36v stepper motor, 24 v voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rodk
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2021 21:30

36v stepper motor, 24 v voeding

Bericht door Rodk »

Goede middag,

Helaas heb ik de kennis niet om het volgende te onderbouwen. Ik wil graag DIN rail voedingen gaan gebruiken om mijn stepper motoren aan te sturen. Dus elke motor 1 aparte voeding. Er staat 36 volt op deze stepper motoren maar ik vind alleen 24 volt DIN rail voedingen. Gaat dit een probleem geven, de ampere's komen zijn niet het probleem, die zijn dan 4.2 peak van de motor en de voeding doet dan 5. Kan ik die 24 volt voedingen gebruiken?

Alvast bedankt voor je reactie,

Romano
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 36v stepper motor, 24 v voeding

Bericht door DaBit »

Die kun je gebruiken. De topsnelheid die je kunt halen word er wat lager van, da's alles.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: 36v stepper motor, 24 v voeding

Bericht door Floppy »

Als er echt 36V op je stappenmotoren staat dan ben ik bang dat ze niet veel doen op 24 volt.
op de meeste stappenmotoren die wij gebruiken staan spanningen vermeld van 2-4Volt.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 36v stepper motor, 24 v voeding

Bericht door rien1959 »

Die stappenmotoren doen het echt wel op een lagere spanning. Als je een geschakelde voeding gebruikt dan kun je meestal de spanning nog verstellen. Of een 48 Volt versie (ook regelbaar) gebruiken als de drivers dat aan kunnen. Meer spanning is altijd beter voor hoge toerentallen.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: 36v stepper motor, 24 v voeding

Bericht door Floppy »

Een vuistregel voor de voedingspanning van een stappenmotor is 4-20 maal de opgegeven spanning.
Voor een 36V motor zou je dus optimaal 144-720Volt voedingsspanning nodig hebben.
De stroom wordt dan geregeld door de driver.
Op 24 Volt draait het vast wel maar haal je het koppel niet en ook geen snelheid.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 36v stepper motor, 24 v voeding

Bericht door benkr »

Ik denk dat het hier gaat om een 36V JMC servo motor of JMC closed loop motor, beide kunnen ook op een lagere spanning gewoon werken, ze mogen niet méér hebben dan 36V, dat is zeker, maar dat gaat dan over de driver die in de motor is ingebouwd.
Ik denk dat de TS eerst zelf maar eens wat duidelijker moet worden om een goed antwoord te geven.
Plaats reactie