Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
R32HPA
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:09

Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door R32HPA »

Hallo,

Ik heb voor een grote klus een nieuwe gebruikte draaibank nodig,
Ik ben wezen kijken bij 2 machines;

1. Cazaneuve unimab 400

2. Gildemeister NEF 500

Onbekend met allebei de besturingen.

Welke zou de juiste keuze zijn o.a betreft de makkelijkheid van de besturing?

Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

simpel zat.. GEEN IDEE.. welke besturing zit er op?..

Ik heb qua teach in veel ervaring met de Fagor besturingen van de types 8050 en 8055, daarmee kun je een leek in 2 weken leren werken..

Heb je niet ergens plaatjes van de machines?.. dan kunnen we zien wat er voor besturing aan hangt..
R32HPA
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:09

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door R32HPA »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

en daarmee weten we precies 0% meer.. de gazaneuve heeft een grijze besturing, en de Gildemeister een zwarte.. zwarte zijn vaak wel makkelijker te programmeren.. :lol:

Als je morgen even contact opneemt met de leverancier(s) van deze machines, en dan even merk en type hier meld.. dan kunnen we daar meer mee.. 't is geen onwil.. maar met de info tot nu toe kunnen we niets
R32HPA
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:09

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door R32HPA »

Zo"n vermoeden had ik al,

De gildemeister waarvan ik al een vol cnc heb staan ( CTX 400) heeft een Grundig besturing die ik zelf
Zeer onoverzichtelijk vind. De NEF 500 maakt ook gebruik van een grundig besturing zover ik kon zien bij de machinehandel.

Nog even een andere vraag, toevallig zag ik net op marktplaats deze machine met Fagor besturing;

http://m.marktplaats.nl/a/zakelijke-goe ... ousPage=lr

Is dit iets?

Thnx
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals ik al eerder schreef, heb ik zelf heel goede ervaringen met de Fagor 8050/55 besturingen, zo te zien is dit een besturing uit dezelfde reeks..

Ik weet niet wat jij gewend bent, maar als de machine qua specs aan je eisen voldoet.. zo ik zeggen.. ga er maar eens een kijkje nemen..

over het werken met een Fagor besturing:
er zit een reeks "standaard bewerkingen" in de besturing, rechtstreeks aan te roepen met Functietoetsen
Daaronder:
Langsdraaien, Vlakdraaien, Radius en schuine kanten, steken, schroefdraad en Contour.
Contour is er in 2 modi.. punt naar punt, en "Vrije Contour, waarbij je volledige vrijheid hebt in het vastleggen van je contour.. vergelijkbaar met de Style besturing.

Hieronder een screenshotje van de 8055 bij het contour/profieldraaien, geprogrammeerd in vrijcontour.

Afbeelding

de Cycli voor langs en vlakdraaien etc., zijn dialogen, waarbij je de belangrijke coordinaten, en waarden ingeeft.. alsmede snijsnelheid en snedediepte voor voor- en nadraaien..

Als je meerdere producten wilt maken, kun je de cycli achter elkaar opslaan als een zogenaamd "Part-program", tussen de cycli in kun je dan ook nog G-Code regels zetten.. voor het positioneren van een aanslag, het schakelen van de koeling, verplaatsing van nulpunten en dergelijke..
Tevens zit er een G-code editor in om G-Code aan de machine te programmeren.. hierin is eveneens ondersteuning met dialogen.
R32HPA
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:09

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door R32HPA »

Bedankt voor je reacties!

de machine met Fagor besturing is mij de vraagprijs veel te hoog van, ik denk dat deze helaas moet afvallen van de keuze.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's jammer.. ik vond de Fagor een fijne besturing.. weet je waarom?.. ik ben er nooit voor opgeleid.. ik heb't mezelf aangeleerd in één avondje.. dat was nog op de Fagor 800 besturing van onze eerste CNC draaibank..

toen men daar in de gaten had dat ik het wel snapte.. mocht ik ook meteen aan de slag met de 8050/55 toen ze er eenmaal stonden..

voor wat de andere besturingen betreft.. daar heb ik nog nooit mee gewerkt.. kan ik helaas niets zinnigs over zeggen..
R32HPA
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:09

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door R32HPA »

De keuze is momenteel;

De Cazaneuve; nederlandse besturing en op het eerste gezicht vreselijk simpel
machine is echter iets wat vaker gebruikt en heeft een hele zware motor tov de ander.
Prijstechnisch zeer interresant.

De Gildemeister;

Machine en opbouw netjes, onlangs onderhoud gehad en ik ben zelf bekend met de kwaliteit van Gildemeister,
Echter is de besturing onbekend en ik vind de huidige besturing van de Gildemeister die ik heb staan onoverzichtelijk.
prijstechnisch a 5000 duurder...

het is geen makkelijke keuze....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet niet welke eisen je precies stelt aan de machine, en wat je budget is?
R32HPA
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 mar 2011 11:09

Re: Keuze teach-in draaibank, hulp nodig

Bericht door R32HPA »

Budget Zo ongeveer 10 à 15000 euro.

Machine moet zuiver zijn, teach in makkelijk aan te sturen, TDC afstand 1000 minimaal.
Liefst zo compleet mogelijk.
gewoon allround.

Ik heb ervaring met een Harrison alpha 400, maar helaas kan ik deze machine gebruikt nergens vinden.
Plaats reactie