Ontwerp uit alleen standaard materiaal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
johanjpk
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 okt 2011 10:56
Locatie: Zwolle

Ontwerp uit alleen standaard materiaal

Bericht door johanjpk »

Hallo Allemaal,

Dit is mijn tweede post, ik zal ongetwijfeld vragen stellen die hier al gesteld zijn maar ik krijg uit woud van vragen en antwoorden mijn plaatje niet compleet. Excuses dus als ik hier de complete obvious vraag.

Mijn achtergrond:
Iets van 20 jaar geleden heb ik LTS metaal gedaan en daarna de IT in gegaan. Ik heb toen op school wel wat met een CNC draaibank gedaan en ik was daar toen knap handig in. Dat was toen handmatig coordinaten invoeren. Achteraf gezien denk ik dat het gcode was maar dat weet ik niet. Ik wil graag weer wat dingen 'bouwen' en mij lijkt het hebben van een CNC freesbank/portaalfrees onvermijdelijk.

Ik heb nu niets, geen conventionele draai of freesbank. Ik wil een portaalfrees bouwen. Ik zoek dus een ontwerp waarbij ik alleen maar standaard onderdelen kan gebruiken. Ergo ik wil alleen zagen, boren en schroeven want dat is het materiaal wat ik nu heb. Vervolgens kan ik onderdelen maken om een beter ontwerp in elkaar te zetten. Draadstangen, motoren zijn allemaal wel te hergebruiken.

Heeft iemand een idee, tekening? (of misschien met helpen met een paar onderdelen maken)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ontwerp uit alleen standaard materiaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met Alu Profielen kun je een heel eind komen, 't enige is dat je de lagerhouders wel zuiver moet hebben, maar die zijn ook wel te kopen..

Kijk eens rond bij de verschillende verkopers van onderdelen, en je kunt een "kit" samenstellen, waarmee je met minimale gereedschappen een complete machine kan samenstellen
Plaats reactie