Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ik heb mijn plan gemaakt, ik ga van Ballegooijen een gebruikte 12V accu en een 1500 VA Xenteq omvormer overnemen om het hele idee uit te proberen.
Wanneer blijkt dat dit idee goed werkt ga ik de 24V - 2600 VA Studer omvormer die ik al heb en 2 stuks 240 Ah vrachtwagen accu's die ik dan ga kopen gebruiken om b.v. ook mijn compressor daarop te laten draaien.

Ik ben inmiddels bezig om het schuurtje in te richten en vind het verbazend hoe ruim het er ondanks alles toch uit begint te zien.

Ja, ik zal nog een keer flink moeten schiften in wat mag blijven en wat alsnog weg gaat, maar ik houd ruimte genoeg over voor een klein CNC draaibankje (wat ik al enkele jaren in aanbouw heb staan) en het kleine portaalfreesmachientje wat ik als ontwerp al klaar heb, het moet alleen nog gebouwd worden, maar dat komt wel goed.
Het zal best wel vol worden, maar voor mij alleen zal er voldoende ruimte overblijven en daar gaat het toch om vind ik.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

Ben, je compressor is 1 kW? Meer zal de omvormer maar moeilijk kunnen trekken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

Floor schreef: 29 feb 2024 12:22 Wat ook een mogelijkheid is, is om dat grote "accupack van een stapelaar" permanent in de kelderbox te laten staan, en een kleine lifepo4 "generator" te gebruiken om een acculader aan te sluiten die dat grote accupack laad. Dan heb je wel een paar sessies nodig om het pack te laden, maar als je dat grote pack niet iedere keer compleet leegtrekt dan is dit een voordelige oplossing. Je moet alleen wel regelmatig met die LIFEPO4 "generator" heen en weer lopen, maar omdat die klein is, is dat niet erg zwaar (8kg in mijn voorbeeld hieronder)

feitelijk is deze oplossing dus een mobiele acculader.



Deze zou ik kiezen in een soort gelijk geval:
https://solarpowersupply.nl/portable-po ... #all-specs

Dit werkt uiteraard niet als je dagelijk veel uit het pack trekt, maar wanneer je of niet dagelijks in de weer bent, of het pack maar zelden leeg trekt, dan is dit een niet erg dure oplossing.
Mmm, niet echt een bruikbare oplossing. Loodzuur zelf-ontlaadt in een redelijk tempo tov LiFePo4 en voor de prijs van die LFP generator bouw je zelf een 5 kWh of meer accu. Kortom, loodzuur is van een andere tijd en eigenlijk voorbij. Zelfs als ze gratis zijn , is het nog geen uitgemaakte zaak.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 01 mar 2024 08:32 Ben, je compressor is 1 kW? Meer zal de omvormer maar moeilijk kunnen trekken.
Nee, die compressor is 3 pk, dus 2,25 kWh, maar de grote omvormer kan kortstondig 3 x 2600 VA leveren, dus met een dikke accu moet dat lukken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 01 mar 2024 08:37 Mmm, niet echt een bruikbare oplossing. Loodzuur zelf-ontlaadt in een redelijk tempo tov LiFePo4 en voor de prijs van die LFP generator bouw je zelf een 5 kWh of meer accu. Kortom, loodzuur is van een andere tijd en eigenlijk voorbij. Zelfs als ze gratis zijn , is het nog geen uitgemaakte zaak.
Geef eens een voorbeeld van zo'n LiFePo4 oplossing, ik kom dan steeds uit op veel duurdere oplossingen, maar misschien zoek ik verkeerd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Nieuw bij NL winkel: https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo ... fepo4.html
Maal 8 is een 25.6V/230Ah accu, bijna 6kWh, voor 583 euro. 33kg aan cellen, nog wat extra rommel erbij maakt 35-40kg totaal.

Of je deelt euro's, capaciteit, gewicht en spanning door 2. Dan heb je bijna 3kWh in een relatief laag gewicht en weinig werk voor assemblage pack. Daar hou je het wel een avondje hobbyen mee uit. Ga je goed zoeken dan kan het vast ook nog wel voor minder euro's
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

benkr schreef: 01 mar 2024 09:39
kawarider schreef: 01 mar 2024 08:32 Ben, je compressor is 1 kW? Meer zal de omvormer maar moeilijk kunnen trekken.
Nee, die compressor is 3 pk, dus 2,25 kWh, maar de grote omvormer kan kortstondig 3 x 2600 VA leveren, dus met een dikke accu moet dat lukken.
2600 VA=2 kW. Ik vrees dat je hier weer dezelfde compressorervaring gaat beleven. Voor zware lasten wordt een dubbele omvormer geadviseerd, ook bij Victron. Compressor is de overtreffende trap van zware belasting voor een omvormer.

Edit, fantastisch om hier een zogenaamde softstarter te gebruiken. Ideaal :lol:
Laatst gewijzigd door kawarider op 01 mar 2024 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

Dankje Dabit, die NKON is inderdaad niet verkeerd. Daarvoor kun je je spul niet zelf voor laten komen uit China.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

nkon is sowieso een leuke winkel, die staan zo'n beetje wereldwijd bekend.
De prijzen voor de leukere 18650/21700 cellen zijn ook erg prettig, en al helemaal de 'reclaimed' varianten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Portje »

DaBit schreef: 01 mar 2024 10:41 Nieuw bij NL winkel: https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo ... fepo4.html
Maal 8 is een 25.6V/230Ah accu, bijna 6kWh, voor 583 euro. 33kg aan cellen, nog wat extra rommel erbij maakt 35-40kg totaal.
Ik ben dan benieuwd wat die "wat extra rommel erbij" is en wat dat zou kosten.
Maak er eens een komplete set van Dabit
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door spinningwheels »

Portje schreef: 01 mar 2024 18:03
DaBit schreef: 01 mar 2024 10:41 Nieuw bij NL winkel: https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo ... fepo4.html
Maal 8 is een 25.6V/230Ah accu, bijna 6kWh, voor 583 euro. 33kg aan cellen, nog wat extra rommel erbij maakt 35-40kg totaal.
Ik ben dan benieuwd wat die "wat extra rommel erbij" is en wat dat zou kosten.
Maak er eens een komplete set van Dabit
Ik heb een kennis even snel gevraagd want het leek mij ook wel wat . 305Ah, 12.8 volt op 75% van de plek, van de 100Ah loodaccu.
Maar de extra rommel was duurder dan die 4 305 Ah cellen
In theorie kan ik praktisch alles
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door pep »

Een bms kan je zo gek maken als je wilt. Maar dat hoeft niet als je bereid bent zelf ook een beetje op te letten. Als je zorgt dat de omvormer niet verder leeg trekt dan 2,9V per cel en je een goede oplader gebruikt die niet verder pushed dan 3,5V per cel hoef je alleen de gelijkloop van de cellen af en toe te controleren. Bij goede cellen heb je eigenlijk geen balancing nodig. Maar een losse balancer is ook maar een paar tientjes.

En ja, een hufterproof BMS die alles voor je in de gaten houdt en overal rekening mee houdt kost zomaar een paar 100 euri. Maar bij bewust gebruik dus niet nodig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

Kijk eens bij Victron zorg wel dat je eerst goed zit :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Ik ben al aardig om, dit lijkt echt interessant te worden, is maar ietsje duurder dan de oplossing met die 2 vrachtwagen accu's, het prijsverschil zit 'm vooral in het BMS gebeuren. Dat is ook het stuk wat ik niet snap, stel ik kies inderdaad die 230 Ah set, dan heb ik nog keuze uit A-grade en B-grade, wat is het verschil behalve de prijs? Is dat kwaliteit of ????????
En de BMS unit die ze hebben is die geschikt voor deze set? Ze schrijven zelf dat die tot 200A gaat, elders schrijven ze dat de max stroom 350A mag zijn, past dit nu ja of nee?
En ze hebben ook nog een 280Ah en 305 Ah uitvoering die nauwelijks duurder zijn brengt dit behalve gewicht en een grotere capaciteit nog aanvullende voordelen? en kan ik dan dezelfde BMS unit gebruiken?
En die Studer omvormer heeft ook een lader aan boord, vooral geschikt voor Loodaccu's, ik moet nog uitzoeken of die bruikbaar is voor de LiFePo4 batterijen.
Ik ga ze denk ik volgende week maar eens bellen, vragen wat zij mij aanraden als complete setup.
Plaats reactie