Heller met unipro cnc 90

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
glda19
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 apr 2012 17:14

Heller met unipro cnc 90

Bericht door glda19 »

Hi
Ik zoek de handleiding van het besturingssysteem unipro 90 van een heller mpc 250

MVg Glenn
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door Danny »

Ik werk al een tiental jaar met zo'n machine (machine & sturing) en kan je misschien helpen met eventuele vragen.
Wat betreft de handleiding: Al geprobeerd bij Heller zelf?
De volledige handleiding van zo'n machine beslaat een serieus aantal mappen. Dit is dan wel inclusief onderhoudshandleiding. Helaas kan ik je daar niet aan helpen.
Als bedieners hebben we echter een (zeer) beknopte handleiding gekregen waar ik eventueel een digitale copy kan van maken. Dit zal dan wel voor volgende week donderdag zijn want eerder moet ik niet gaan werken.

greetings
glda19
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 apr 2012 17:14

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door glda19 »

Bij heller heb ik gebrobeerd.
Maar uw beknopte handleiding kan handig zijn. Daar ik het een ingewikkelde machine vind. En zeker omdatwaar ik werk de bediening in het duits is.
glda19
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 apr 2012 17:14

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door glda19 »

Danny
Heb je al eens kunnen kijken voor uw bedienings handleiding
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door Danny »

Die handleiding ligt hier thuis, alleen het deftig inscannen valt tegen en neemt wat meer tijd in beslag dan ik gedacht had. Ik ga er dit weekend zeker klaar mee zijn.

Ik kan je wel al vertellen dat het mogelijk is om te taal van de besturing te veranderen.
U moet er echter wel 100% zeker van zijn dat de gekozen taal aanwezig is op de harde schijf van uw machine, anders ga je de sturing niet meer kunnen opstarten of het moest zijn dat u kennis hebt van het UNIX besturingssysteem.
werkwijze:
- u drukt op de witte knop met de afbeelding van de sturing (naast de oranje info knop)
- kies de menuoptie "sprache" of"language" (voorlaatste optie)
- kies de gewenste taal
- herstart de sturing
NOGMAALS DE WAARSCHUWING: Als u niet 100% zeker bent dat de gekozen taal op de harde schijf van uw machine staat. Niet selecteren. U gaat de sturing niet meer opgestart krijgen (of het moest zijn dat u kennis hebt van Unix)
Op het werk ooit eens meegemaakt dat een technieker van Heller zelf moest komen om de taal terug in te stellen omdat er een ezel (ik dus :oops: ) de Nederlandse taal ingesteld had terwijl deze niet op de harde schijf van de machine stond.

greetings
glda19
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 apr 2012 17:14

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door glda19 »

zal er dus maar niet aan komen om die taal te wijzigen
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door Danny »

Hallo

'k Heb een zip bestandje gemaakt met alle info die ik ter beschikking heb en waarvan ik dacht dat het interessant zou kunnen zijn voor u. Bij ons op het werk staan de sturingen wel allemaal in het Engels ingesteld. Het zou dus kunnen gebeuren dat de benamingen niet overeen stemmen met wat u op het scherm ziet.
U kan dit bestandje downloaden van: http://users.telenet.be/two-productions/
Moest u nog vragen hebben, laat maar komen héé

greetings en succes ermee
glda19
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 apr 2012 17:14

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door glda19 »

Bedankt.
Maar dacht dat het iets mer over de bediening ging gaan. Na het bekijken van je zip file ben ik eigenlijk nog egeen stap verder.
Ik ben op dit ogenblik bezig met het frezen van een bufferplaat. Dit zegt je misschien niet veel.Daar in is een groote opening waar de buffer moet in komen. Maar niet doorlopend en in het onderste gedeelte zit nog een boring van diameter 40% waarop we centeren.Dit is een gegoten stuk. En is vertikaal opgespannen.
We moeten de grote diameter vergroter naar een bepaalde maat. Hoe zou het komen dat de waarde overal niet gelijk is. Dus de cirkel niet echt rond is maar eerder ovaal.
Bv de ene kant meetje 151,64 en de andere kant 151,6
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door Danny »

Bij ons is de meest voorkomende oorzaak van ovaliteit vervorming bij het opspannen van het werkstuk of in het geval van gietstukken vervorming ten gevolge van gietspanningen.
Is de geometrie van uw (tweedehands) machine nagezien? (spindelrondloop, haaksheid v.d. assen, rechtheid van de assen, vlakheid v.d. tafel, rondloop van de tafel, ....).
Staat de machine mooi horizontaal opgesteld en is ze stevig bevestigd aan de vloerplaat?
Kotter je de diameter uit met een gereedschap die de diameter heeft van uw afgewerkte diameter of werk je met een kleinere frees en laat je de machine een cirkel frezen (contouren)?

Bediening: Ik zou nu echt niet weten waar je problemen zou kunnen hebben met de bediening v.d. machine.
Maar ja, na 15 jaar doe je eigenlijk alles automatisch zonder er bij na te denken. Het is echt een plezier om met die sturing te werken in vergelijking met de Siemens sturingen die we op andere machines hebben. (persoonlijke mening)
Zoals reeds vermeld: vragen stellen is vrij.

greetings
glda19
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 apr 2012 17:14

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door glda19 »

Ik vergelijk met een heidenain sturing is veel logiser.
Werk er nog neit lang mee. Met de blauwe knop kun programma's oproepen en verbeteren.
Ik Moet daar een L6000 oproepen. Maar zou graag eens iets meer over weten.
Daar Mag ik enkel 1 parameter aan passen P721
Wat is P721 ? Ik vermoed iets met de diameter van de frees
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door Danny »

Hallo

L6000 is een vaste cyclus. Daar verander je best niets aan, anders vrees ik dat er vroeg of laat ongelukken gaan gebeuren. Je definieert de parameters van de gewenste cyclus in uw bewerkingsprogramma en roept dan die cyclus op door de naam ervan in je bewerkingsprogramma te plaatsen. Het nummer van de bewerkingsprogramma's begint altijd met % bvb: %12000

Voorbeeldje:
U wil 2 diameters boren in een stuk. 1 diameter 20 diep, de andere 30 diep.
De boorcyclus die moet gebruiken is L61. Voor die cyclus moet u 4 parameters definiëren in uw bewerkingsprogramma. Namelijk P0, P1, P5 en P6
P0 is de Z waarde van uw werkstuk (absoluut)
P1 is de boordiepte (incrementeel)
P5 is de terugtrekkingsafstand (incrementeel)
P6 is de zekerheidsafstand (incrementeel)
uitleg: De boor gaat in snelgang vooruit en blijft P6 mm van het stuk. dan gaat de boor P1 mm diep in het stuk en gaat dan in snelgang achteruit tot P5 mm van het stuk. U kan de uitleg over de cyclussen, inclusief een schematische voorstelling ervan, terugvinden in de sturing.
Als de sturing op manueel staat drukt u op "cycles" (F4 of F5, ben er nu niet zeker van).

U moet uw bewerkingsprogramma als volgt programmeren.

%12000 (/boren 2 diameters)
N010 G0 G75 G40 G60 G90 G17 Y1 Z1
N020 $OG 0
N030 T121.00 M6
N040 G0 G54 X10 Y10 B0 S2000 F500 M3 M8
N050 P0=0 P1=20 P5=1 P6=1 L61
N060 X10 Y20 P1=30 L61
N070 G75 Z1 Y1
N080 M30

greetings & succes
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door Danny »

glda19 schreef:Met de blauwe knop kun programma's oproepen en verbeteren.
Groen scherm: bedienen van de machine. (automatisch, manueel,.....)
Blauw scherm: programma's (aanpassen, in- of uitlezen,.....)
Geel scherm: gereedschappen (gereedschapstabel)
paars scherm: palletten (info, jobs)
oranje scherm: info (foutmeldingen, logboek,.....)

greetings
glda19
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 apr 2012 17:14

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door glda19 »

bedankt zo ver al.
Moet nu 14 dagen een andere machine leren. De lasersnijmachine
glda19
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 apr 2012 17:14

Re: Heller met unipro cnc 90

Bericht door glda19 »

Danny bedankt voor u reacties. Er is onder tussen een grote verandering op het werk gebeurt.
Dat ik niet meer op de heller werk. Maar nu verantwoordelijk geworden ben voor het bediennen en programeren van de cnc Trumpf lasersnijmachine. Daar die collega' een andere fucntie heeft gekregen.
Plaats reactie