Programeren usbcnc

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Programeren usbcnc

Bericht door erukkers »

Nu de eerste stappen zijn gezet in het bouwen van een frees.
Ben ik aan het oriënteren naar software.

Ik heb ooit met een frees gewerkt dat met xpertmill werkte.
Werkte heel makkelijk tek invoeren met muis aan geven wat er gefreesd moet worden inside outside en wat eerst.

Werkt dit ook zo met usbcnc?

Of werkt het totaal anders?

Gr. Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Programeren usbcnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

USBCNC heeft een ingebouwde module voor 2½D contour en pocket machining..
al gebruik ik die module zelf niet.. sinds de laatste versie kun je dat tabblad ook verbergen..

Voor pockets en contouren gebruik ik zelf CamBam, en dat kan ook 3D werk aan.. gebruik het ook voor modelbouw werk, zoals velgen en dergelijke..
erukkers
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 sep 2013 20:59
Locatie: wichmond

Re: Programeren usbcnc

Bericht door erukkers »

cambam maakt dus een 3d code aan die je dan weer in usbcnc kan laden?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Programeren usbcnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. 3D, 2½d.. kan beiden.. ik heb bijvoorbeeld in 3D ooit een Boeing 747-400 gefreesd, en in 2½D dingen zoals grendelsloten voor mijn motorfiets zadel..gewoon contourtjes, kamertjes.. dat werk

je laadt een 3D model, of een 2D DXF bestandje.. dan selecteer je wat je wilt bewerken, stelt in Hoe je het wilt bewerken, genereert de paden, slaat het bestand op als .nc bestand, en dat laadt je weer in USBCNC..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Programeren usbcnc

Bericht door audiomanics »

In principe kun je ieder programma gebruiken dat G-codes kan genereren (zelfs Wordpad, maar dan moet je wel het een en ander weten van G-codes)
Die G-code kun je dan rechtstreeks aan USBCNC (ik neem maar even aan dat je die van Eding bedoelt) aanbieden.
Het enige dat bijna al die programma's ook hebben is een zogenaamde "postprocessor". Dat is een stukje tekst dat het programma leest om een g-code te maken die jouw machine geheel begrijpt.. Die postprocessor moet je even uitzoeken of zelf (her-)schrijven.. is meestal niet heel moeilijk.

Zo kan ik me voorstellen dat je zelfs met je XpertMill programma een code kan genereren die feilloos wordt gelezen.

Cambam is zo'n programma dat g-codes kan genereren, maar ook programma's als ArtCam, DeskProto, Aspire, VCarve en heel wat meer.. Dit zijn programma's die je voor een paar honderd euro kunt kopen, afhankelijk van hoeveel modules of hoeveel mogelijkheden kan dat oplopen tot ruim over de duizend euro..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie