Wat is dit?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Franklin
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2008 18:24
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Wat is dit?

Bericht door Franklin »

Na wat zoekwerk over CNC freesmachines ben ik bij toeval op dit forum terechtgekomen. Wat is het geval. Mijn hobby is casemodden, het pimpen van computerbehuizingen. Ben op dit moment met mijn tweede kast bezig. Een paar foto's maken meer duidelijk dan 1000 woorden. Mijn eerste kast, waarmee ik in 2006 gelijk de titel Nederlands kampioen casemodding gewonnen heb.
Afbeelding
Afbeelding
Zoals te zien is werk ik veel met acrylglas en dunne platen aluminium. Nu zag ik een casemodder uit Zweden het volgende gebruiken.
Afbeelding
Hij gebruikt dit dus om acrylglas mee te bewerken en om dunne aluminium platen te bewerken. Dit zou ideaal zijn om mijn hobby weer een niveau hoger te tillen. Tot nu toe is alles handwerk, figuurzaag en vijl. Met precisiegereedschap zou er weer een wereld van mogelijkheden voor me bijkomen.
Kan iemand mij meer informatie verschaffen over wat op de foto te zien is. Wat ik vooral wil weten is hoe zoiets precies heet en of het te koop is en voor welke prijs. Zelf maken is voor jullie hier op het forum misschien een optie, maar voor mij als leek totaal niet.
De casemodder die deze machine gebruikt heeft helaas zelf tot op heden niet op vragen in PM's gereageerd.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door boutje »

Volgens mij is dit gewoon een portaal freesmachine. 8)
Franklin
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2008 18:24
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Franklin »

Kijk dat is mooi, nu ik een naam heb kan ik tenminste weer wat verder speuren naar informatie op internet. Voor iemand die een beetje thuis is in deze wereld is dat "gewoon" een portaal freesmachine, maar voor een complete noob zoals ik is dat natuurlijk niet zo gewoon. In ieder geval bedankt voor je hulp, hiermee kan ik al weer verder komen.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Erik »

Pas op met informatie zoeken over portaalfreesmachines. Voor je het weet heb je er een hobby bij en heb je geen tijd meer over voor het case-modden. Misschien is het handig om je woonplaats in je profiel te vermelden, misschien is er hier iemand van het forum die af-en-toe een plaatje voor je wil frezen.
Gr.

Erik
Franklin
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2008 18:24
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Franklin »

Ik woon in Veldhoven, vlakbij Eindhoven. Ben op dit moment nog druk bezig aan een zelfbouw computerkast, dus voorlopig is het alleen nog maar informatie inwinnen. Het is natuurlijk wel zo dat ik mijn grenzen steeds wil blijven verleggen en de grenzen van mijn kunnen met handgereedschap ( figuurzaag en vijl) zijn nu wel zo'n beetje bereikt. Heb nog heel veel ideeen voor volgende casemods, maar dan moet ik onderdelen kunnen maken met grotere precisie dan ik met de hand kan.
Gebruikersavatar
snookie1971
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2007 20:03
Locatie: eindhoven
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door snookie1971 »

Voordat je het weet ben je straks CNC besturingskasten aan het modden :D
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door skillalot »

Mooi kastje, alumaxx.

Toevallig zat ik gisteren en eergisteren een beetje op internet te kijken of ik ergens ideeen op kon doen om een mooie kast te maken, met alles erin, net als bij http://www.machmotion.com zoiets.

Toevallig kwam ik toen jouw casemod tegen op een andere site als waar je foto vanaf gelinkt word.

Was je nu niet bezig met een Command and Conquer Temple of NOD casemod? Of was dat iemand anders?

EDIT: dat was dus iemand anders, maar je was wel met iets nieuws bezig, zag deze in mijn favorieten terug. http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 1180416/21

Gr Sascha
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door audiomanics »

Als je dit bereikt met een figuurzaag en een vijl zou ik bijna zeggen: blijf daar mee doorgaan! chapeau!
CNC is wel makkelijker maar ook een stuk duurder. Ik denk dat zo'n machientje zoals die Zweed gebruikt je toch al snel een 3-4000 euro kost.. (ik denk dat het hier iets van het merk Isel betreft, zo te zien) Ook het leren werken met de software en het frezen zelf kost je nog de nodige tijd en geld..
Als het om exemplarische gevallen gaat is uitbesteden misschien een betere optie.
Anders zit je echt in notime vast aan een andere hobby: CNC frezen.. Die dingen hebben namelijk het nadeel dat je er werkelijk bijna alles mee kan maken... je bedenkt 't en je maakt 't ... als je fantasie maar groot genoeg is..

Ik ben trouwens wel geinteresseerd in die klemmen die hij daar gebruikt... die heb ik nog niet eerder gezien..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wat is dit?

Bericht door klaas van gemerden »

Wat ook belangrijk is: wat zijn de maximale afmetingen die je wil gaan frezen?

Er zijn in nederland verschillende leveranciers van portaalfreesmachines.
Onder andere:

http://www.wisent.nl
http://www.tebi.nl
http://www.markusmechatronics.com

@ audiomanics

zoek eens op vise grip ik geloof dat http://www.overtoom.nl iets soortgelijks levert.

m.v.gr.

Klaas
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Arie Kabaalstra »

bij mijn vorige werkgever gebruikten we deze dingen veelvuldig, ze zijn van het merk Destaco, perfect voor seriewerk..( op de MTS heb ik zo'n ding eens zelf moeten maken.. :) )

On topic: portaalfreesmachine hoeft natuurlijk niet zo heel duur te zijn.. een " basismodel " zou voldoende moeten zijn voor Dun alu plaat en kunststof, als je zelf je koelblokken wilt gaan maken, dan wordt het een ander verhaal.. :)
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door skillalot »

http://www.gravograph.com/Nederlands/

Misschien dat je daar een mooie portaalfrees kunt vinden? Die IS6 en IS7 zijn wel aardig denk ik, heb ze op de technishow gezien. Ik weet niet hoe de rest hier over deze machines denkt, er zijn er geloof ik best een aantal naar de technishow geweest.

Ik heb nog documentatie meegekregen, ik kan eventueel wel wat prijzen voor je opzoeken als je dat wil weten.

Gr Sascha
Franklin
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2008 18:24
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door Franklin »

Iedereen alvast bedankt voor alle hulp. Heb nu al heel veel links die ik kan bekijken. Wat me duidelijk geworden is, is dat ik beter eerst kan gaan bepalen wat ik precies wil gaan maken, zodat ik kan aangeven welke eisen ik stel aan de machine. Ik denk dan aan grootte van de te bewerken materialen, soorten materialen die ik wil kunnen bewerken etc. etc.
Zal alles eens op een rijtje zetten en dan kom ik hier zeker weer terug, maar dan met gerichte vragen. Bedankt jongens.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Wat is dit?

Bericht door skillalot »

Ik weet niet in welk formaat je die platen acryl koopt altijd? Misschien dat je dat als minimum maat moet nemen dan ;-)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Wat is dit?

Bericht door Mcgyver »

Ik denk dat hij een flinke werklplaats moet hebben om een standaard plaatje fluolux van altuglas of fluor perspex van lucite op zijn home made freesje wil leggen.

De standaard maten van die platen zijn 2030x1520mm of 3050x2030mm :mrgreen:


Word een fiks freesje.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie