Welk kaartje

Moderator: Moderators

Rodk
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2021 21:30

Welk kaartje

Bericht door Rodk »

Goede middag,

Helemaal nieuw met CNC, maar ik ben al aardig op weg om een OX te bouwen. Ik heb de drivers als enz, maar nog geen kaart echt kunnen vinden die me aanspreekt. Heeft iemand een advies wat ik kan aanschaffen, hoeven dus geen drivers op te zitten mar moet wel doorlussen naar externe drivers. Ook wil ik net GRBL gaan werken.

Alvast bedankt,

Romano
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Welk kaartje

Bericht door Tolp2 »

Als je GRBL gebruikt, dan moet je toch een kaart hebben waar dat op draait: een Arduino of iets dergelijks...

Maar als je open staat voor andere platformen (bv. Linuxcnc of Mach3) dan voldoet een computer met een printerpoort ook.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk kaartje

Bericht door hfjbuis »

Grbl begint bij een arduino UNO of Mega. Om alles te verbinden, kun je gebruik maken van dupont kabels en een breadboard. Dat is wel de goedkoopste oplossing en een van mijn draaibanken draait zo al ruim 2 jaar in afwachting van een definitieve oplossing (een paar zelf gemaakte boards).

Er zijn ook shields voor de UNO (geen goede ervaringen mee) en de Mega (Ramps 1., heb er 2). Op die shields zitten veel headers die het aansluiten wat gemakkelijker maken.

Dan is er nog zoiets als een ReArm board , of grblHAL, grbl_ESP32 waar ook complete borden voor te krijgen zijn, meestal met drivers en soms met headers voor het aansluiten van externe drivers.

Op internet zijn nog wel een honderdtal borden waar een of ander versie van grbl op draait.

Maar het begint met:
Rodk schreef: 16 jan 2021 14:07 Helemaal nieuw met CNC, maar ik ben al aardig op weg om een OX te bouwen
Wat moet dit worden een freesmachine, router, draaibank, etc?
Rodk
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2021 21:30

Re: Welk kaartje

Bericht door Rodk »

hfjbuis schreef: 16 jan 2021 17:31 Grbl begint bij een arduino UNO of Mega. Om alles te verbinden, kun je gebruik maken van dupont kabels en een breadboard. Dat is wel de goedkoopste oplossing en een van mijn draaibanken draait zo al ruim 2 jaar in afwachting van een definitieve oplossing (een paar zelf gemaakte boards).

Er zijn ook shields voor de UNO (geen goede ervaringen mee) en de Mega (Ramps 1., heb er 2). Op die shields zitten veel headers die het aansluiten wat gemakkelijker maken.

Dan is er nog zoiets als een ReArm board , of grblHAL, grbl_ESP32 waar ook complete borden voor te krijgen zijn, meestal met drivers en soms met headers voor het aansluiten van externe drivers.

Op internet zijn nog wel een honderdtal borden waar een of ander versie van grbl op draait.

Maar het begint met:
Rodk schreef: 16 jan 2021 14:07 Helemaal nieuw met CNC, maar ik ben al aardig op weg om een OX te bouwen
Wat moet dit worden een freesmachine, router, draaibank, etc?
Dit wordt een freesmachine, nog een hoop te doen. Ik zie dat grblHAL wel zitten. Ga mee daar eens in verdiepen. Bedankt!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk kaartje

Bericht door hfjbuis »

Rodk schreef: 16 jan 2021 21:01 Dit wordt een freesmachine, nog een hoop te doen. Ik zie dat grblHAL wel zitten. Ga mee daar eens in verdiepen. Bedankt!
Denk er aan dat grblHAL op ARM processoren draait die max 3.3 Volt mogen hebben of kunnen leveren.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Welk kaartje

Bericht door hex173 »

heb dit gemaakt: arduino nano met een break out bord (BOB)
ziet er rommelig uit, is ook zo, beetje aan het testen - spindle + stappenmotoren.
Voeding is 24V 5Amp en de 5V voor het bordje komt van de USB.
22005

het aansluitschema
22419

aansluitingen
22415

nog een plaatje.
22417

De pin bezetting heb ik zo gekozen dat het makkelijk op de DB25 aan te sluiten is.
De break out board heeft ook 24V nodig heb je een hogere spanning voor je stappenmotoren dan heb je nog een step down omvormertje nodig.

Als software gebruik ik GRBL en voor de G-code de UGS (Universele G-code Sender)

Het dubbelzijdige printje heb ik gefreesd. Er ook nog een transistor op omdat de spanning voor de pwm omgekeerd moet worden.
Verder nog een printje met een relais en transistor voor de start/stop spindle.

Van het printje heb ik nog een eagle file, ben wel overgestapt naar kidcad.

Mocht je belangstelling voor het setje (arduino nano + BOB + DB25 connector) zou ik het ook wel op kunnen sturen, zal iets boven de tien euro zitten.

Ad
alles wat ik maak, kan beter.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk kaartje

Bericht door hfjbuis »

Als het om te beginnen maar werkt. Fatsoeneren komt wel als je zeker weet dat hoe het uiteindelijk moet worden.

Ik heb voor mijn eigen ontwerp ook gekozen voor een DB25 connector. Daarmee wordt het processor bord aan het bord voor de signaalverwerking gekoppeld. De signaalverwerking is met een DB25 kabel verbonden met het sensor bord in de draaibank. T.z.t. hoef ik voor het testen met een andere processor alleen maar het processor bord te wisselen. Wel zo makkelijk en door de connector snel te doen zonder fouten.
Iets om over na te denken als je met ARM aan de gang gaat.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Welk kaartje

Bericht door hex173 »

dat rommelig slaat alleen op de testopstelling.
Dit werkt gewoon met een USB aansluiting.
nog even een foto.
22422

Ben benieuwd naar wat foto's van rodk.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Welk kaartje

Bericht door hilberth »

Das voor het eerst dat ik een breakout board zie dat groter is dan het processing board.
Ik vind het leuk!
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Welk kaartje

Bericht door hex173 »

@hilbert
De arduino nano gebruikt omdat deze hetzelfde is als de uno, maar dan iets anders.
Om te kijken of het op het printje paste eerst even op een gaatjes print geprikt.
Omdat het een tweezijdig printje is, de bovenkant met een gebogen connector en die bij de rode streep afgeknipt de andere kant is voor de onderzijde pcb.
Dus geen vias.
22454
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk kaartje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hex173 schreef: 22 jan 2021 22:25 Omdat het een tweezijdig printje is, de bovenkant met een gebogen connector en die bij de rode streep afgeknipt de andere kant is voor de onderzijde pcb.
Slim, ik vind het leuk.

@hilbert, zodra je met bouwgrootte type nano werkt is je breakout al snel groter. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Welk kaartje

Bericht door hilberth »

Dat de nano klein is moge duidelijk zijn. Ik heb postzegels die groter zijn.
Gelukkig kan - met deze foto's - de nanoscoop in de kast blijven.
Ik blijf dit soort minimalistische (of mischien wel nanomalistische) oplossingen leuk vinden.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk kaartje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hilberth schreef: 23 jan 2021 09:53 Ik blijf dit soort minimalistische (of mischien wel nanomalistische) oplossingen leuk vinden.
Dat zeker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Welk kaartje

Bericht door Portje »

Ik blijf het altijd leuk vinden iets te lezen wat zegt dat het hetzelfde is maar dan iets anders

Ik heb ook nog nooit iets met Arduino gedaan maar was er een paar weken terug ook eens mee bezig gaan houden.
Ik heb de Mega 2560 met ramps 1.4 eens aangeschaft en zit daar mee te spelen.
Marlin er op.

https://ibb.co/BBBdFzx
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie