Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Zoals ik hier al meerdere keren heb geroepen gaan wij heel binnenkort verhuizen en moet ik dus mijn schuur met variabele inhoud zoals de insiders weten gaan verruilen met een schuurtje van zo ongeveer 12 m3 inhoud, en om het helemaal compleet te maken: er is ook geen elektra beschikbaar, een lampje kan nog net maar dan houdt het ook echt helemaal op.

Na al een hele tijd piekeren en overleg met kawarider heb ik nu een accupach van een stapelaar op de kop getikt, compleet met originele lader, en een Studer 2600VA sine wave omvormer. Kennelijk zijn die Studer omvormer het neusje van de bekende zalm, de tijd en ervaring zal het leren.

Ik heb nog geen precies idee van de capaciteit van het accupach, maar zeker wel enkele honderden Ah.
Het zal nog wel enkele maanden duren voordat dit systeem operationeel is, maar ik denk dat ik er wel mee uit de voeten ga kunnen.
Laatst gewijzigd door benkr op 19 feb 2024 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupach met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

Hoeveel weegt die accu en ga je die steeds mee naar huis nemen om op te laden of zonnepanelen ?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Waar zonnepanelen? In het schuurtje?
In principe mee naar boven nemen en daar opladen. Daarom ga ik dat accupack op een karretje maken.
Laatst gewijzigd door benkr op 19 feb 2024 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Accupach met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Sven »

Kan je niet beter meteen zoiets doen?

https://www.123accu.nl/Power-stations/A ... 50084.html
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Zoiets ga ik nu dus zelf samenstellen, het enige verschil is de prijs, het accupack kost me een krat bier en de omvormer 300 Euro, tel daar nog wat kabel en connectoren bij en dan zou het moeten werken.
2600VA omvormer met richting het dubbele aan piekvermogen, de accu is enkele honderden Ah, ik hoop dat zelfs mijn compressor er op kan gaan lopen.
Laatst gewijzigd door benkr op 19 feb 2024 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupach met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Is dat een loodaccu Ben? Waar hebben we het dan over, 300kg ofzo? Dat word een gezeul hoor, dat ben je gauw beu. Hoeft niet dagelijks, maartoch.

Is een bult van die gerecyclede en gesorteerde 18650-celletjes, een paar meter nikkelstrip, een puntlasapparaatje en wat Ali balanceerborden op de kop tikken niks voor je? Scheelt de helft in gewicht.

aan de andere kant: voor een krat bier is het allicht het proberen waard of het te doen is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupach met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 19 feb 2024 22:25 Is dat een loodaccu Ben? Waar hebben we het dan over, 300kg ofzo? Dat word een gezeul hoor, dat ben je gauw beu. Hoeft niet dagelijks, maartoch.
Misschien bouwt ie er een soort mover onder, als je toch de prik al aan boord hebt ;-)

Of zoiets, ik voel weer een project aan komen :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ja, het is denk ik een loodaccu, afkomstig van een Spijkstaal wagentje.
Als ik kijk bij Spijkstaal accu's dan lijkt het er op dat die inderdaad heel ruim 300 kg wegen, daar had ik nog niet bij stil gestaan, maar dat vind ik eigenlijk geen probleem, alleen ophalen met mij autootje valt even af nu, moet een busje worden.
Van het schuurtje naar ons appartement is een redelijk vlakke vloer met één drempeltje van 3 a 4 cm hoog. Met een karretje wat wielen heeft van zeg 15 a 20 cm diameter zou dat redelijk probleemloos te verplaatsen moeten zijn. Voordeel van zo'n gewicht is dat je je absoluut niet druk hoeft te maken over diefstal, is voor een of zelfs 2 personen niet te tillen, kan ik dus gewoon buiten voor de deur opladen, kabel door het raam en gaan met die banaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ik hoor net dat de accu 313 kg weegt. De Nissan Note valt dus af, als ik de accu er al in krijg, lukt er uit halen al bijna zeker niet meer.
Gelukkig heeft het bedrijf waar ik achter woon een busje en hebben ze pas nieuw palletwagentjes die zeker 50 cm hoog kunnen tillen, komt denk ik wel goed. Gelukkig weet ik dat nu, als ik daar zo naar toe was gegaan (Zoetermeer) was het wel een probleem geworden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

300 kg op een bolderkar of andere wielen is niet makkelijk even te duwen of trekken Ben. Aktieve gemotoriseerde versie zou wel gaan. Maar kijk het even aan, een benzine aggregaatje kost ook niet zo heel veel meer.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door assink »

Is het niet veel makkelijker om elke keer een dikke haspel uit te rollen? Of staat je schuurtje niet dicht bij je huis?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Het schuurtje zit er bijna loodrecht onder, dat scheelt niet echt heel veel, het probleem is echter dat er nog 3 lagen woningen tussen in zitten. Als die kabel een optie zou zijn dan was ik daar al mee bezig, maar om dat te doen moet je medewerking hebben van de eigenaar van het gebouw en die verschuilt zich achter een bedrijf wat namen hem een VVE bestiert in de zin van vooral geen vreemde dingen op je nek halen want dat kan alleen maar fout gaan, vreemde dingen wijzen ze dus per definitie af.
Ik ben eigenlijk van mening dat er vanuit ons appartement een leidingenschacht recht naar beneden loopt die binnen enkele meters van mijn schuurtje uitkomt, daar een kabel in/door leggen is redelijk snel gedaan. Maar dan krijg je vragen als: "wat en wie is aansprakelijk als er desondanks iet mis gaat, ala die brand in de parkeergarage van enkele weken geleden waardoor nu zo ongeveer de helft van dat gebouw moet worden afgebroken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Dat moet je ook pas doen als je er al een tijdje woont en vriendjes gemaakt hebt.

Ik denk wel dat het wat lomp gaat zijn allemaal. Magoed, eet het en je weet het.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Bjornski1976 »

Doe liever een lood accu in mijn woning opladen dan bak Lithium batterijen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie