy

stapper controller problemen

Bericht door roy »

hallo

ik heb laatst deze steppercontroller gebouwd http://pminmo.com/ss3977/ss3977.htm het probleem is nu dat hij het niet meer doet. Ik had hem opgebouwd en de motor aangesloten. Toen gewoon met een draadje de step pin aangestuurd. De motor maakte mooi een stap. Toen heb ik met een ne555 een pulsengenerator gemaakt en de uitgang hier van aan de step pin gehangen. Zo waar begon de motor te draaien. Toen heb ik de spanning uit gezet om nog een draad er bij te halen om de dir pen te kunnen besturen (dit draadje is in een experimenteer bordje gestoken met de controller is niets gedaan) toen ik de spanning weer aan zette brande mijn A3977 door (een fed uit de H-brug door gebrand). Ik heb toen het ic los gesoldeerd en op alle aansluit punten van het ic op de printplaat draadjes gesoldeerd. Op een experimenteer printje heb ik toen een Ic voetje gesoldeerd met aan de desbetreffende pinnen het overeenkomende draadje van printplaat gesoldeerd. In het ic voetje een nieuw ic gestopt en de controller werkte weer. Signaal op de uitgang van de controller beken met de scoop en hier was een blokvormig signaal te zien dat van -15 na 15 volt ging. Leek mij dus goed. Ik heb toen de motor weer aangesloten spanning weer er op en je hoorde de motor brommen. Toen weer mijn stappen signaal aangesloten en gelijk brand weer mijn ic door(weer een fed uit de H-brug). Nu heb ik er weer een nieuw ic in zitten en deze brand niet door. Ik denk achteraf dat ik miss twee draden van de motor aansluiting heb gewisseld maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen (hij heeft immers gedraaid, met een foutieve motor aansluiting zou dit niet lukken).
Maar nu brand er geen ic meer door en mij motor als ik de spanning aan zet. De motor word niet warm, wanneer ik nu de pin om een stap te zetten bedien dan hoor je een tik. De motor trilt dan ook op tafel maar er word geen stap gezet. Ik heb al van een fase de draden gewisseld maar dit hielp ook niet. Iemand een idee hoe dit mogenlijk is?? En nog belangrijker hoe ik hem weer aan de gang krijg?
Plaats reactie