stabiliteit en contact oppervlak

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: stabiliteit en contact oppervlak

Bericht door Danny »

Aangezien het de bedoeling is om alu te bewerken zou ik er niet aan beginnen om de geleidingen zelf te maken.
Dat gaat hoogst waarschijnlijk teleurstellende resultaten opleveren en al uw werk, energie en geld die u geïnvesteerd hebt zijn verloren.
Eventueel een uitkijken naar tweedehands lineaire rails(zie link): http://stores.benl.ebay.be/FA-SYSTEM

greetings & succes met de bouw
alex364
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2012 21:52

Re: stabiliteit en contact oppervlak

Bericht door alex364 »

Bedankt voor de link! Ga ik zeker eens in de gaten houden!
Waarom denk je dat iets zelf maken zal resulteren in slechte resultaten? Ik ben er best zeker van dat als ik een blok geleiding maak en slijp deze heel netjes kan lopen. Alleen ben ik bang voor een hoge aanloop weerstand. Dit zelfde gaat op voor een bronzen bus (opengewerkt) op een ondersteunde geslepen as. Vergeet ik een addertje onder het gras?
Die omloop blokjes zouden een oplossing zijn, maar daar zijn er erg veel van nodig en loopt de prijs zo uit de hand dat ik beter een kant en klaar iets kan kopen.
Wat ook nog door mijn hoofd schoot was om een bronzen geleidingsbus te maken en deze aan te sluiten op pers lucht.(of een olie pompje) Ben hier nog even op aan t puzzelen, maar ben bang dat ik er niet genoeg druk onder krijg om hier daadwerkelijk t contact oppervlak op te laten glijden. Zijn er meer mensen hier die al eens zo iets geprobeerd hebben?

Groet Alex
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stabiliteit en contact oppervlak

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je beschikt over een vlakslijpmachine, met de juiste steen, dan is een blokgeleiding goed zelf te bouwen.. ik heb dat ook overwogen voor mijn machine. echter heb ik later toch gekozen voor Kogelomlopen.. dit omdat de slijtage minder is.. en de delen te vervangen zijn.. dan hoef je geen nieuwe geleiding te maken.. of de bestaande na te slijpen. (= veel werk.. )
alex364
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2012 21:52

Re: stabiliteit en contact oppervlak

Bericht door alex364 »

@ arie: Voor het maken ben ik niet bang. Dat krijg ik recht en glad genoeg. Waar ik meer bang voor ben is de grote aanloop weerstand die dit gaat opleveren. Ben bang dat dit of heel erg gaat remmen, of veel zwaardere motoren vraagt. Denk dat ik as week maar eens een paar stukjes strip ga slijpen om mee te experimenteren. Ik moet als instrumentmaker (die op t moment alleen maar met groot werk bezig is) toch iets in elkaar kunnen knutselen. Of zijn hier op t forum gevallen bekent van mensen die dit gebruiken? Ik kon ze niet vinden..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stabiliteit en contact oppervlak

Bericht door Arie Kabaalstra »

de aanloopweerstand van een blokgeleiding zal niet wezenlijk groter zijn dan die van een zwaluwstaart denk ik..
dat is ook mede afhankelijk van de smering..

omdat ik het goed wilde hebben.. en geen zin had in een druksmeersysteem, heb ik indertijd voor kogelomlopen gekozen.. maar de Bridgeport waar ik dagelijks mee werkte had gewoon blokgeleidingen..

Blokgeleidingen hebben natuurlijk altijd een vleugje speling, maar daar was in de praktijk weinig van terug te vinden in mijn werkstukken.. ( en daar zaten best wel pittige dingetjes tussen zoals gehard stalen delen die ±0.01 zuiver moesten zijn over alle assen, en hoeken.. )
Plaats reactie