Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

MrBolshoi
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 feb 2011 12:15
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door MrBolshoi »

Ik heb een soortgelijke (1e) machine gebouwd, werkt ansich leuk, maar ben nu met een 2e bezig die iets meer kwaliteit heeft. (rails ipv ronde geleiders, kogelomloop ipv trapezium etc etc.
Nu is mijn eerste machine natuurlijk wel hartstikke geschikt om de precisie-onderdelen voor mijn 2e te maken.

Jouw ontwerpen zijn niet slecht, maar waar ik me heel erg in vergist heb (en jij je denk ik ook in gaat vergissen) is de stijfheid van de Brug. Daar kun je platen aan de uiteinden tegenaan schroeven wat je wilt, die strijd heb ik nog steeds niet gewonnen.
Ontwerp 1 is mijn inziens dan ook de beste gezien de korte brug op de Y-as
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door leendertvdhart »

MrBolshoi schreef:Ik heb een soortgelijke (1e) machine gebouwd, werkt ansich leuk, maar ben nu met een 2e bezig die iets meer kwaliteit heeft. (rails ipv ronde geleiders, kogelomloop ipv trapezium etc etc.
Nu is mijn eerste machine natuurlijk wel hartstikke geschikt om de precisie-onderdelen voor mijn 2e te maken.

Jouw ontwerpen zijn niet slecht, maar waar ik me heel erg in vergist heb (en jij je denk ik ook in gaat vergissen) is de stijfheid van de Brug. Daar kun je platen aan de uiteinden tegenaan schroeven wat je wilt, die strijd heb ik nog steeds niet gewonnen.
Ontwerp 1 is mijn inziens dan ook de beste gezien de korte brug op de Y-as
Dank voor de input. De platen aan de uiteinden zijn in principe niet bedoeld om de brug te versterken, ze zijn alleen bedoeld om de aandrijving (dus motor + kogelomloopspindel) te monteren. Moet dus goed vast zitten, maar het is niet zo dat alle freeskrachten door deze zijplaten opgevangen moeten worden.

Heeft iemand ervaring met de stevigheid van een 80x80 profiel haaks op elkaar met een 4-tal M6 bouten? Zou dat voldoende zijn om de brug voldoende stijf te maken? Volgens mij maakt het ook veel verschil dat ik hier beide X assen aandrijf, dus torsie op de brug zou beperkt moeten blijven. Hij moet natuurlijk wel de krachten voldoende op kunnen vangen van het frezen, zodat hij niet gaat doorbuigen. Daar lijkt me 80x80 aluminium profiel geschikt voor?
leendertvdhart
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2011 10:18
Locatie: Kruiningen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door leendertvdhart »

assink schreef:Ja, om een zo stijf mogelijk geheel te creëren van je Z-as zou ik de rails op de plaat maken waar je kress aan zit en de lagers op de plaat aan de y-as. Zo kun je de lagers verder uit elkaar zetten zonder werkhoogte te verliezen.
Zoiets?

8233

Qua werkbereik maakt het niet uit toch? Bij gelijke afstand tussen de lagers heb ik ook hetzelfde werkbereik als bij mijn vorige ontwerp. Voor de stevigheid maakt het ook niet uit als ik het zo zie?
zeeschuim

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door zeeschuim »

maakt geen flaus aus
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door Swake »

Had niet gezien dat die brug 'maar' uit een 80x80 balk bestond. Voor 1 meter breed gaat dat niet voldoende zijn vrees ik. Op mijn portaal gaat de brug 1160mm breed zijn, en daar is volgens mijn berekeningen een 160x80 nog maar net genoeg. ok, ik gebruik wel 20mm dik aluminium en dat maakt de Z-as wel een stuk zwaarder en waarschijnlijk staan mijn eisen wat betreft afwijking/repetitiviteit wat hoger dan die van jou.
When it fits stop using the hammer.
XxWhiteWolfxX
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jan 2013 09:07
Locatie: Neuhof

Re: Ideale verhouding voor een zelfbouw freesmachine

Bericht door XxWhiteWolfxX »

Ik vind deze ook wel leuk
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=4846
Zou ik zeker eens checken ;-)

Greetz Morgane
Niks is zoals het lijkt, alles is gewoon zoals het is.
Plaats reactie