Andere controller

Moderator: Moderators

rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Andere controller

Bericht door rjmulder »

Hallo,

Op dit moment gebruik ik een oude pc (met lpt poort) met Windows XP en Mach3 om mijn cnc machientje aan te sturen alleen die pc begint kuren te krijgen en moet dus vervangen worden, eigenlijk wil ik ook meteen overstappen naar Windows 10 64bit.

De huidige pc's hebben geen lpt poort meer er zal dus een andere controller tussen moeten wat is het verstandigst om te kiezen usb of netwerk en wat voor een controller en eventueel ook software wat ook nog leuk is qua kosten.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Andere controller

Bericht door John Sellis »

rjmulder schreef: 20 jun 2018 13:44 Hallo,

Op dit moment gebruik ik een oude pc (met lpt poort) met Windows XP en Mach3 om mijn cnc machientje aan te sturen alleen die pc begint kuren te krijgen en moet dus vervangen worden, eigenlijk wil ik ook meteen overstappen naar Windows 10 64bit.

De huidige pc's hebben geen lpt poort meer er zal dus een andere controller tussen moeten wat is het verstandigst om te kiezen usb of netwerk en wat voor een controller en eventueel ook software wat ook nog leuk is qua kosten.
http://cncdrive.com/UC100.html deze proberen, heb ik hier ook voor de draaibank daar zat lpt controller op maar ook computer stuk en de nieuwe pc had geen lpt poort.

Dit is een soort van verloop van lpt naar usb. dus deze er tussen en je bent meteen klaar. weet niet of het op windows 10 werkt maar windows 7 wel.

http://cncdrive.com/MC/UC100%20datashee ... 0guide.pdf

kan dus wel op windows 10!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Andere controller

Bericht door kawarider »

He John, ik heb de 300eth van uccnc. Ben benieuwd, neuron werkt veel samen met cncdrive. Heb je uccnc op je draaibank of plugin van mach? Waarom niet voor uccnc gekozen voor je nieuwe plasma?
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: Andere controller

Bericht door rjmulder »

Bedankt voor de reactie.
Zal het eens bekijken, kwam ook PoKeys tegen dat lijkt me ook wel wat eigenlijk en ook wat meer mogelijkheden.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Andere controller

Bericht door John Sellis »

kawarider schreef: 20 jun 2018 16:25 He John, ik heb de 300eth van uccnc. Ben benieuwd, neuron werkt veel samen met cncdrive. Heb je uccnc op je draaibank of plugin van mach? Waarom niet voor uccnc gekozen voor je nieuwe plasma?
Ik ga nog kijken wat ik ga gebruiken. Ik weet wat die van cslab kan en dat is alle dagen 10 uurtjes (de afgelopen 3 jaar) vol bezig zijn. En alles 24v of 12v dc (werkt allemaal) en wil liever niet met 5v werken omdat door de plasma ook altijd een kleine stroompje rond kan gaan slingeren en per ongeluk bijv een noodstop actiever.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Andere controller

Bericht door Sven »

Je kan zelf een pc bouwen met een moederbord waar wel een lpt poort wel in zit, of een losse kaart voor lpt toevoegen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Andere controller

Bericht door John Sellis »

Sven schreef: 22 jun 2018 13:18 Je kan zelf een pc bouwen met een moederbord waar wel een lpt poort wel in zit, of een losse kaart voor lpt toevoegen.
Kan ook maar usb is wel erg makkelijk lijkt mij. Kun je ook nog eens aan de laptop gooien.
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: Andere controller

Bericht door rjmulder »

Een pc(tje) heb ik nu in mijn bezit die ik hiervoor wil gaan gebruiken daar staat Windows 10 64bit op maar uitbreiden met een kaart gaat niet.
De controller die er dus tussen moet zal USB of netwerk moeten zijn.

Die UC100 bekeken maar met een paar euro erbij voor een andere controller (USB of netwerk) en je hebt veel meer mogelijkheden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Andere controller

Bericht door kawarider »

Denk t ook, liever geen tussenoplossingen maar meteen usb of liever ethernet.

Sorry voor de topicvervuiling. Bedankt John.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Andere controller

Bericht door benkr »

Pokeys is een perfecte controller voor 3 assen in Mach3, wil je meer dan moet je naar mach4.
Zo lang je geen gekke dingen wilt met Pokeys is het een heel prettige controller, ook voor wat betreft het instellen van allerlei variabelen, zodra je wat buiten de normale paden wilt gaan doen dan kan dat ook, maar dan heb je wel wat uitzoekwerk te doen, de documentatie voor niet standaard dingen is zo hier en daar redelijk mager.

Maar ik heb er wel een flink specifiek toetsenbord aan hangen, een rotary encoder met ook weer wat toetsen, de sturing van de spindelmotor via de VFD en een plug in voor Mach3, daar moet nog bijkomen de sturing voor minimaal smering en de compressor en voor de koeling van de spindelmotor. En tzt ook nog een 4e en misschien zelfs een 5e as, daar heb ik een paar heel leuke harmonic drives voor liggen.
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: Andere controller

Bericht door rjmulder »

kawarider schreef: 22 jun 2018 16:48Denk t ook, liever geen tussenoplossingen maar meteen usb of liever ethernet.
Sorry voor de topicvervuiling. Bedankt John.
Tussen oplossingen heb ik het ook niet zo op kom je later toch weer tegen.
En geen probleem hoor.
benkr schreef: 22 jun 2018 17:23Pokeys is een perfecte controller voor 3 assen in Mach3, wil je meer dan moet je naar mach4.
Zo lang je geen gekke dingen wilt met Pokeys is het een heel prettige controller, ook voor wat betreft het instellen van allerlei variabelen, zodra je wat buiten de normale paden wilt gaan doen dan kan dat ook, maar dan heb je wel wat uitzoekwerk te doen, de documentatie voor niet standaard dingen is zo hier en daar redelijk mager.

Maar ik heb er wel een flink specifiek toetsenbord aan hangen, een rotary encoder met ook weer wat toetsen, de sturing van de spindelmotor via de VFD en een plug in voor Mach3, daar moet nog bijkomen de sturing voor minimaal smering en de compressor en voor de koeling van de spindelmotor. En tzt ook nog een 4e en misschien zelfs een 5e as, daar heb ik een paar heel leuke harmonic drives voor liggen.
Op dit moment gebruik ik maar 3 assen ik heb nog wel een 4e liggen maar nog nooit gebruikt en op dit moment ook nog geen toepassing voor eigenlijk.
In eerste instantie zal het om gewone aansturing gaan, bewegen van xyz en limit/home switches op die assen de spindel starten/stoppen (regelen met PWM) en een zero tool dan ben je er al, toekomst misschien een paneel waar het touchscreen in zit met wat standaard knoppen om de cnc te bedienen.

Welke van de PoKeys zou het verstandigst zijn om aan te schaffen dan?
PoKeys57U (USB) of PoKeys57E (Ethernet) of de PoKeys57CNC (USB+Ethernet)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Andere controller

Bericht door benkr »

De pokeys57CNC is de meest voor de hand liggende dan, anders moet je met b.v. een gewone Pokeys57 weer een pulsengine gaan laden om de pulsjes voor je stepperdrivers te maken, de Pokeys57CNC heeft dat allemaal standaard aan boord.
rjmulder
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 aug 2015 21:38

Re: Andere controller

Bericht door rjmulder »

Ben een nog even aan het verder kijken en kwam ik deze pagina https://blog.poscope.com/pokeys-daq-devices-comparison/ tegen beide controllers zijn bijna het zelfde alleen moet je wat handiger zijn om de rest er omheen zoals relais enz voor elkaar te krijgen.
Alleen de kosten zijn wel een stuk lager, relais en verdere onderdelen heb ik volgens mij wel thuis liggen.

En zoals ik het nu begrijp als je PoExtBusOC16CNC er aan koppelt heb je de mogelijkheid voor 8 stappen motoren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Andere controller

Bericht door benkr »

Met Pokeys57CNC heb je 10 stappenmotoren!
Ja, het zal best wel kunnen met een standaard Pokeys57 bordje, eventueel met de extensie er bij nog enz. enz. maar mijn ervaring is toch echt dat wanneer je dit soort dingen gaat doen je problemen kunt verwachten. Het licht dan helemaal aan jezelf, je doorzettingsvermogen, je software skills etc, of je daar uit gaat komen of niet.
Het is ook mijn ervaring dat je bij de standaard problemen zo veel antwoorden krijgt als je maar wil, bij specifieke problemen mag je heel blij zijn als er uberhaubt iemand reageert.
Ik adviseer je als je voor Pokeys kiest, om dan voor de Pokeys 57CNC te gaan, die is zijn geld dubbel en dwars waard.
Plaats reactie