Lagering kogelomloop Chinese machine

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door floriske.nl »

Zoals jullie weten ben ik bezig met de aanschaf van een Chinese 6090 machine.

Nu heb ik foto's ontvangen van de productie van de machines en daarbij viel me het volgende op:

De kogelomloopspindel van de x-as is alleen aan het uiteinde gelagerd:

Foto: https://dl.dropboxusercontent.com/u/725 ... MG2519.JPG

Aan de zijde van de motor is geen lagerblok geplaatst:

Foto: https://dl.dropboxusercontent.com/u/725 ... MG2517.JPG

Nu weet ik (als leek) niet beter dan dat beide zijden gelagerd moeten zijn omdat de spindel anders veel sneller z'n terminal velocity bereikt, maar voor ik hierover opmerkingen naar de fabrikant ga maken zou ik graag jullie mening hierover horen.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door PaulBng »

Ook als leek:
Die bus tussen spindel en motoras is half doorgezaagd, maar dat lijkt me niet echt flexibiliteit geven.
Tenzij de zaak verdomd goed is uitgelijnd moet dit gaan wringen, lijkt me...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door lelieveld »

dat inzagen is er denk ik voor om te zorgen dat as dikte verschillen zo kunnen worden opgevangen.
en gebruikt men het motor lager als steun voor de kogelomloop as
Als het perfect is uitgelijnd zal het geen probleem zijn en best wel kostenbesparend
ik vind het wel slim en gedurfd opgelost :P
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leek of niet.. naar mijn mening hebben jullie gelijk.. dit is NIET de manier...
nou heb ik zelf ook mijn spillen alleen aan het end gelagerd.. maar ik heb behoorlijk stabiele flexkoppelingen (balg type) en "korte" spindels..wat ze aan flex nodig hebben, dat hebben ze..
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door ruudpg »

Zeker geen verstandige oplossing, de lagers in een stappenmotor zijn niet bedoeld om trekkende of duwende krachten op te vangen die wel op de spindel worden uitgeoefend. De stappenmotor zal zo geen lang leven hebben. Juist hiervoor zijn hoekcontactlagers uitgevonden.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door floriske.nl »

Thx allen. Ik zal er morgen eens een mailtje aan wagen!
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door lelieveld »

Zeker geen verstandige oplossing, de lagers in een stappenmotor zijn niet bedoeld om trekkende of duwende krachten op te vangen die wel op de spindel worden uitgeoefend. De stappenmotor zal zo geen lang leven hebben. Juist hiervoor zijn hoekcontactlagers uitgevonden.
Heb ik even niet aan :oops: gedacht
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door benkr »

Die krachten zijn er ook niet, die worden door het lager aan de andere kant opgevangen. Een normaal lager is de meest toegepaste oplossing hier, dus ook het lager van de stappenmotor kan dit doen, de spindel heeft immers geen axiale beweging meer door het hoekkontactlager aan de andere zijde!
Voorwaarde is dan wel dat er een heel goede koppeling tussen de spindel en de motoras wordt gebruikt anders worden er hier opnieuw krachten gegenereerd die de zaak negatief beïnvloeden.
Het is wel zo dat de kogelomloopspindel nooit een heel erg hoog toerental zal krijgen dus in de praktijk zal het allemaal wel meevallen, maar een goede koppeling is wel essentieel hier.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door floriske.nl »

Ik heb inmiddels reactie van de fabrikant.

Zij krijgen de sets zo compleet aangeleverd (lager, koppeling en kogelomloop) en kunnen/willen hier geen veranderingen in aanbrengen.

Het eindlager is inderdaad een vaste lager dus deze krachten worden daar inderdaad opgevangen zoals benkr zegt.

Ik ga eens navragen wat de diameters zijn en goede koppelingen hiervoor kosten en kijken of ik de prijs hiervan kan afdingen op de totaalprijs.

Welk type koppelingen zouden jullie in dit geval aanraden? (Wel enigszins realistisch geprijsd).

Afbeelding
+/- $ 20,- per stuk

Afbeelding
+/- $ 15,- per stuk

Afbeelding
+/- $ 10,- per stuk

Afbeelding
+/- $ 5,- per stuk
Laatst gewijzigd door floriske.nl op 15 apr 2013 14:30, 4 keer totaal gewijzigd.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door PaulBng »

Bij de Y-spindel van mijn portaal (trapezium) heb ik aan het uiteinde een lager en aan de motorzijde zo'n klauwkoppeling.
Het werkt prima, maar voor mijn gevoel is het toch niet de bedoeling dat de spindel zo in die koppeling rust. Een trapezium spindel is nooit 100% recht en gaat een beetje zwabberen. Naar mijn idee is die koppeling niet bedoeld om dat op te vangen dus ik ga er toch echt een lager in zetten...
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door DaBit »

Ik zou eerst eens kijken hoe het werkt voordat je dingen gaat wijzigen. Ik zie dit wel gewoon goed werken eigenlijk (maar ik ben net zo goed leek).

Het zou zomaar kunnen dat de ontwerper van dit spul de boel zodanig uitgekiend heeft dat 't prachtig werkt, en dat je het met klauwkoppelingen alleen maar minder goed maakt. Zolang je niet in het hoofd van die ontwerper kunt kijken weet je het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door floriske.nl »

Ik heb inmiddels een nieuwe reactie van de leverancier en zij gaan even in overleg met de leverancier van de kogelomloop spindels.

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat een vaste koppeling beter werkt dan een flexibele, dan moet de zaak wel echt heel erg precies uitgelijnd zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door DaBit »

Definieer 'heel precies'?

Het moet precies genoeg uitgelijnd zijn om de krachten op de lagers van de motor niet zodanig groot te laten worden dat de levensduur onacceptabel laag word. En het zou zomaar kunnen dat de optelsom van toleranties en flex in het hele systeem goed genoeg is om aan die voorwaarde te voldoen. In dat geval is dit het betere systeem, want een flexkoppeling voegt onnauwkeurigheid toe en is eigenlijk een noodzakelijk kwaad.

Punt is dat je op basis van 2 foto's niet kunt beslissen of die Chinees die het ontworpen heeft nou heel dom of juist heel slim is.

Eerlijk gezegd denk ik dat-ie gewoon slim is. Ik zou niet weten waarom je een motor niet vrijwel even nauwkeurig kunt positioneren als een lager (die motoren hebben ook een ronde uitstulping voorop, speciaal voor dat doel), en de speling op de motoras plus de flexibiliteit in het stuk KO-spindel dat nooit gebruikt word zou wel eens genoeg kunnen wezen om een paar honderdsten aan uitlijnfout/scheefstand op te kunnen vangen zonder dat de krachten op de motorlagers onacceptabel groot worden.

En dan heeft de ontwerper bereikt dat-ie een goedkopere constructie heeft met betere positioneringsnauwkeurigheid (geen extra flex in de askoppeling) en die mogelijk ook motorresonanties dempt.

Magoed, zoals ik wel vaker op dit forum meld: ik moet het doen met alleen boerenverstand en een forse portie eigenwijsheid, praktijkervaring heb ik niet zoveel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lagering kogelomloop Chinese machine

Bericht door skillalot »

Vooral alleen aan het einde lageren ja, en dan warmt je spindel op en zet de boel uit, en gaan de lagers in je stappenmotor naar de kl*ten.

Ook kan de koppeling iets scheef zitten en de ko spil gaan slingeren aan deze kant, lijkt me ook goed voor je ko moer...

Aan de motorkant een vaste lagering, andere kant een loslager, en dat is de enige juiste manier!
Plaats reactie