Voedingen in serie - welke diodes te kopen?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Voedingen in serie - welke diodes te kopen?

Bericht door diepchess »

Hallo,

heb hier aantal identieke (goedkope) voedingen 12 volt 40A die ik graag in serie zou zetten om 36V @ 40A te hebben om wat te testjes te doen met een oud outrunnertje die 10S @ 70A piek kan hebben (2700 watt max).

Nu is 1500 watt niet 't zelfde als 2700, maar meer dan genoeg voor mijn testpogingen.

Bij in serie zetten als ik google dan zie ik een setup als dit.

https://www.acopian.com/acopianPowerSup ... px?nsid=17

Die lost het op met wat diodes. Welke diode dien ik voor bovenstaande setup te kopen?

Ik zie op youtube er overigens ook 1 die 't compleet zonder diodes doet, maar dat vertrouw ik minder.

Andere oplossingen als die geen fortuin kosten ook welkom natuurlijk :)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Voedingen in serie - welke diodes te kopen?

Bericht door benkr »

Of dit werkt ligt vooral aan het type voeding. De meeste servervoedingen hebben de min aan aarde liggen, en daarmee ook de behuizing.
Als je dan dat soort voedingen in serie gaat schakelen gaan er rare dingen gebeuren (kortsluitingen) op het moment dat je ze op een metalen ondergrond plaatst of zelfs op elkaar legt. Soms vind je artikelen waar men die aarde loshaalt van de min, maar ook de ontstoring speelt daarbij een rol, als je die aarde loshaalt van de min kan het zo maar zijn dat je ook meteen de hele ontstoring om zeep helpt.
Verder hebben veel voedingen een hekel aan externe spanning op de uitgang, en dat is wat je doet als je 2 voedingen in serie schakelt, en er dan kortsluiting in de belasting komt, dan zet je in feite beide voedingen anti-parallel. De diodes zorgen er dan voor dat dan de voedingen worden kortgesloten. De diodes moeten daarom die kortsluitstroom probleemloos kunnen voeren, de spanning zal hooguit de spanning van een enkele voeding bedragen, maar bij de stromen die jij roept hebben we het dan toch al over echt dikke diodes.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Voedingen in serie - welke diodes te kopen?

Bericht door diepchess »

Ja goede opmerking, ik heb het niet over computervoedingen maar over dedicated 12 volt voedingen. Van deze heb ik 'r half dozijn.
500 watt voedingen. Aantal jaar terug gekocht voor ik meen 15 dollar per stuk. Iets van 20 dollar inclusief verzending per stuk.

Met al die importtarieven van nu is dat stuk lastiger!
P1050770.JPG
Wat zou je bij deze voedingen kiezen?

ik zie ook op youtube een gast die de 230 volt heel handig naar 1 voeding leidt en dan vanaf die voeding het naar de andere voedingen, en 't dan zonder diodes doet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Voedingen in serie - welke diodes te kopen?

Bericht door benkr »

Het lijken mij standaard voedingen te zijn, ik zou ze gewoon in serie zetten zonder diodes en ook zou ook de sense alleen naar zijn eigen uitgang laten kijken, verder niets. Gewoon primair parallel en secundair in serie aansluiten en gaan.
In mijn BF25 machine heb ik 4 stuks 12V voedingen in serie zitten zonder verdere voorzorgen, werkt al jaren probleemloos.
Plaats reactie