plasma snijden

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

the66mustang

plasma snijden

Bericht door the66mustang »

deze zaterdag en gehele dag om met de plasma snijder te oefenen . er is een insteek hoogte en een soort tip hoogte . wie weet waar ik die gegevens kan achterhalen?

insteekhoogte is de hoogte die hij eerst boven het materiaal gaat staan om eerst door het materiaal te komen,[ piercing ] en daarna gaat ie over in de tip hoogte die de plasma punt/tip boven het materiaal gaat staan om over te gaan in het snijden in voeding en zodat de tip niet het materiaal raakt.

wat zijn hiervoor de waarde ,s in m/m ?
wie is er hier op het forum nog meer bezig met het plasma gebeuren?
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: plasma snijden

Bericht door wstoof »

Hoi

Ik heb geruime tijd een werkende plasma cnc installatie (en bezig een nieuwe/grotere aan het bouwen)

Pierce-hoogte,snijhoogte,snijsnelheden zijn heel erg afhankelijk van de type/merk machine,type torch en materiaal wat gesneden gaat worden.

bij dunner plaat (tot ongeveer 4 mm ) is een afzonderlijke pierce hoogte niet zozeer noodzakelijk. bij plaat dikker dan 10 mm kun je echter absoluut niet zonder () anders zit je norzle/electrode helemaal onder de gesmolten staal.

Wat voor merk plasma snijder heb je ?

groet, wouter
the66mustang

Re: plasma snijden

Bericht door the66mustang »

hoi .
ik heb een 40A berlan bps40 model met HF oszillierend en 1 M/M snijkop . 4,7Kva met uitgangs spanning 96V kan tot 12 M/M snijden. hoofdzakelijk wil ik deze voor dun materiaal gebruiken . ben nu bezig met een standalone THC te maken , die de plaat aftast en moet dan ongeveer een waarde hebben voor de tooltip hoogte.

dit alles wil ik onder mach3 aan het lopen zien te krijgen .
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: plasma snijden

Bericht door wstoof »

Hoi
Ik kan niet zo gauw info vinden op het net over deze machine.
Is het er een die nog werkt met een trafo of werkt het op inverter basis ? , maakt veel uit voor de snijsnelheid/kwaliteit.
Enig idee werk merk torch je hebt, meestaal verwijzen de plasma-bron fabrikant voor snijgevens naar de fabrikant van de torch

Ik had lang geleden een Jäckle 30/60 ( dus 2 standen 30 of 60 Amp op trafo basis hoogfrequent ontsteking)
Had daar wat snijtabel (richwaarden) voor gevonden, echter deze waardes waren wel erg rooskleurig voorgesteld door Jäckle.

c-staal
(plaatdikte mm) (snijmond doorgang mm) (snijstroom Amp) (snijsnelheid M/Min) (afstand tot werkstuk (min/max))
(0.5-2.0) (1.0) (30) (2.5-0.8 ) (2.0)
(2.0-10.0) (1.0-1.3) (60) (2.0-0.7) (2.0-4.0)
(10.0-15.0) (1.0-1.3) (60) (0.7-0.3) (2.0-4.0)
the66mustang

Re: plasma snijden

Bericht door the66mustang »

deze is een inverter basis en traploos instelbaar , aangeraden word bij dun materiaal 1 M/M boven het materiaal te gaan zitten.de handgreep/snijder is een heel eenvoudig ding , geen echte toorts .

zal wel even vanavond een paar foto,s maken.

kheb al alu 1.5 en staal 5 M/M geprobeerd met de hand , ding vliegt er door heen ! beetje afstellen in het begin en daarna echt perfect snijden. alleen moeilijk het nu nog met de hand te doen . snede is mooi egaal en na de juiste afstelling bijna geen ""slak "" aan de onderzijde van het materiaal. het is een lucht plasma snijder.

10M/M alu ook al geprobeerd , komt er makkelijk doorheen , maar de snede word een beetje "" bros "" ? zal wel aan de juiste afstelling liggen denk ik.

al met al tot nu toe zeer verrast door het kleine apperaat van 8 kilo .
ben ook met een waterbak bezig met een soort luchtballon constructie erin zodat je met een ventiel direct het water kan laten stijgen of laten zakken dus zeer naukeurig en snel het water tot onderaan de plaat te kunnen brengen.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: plasma snijden

Bericht door wstoof »

Plasma snijders op inverter basis zijn aanzienlijk beter ( dus goede keuze gedaan ;-) )
Heb nu ook alleen maar machines op inverter basis staan ( hypertherm powermax 1000 (10 KWatt ) en een 1250 13KWatt)
Ik zat in de snijtabelen van deze machines te kijken, echter hier heb je niets aan...
Ze snijden namelijk bij 40 Amp op ±145 Volt dus met veel meer vermogen dan die van jou

ben beniewd naar de foto's...
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: plasma snijden

Bericht door wstoof »

Ik heb wel gegevens liggen van een Hypertherm powermax30 ( 30 Amp inverter machine ) (3Kw)
Mogelijk heb je aan deze gegevens wat.

Waarden alles bij 30 Amp 83 Volt
(dikte mm) (snelheid mm/sec)
1.3 10007
3.4 2210
4.8 1321
6.0 838
9.0 381

Jou machine lijkt wat meer vermogen te hebben, echter Hypertherm is een wat beter merk....
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: plasma snijden

Bericht door skillalot »

Mijn collega heeft een 7 x 4 meter cnc gestuurde plasma / autogeen machine gemaakt bij zijn vorige werkgever.
Hij zal je graag helpen, ik heb zijn mailadres als pb naar je gestuurd.

Hij gebruikte op die machine servo motoren en gecko drivers, en een breakoutboard en THC van Bob Campbell aangestuurd door Mach 2 en 3. http://www.campbelldesigns.com

hoop dat je er iets aan hebt.

Gr Sascha
the66mustang

Re: plasma snijden

Bericht door the66mustang »

alvast bedank voor de reacties en hulp ! zogauw ik ga snijden maak ik wel en youtube filmpje ervan .
Sgoun

Re: plasma snijden

Bericht door Sgoun »

Ja kep ier al verstaan da sommige van ulder pro's zijn ivm plasmasnijders
Nou ebbe kik een probleemken

Ik moe mijnen GIP doen over den plasmasnijder en kep daar eigenlijk nog nie zo egt deftig veel info over gevonden die dak egt goe kan gebruike

dus alsde mij kunt helpe, kzout egt wel appriciere ze
en please ik hoop egt dadde gulder mij kunt helpe ze
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: plasma snijden

Bericht door skillalot »

Ik zal je eerst even helpen met iets waar je véél meer aan hebt:

Nederlands als tweede taal. Alles wat u nodig heeft om Nederlands te leren.
http://www.nederlandsalstweedetaal.nl/


... want van je vorige bericht kan ik (en denk de anderen ook) weinig maken...
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: plasma snijden

Bericht door Testa-Rossa »

Afbeelding

Ik ben trouwens net toevallig bij the66mustang geweest, en hij heeft wat problemen met zijn internet, dus het kan zijn dat ie voorlopig even niet reargeert. Wat ik ervan begrepen heb heeft hij vanaf de eerste de volgende maand als het goed is weer internet.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: plasma snijden

Bericht door klaas van gemerden »

Waar kom je vandaan? Zuid afrika?

Als je ons eens uitlegt wat een GIP is? Kwee nie maar het klinkt als een soort profielwerkstuk.

plasma snijden oftwel plasma cutting is een onderwerp wat behoorlijk uitgebreid gedocumenteerd is op internet.

Bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_cutting

Je vraag is wellicht iets te algemeen, over welk specifiek onderdeel van plasma snijden wil je iets weten?

Gr. KvG
galantride

Re: plasma snijden

Bericht door galantride »

skillalot schreef:Mijn collega heeft een 7 x 4 meter cnc gestuurde plasma / autogeen machine gemaakt bij zijn vorige werkgever.
Hij zal je graag helpen, ik heb zijn mailadres als pb naar je gestuurd.

Hij gebruikte op die machine servo motoren en gecko drivers, en een breakoutboard en THC van Bob Campbell aangestuurd door Mach 2 en 3. http://www.campbelldesigns.com

hoop dat je er iets aan hebt.

Gr Sascha

zou die mij nog tips en trick kunnen geven
Plaats reactie