Portaal Frees 4de as/ USBCNC breakoutboard

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Portaal Frees 4de as/ USBCNC breakoutboard

Bericht door stekkestim »

Hallo Allemaal

Ik heb onlangs een portaal frees geïmporteerd gehad. Nu weet de 0501 DSP mij toch niet te bekoren.

Ik ben nu dus aan het kijken naar CPU5A4E van EdingCNC.

Aangezien de 4de as nu werkt door de y-as los te koppelen en daarop aan te sluiten zou ik dus ook een extra driver willen bijsteken zodat ik simultaan of Geïndexeerd kan frezen.

Nu is mijn vraag of ik de instellingen uit de DSP gewoon kan overnemen in EdingCNC?
Mijn volgende vraag is dan of ik een soort gelijke hand controller kan aansluiten op de CPU5A4E

Ik vindt het altijd makkelijk als ik de spindel kan positioneren vanaf de machine zelf en de rest aan de pc.
Laatst gewijzigd door stekkestim op 05 sep 2013 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door audiomanics »

De CPU5A4 van EdingCNC (voorheen USBCNC) heeft in principe maar drie bedieningsorganen die je aan kan sluiten: 2 drukknoppen en een handwiel.
Als je meer knoppen wil kun je middels Pokeys een hele batterij aansluiten op je computer en daar de software bedienen, ofwel: Al die knoppen op je huidige bediening kun je via Pokeys een functie geven in USBCNC. Als je er nu voor zorgt dat pijltje oomhoog ook een beweging in die richting is gedraagt je handkastje zich net als vroeger..
Ik heb (nog) geen ervaring met Pokey's maar als ik naar Arie's apparaat kijk werkt dat toch heel prima.

Wat heb je voor instellingen in je DSP??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door stekkestim »

Hoi Kees

Bedankt voor je reactie. Ik dacht al dat ik het ergens had gelezen, en nu weet ik terug waar, in het topic van Arie (z'n Beagle)

Met de instellingen doelde ik eigenlijk meer op de parameters van de machine zoals puls, tool setter thickness, ...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Toolsetter Thicknes?.. wat bedoel je daarmee?..

't beste is het om een Toolsetter op een vaste plaats op het bed te monteren.. er zit standaard een routine in EdingCNC om em te kalibreren.. de posities van het triggerpunt worden opgeslagen in Parameters die behouden blijven bij het afsluiten.. je hoeft dus niet elke keer opnieuw te kalibreren..

gereedschapmeten is naderhand een fluitje van een cent..

't is wel even een klusje.. maar met een Pokeys achter een bedieningspaneel is het wel heel prettig werken.. 't is bij mijn machine voor mijn gevoel alsof ik weer met een Heidenhain werk.. :lol:
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door stekkestim »

ik heb de CPU5A4E bij Bert besteld maar ben nu nog opzoek naar een breakout printje zodat ik alles makkelijk kan aansluiten.
Iets dergelijks of met schroef terminals.
5774

Is er iemand die hier een ontwerp voor heeft of er nog eentje op overschot heeft?
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door brandaris »

stekkestim schreef:ik heb de CPU5A4E bij Bert besteld maar ben nu nog opzoek naar een breakout printje zodat ik alles makkelijk kan aansluiten.
Iets dergelijks of met schroef terminals.
Dat vind ik nu het grootste nadeel van de CPU5A4E , dat zou eigenlijk allemaal op één printplaat moeten zitten,
printplaat in de kast alle kabels vast schroeven en draaien :cry:
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door stekkestim »

Zelf vindt ik het ook jammer, maar 150 euro extra voor CPU5B + ethernet was toch net iets teveel van het goede momenteel.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door Floppy »

Waar komt dat breakoutboard voor die CPU5a vandaan? Is het daar niet meer te koop? Ik zoek namelijk ook nog zo'n bordje dan kan ik mijn kabels van mijn cpu3 zo oversteken.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door lelieveld »

Dat bordje met de stekkertjes voor de flatcable is bij Damen.CNC te koop
Het is hun ontwerp zover ik weet
Het is compatibel met de usbcnc 4 kaart i.i.g.
De schroef connector printjes heb ik bij Impulse CNC gezien
Die kan je zo op de cpu5 prikken en met schroefjes de draadjes aan sluiten
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door stekkestim »

Ik ben helaas geen versie tegengekomen zoals ik in gedachten had (schroef terminals)

Dus ben ik even zelf aan het tekenen gegaan.
Het schema is klaar, moet nu enkel nog de routing van de banen doen, maar dat is niet mijn sterkste punt.
Iemand die hier meer ervaring in heeft?
Afbeelding

Het voorlopige print ontwerp
Afbeelding
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door ruudpg »

Ik weet niet of je ze al gezien hebt, maar ik heb deze printjes gebruikt:

https://www.impulsecnc.nl/nl/webshop/us ... ale-detail
en deze
https://www.impulsecnc.nl/nl/webshop/us ... ale-detail

Zijn te koop bij impulsecnc, in vind het prima werken hoor!
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Portaal Frees 4de as

Bericht door stekkestim »

Die heb ik inderdaad gezien maar ben ik niet zo voor te vinden 1 omdat het dan weer 2 printjes zijn en 2 omdat ik niet weet hoe de indeling is. Bij het ontwerp dat ik nu gemaakt heb zit alles mooi gegroepeerd per functie/tool/as/...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Portaal Frees 4de as/ USBCNC breakoutboard

Bericht door audiomanics »

Op zich ben ik niet zo weg van schroefterminals. In het verleden toch heel wat problemen ontdekt door die dingen:
Sowieso moet je er geen vertinde draadeinden insteken.. die gaan zich gewoon loswerken na verloop van tijd.
In de schroefterminal zit vaak een pennetje in of aan een blokje geperst.. dat geeft ook nog regelmatig problemen, met name als het schroefje net even te strak was aangedraaid.
Maar de print leent zich ook voor soldeeroogjes. Solderingen gaan toch gemiddeld zo'n 70 jaar mee dus dat zal onze tijd wel duren.. (mits de temperatuur niet vaak beneden de min 20 komt..)

In het programma waarmee je die tekening zo mooi gemaakt hebt, zit toch ook een routing-module?
Dit printje moet je toch dubbelzijdig doorgemetaliseerd laten maken bij een van die vele chinese printfabriekjes.. Ik denk als je de soldeereilanden, met name bij die schroefterminals, even forser maakt, dat er vast nog wel meer mensen zijn die interesse hebben in zo'n printje... en zeker als dat qua prijs kan concurreren met die printjes van Damen.
USBCNC's genoeg dacht ik...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Portaal Frees 4de as/ USBCNC breakoutboard

Bericht door stekkestim »

Kees, bedankt voor je input, persoonlijk heb ik nog geen problemen gehad met schroefterminals, maar heb nog geen gebruik gemaakt van goedkope Chinese versies. Een 2de reden dat ik hiervoor gekozen heb is omdat ik er hier nog genoeg van had liggen.

De auto routing heb ik inderdaad geprobeerd, maar echt mooi worden de banen niet geplaatst, misschien moet ik mij even gaan verdiepen in de settings, misschien dat ik een paar dingen kan aanpassen dat ze "mooier" geplaatst worden.

Ik heb een test gedaan bij PCB Cart om de prijs te bepalen. (Heb voor hen gekozen omdat ik in het verleden al meer bij hen besteld heb en altijd goede kwaliteit, snelheid en service heb gekregen.)

Prijs bij 10 stuks zou komen op ongeveer 15usd/st (Productie 8dagen en verzending met DHL naar BE inbegrepen) en bij 20stuks 8,5usd/st (Productie 8dagen en verzending met DHL naar BE inbegrepen) Bij 100 stuks zelfs maar 3,25usd meer.

Prijs is enkel voor het printje, geen connectors

Edit: Ik heb wat zitten spelen met de settings en het routen is al wat beter, hier en daar nog enkele "foutjes" (rechte hoeken) maar het idee is al duidelijk.
Afbeelding
Plaats reactie