mijn CNC besturing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

mijn CNC besturing

Bericht door ade »

Hallo allemaal.
Laat ik me eerst even voorstellen,
Ik ben Alexander Derks, ik ben werkzaam in de wereld die men ICT noemt, als ontwikkelaar van hardware en embedded software.
Als hobby heb ik modelvliegen/modelbouw vandaar dat ik me nu ook, sinds een halfjaar, bezighoud met een nieuwe hobby namelijk CNC frezen.

Nadat ik mijn zelf ontworpen servo drives klaar had ben ik met de mechanica begonnen van een CNC router met een bereik van 1300mmx550mmx150mm. Deze werkt opdit moment naar behoren maar ik ben nog bezig met updates etc.

Tot zover het voorstellen. :D
Wat ik hier wil laten zien is m'n besturing die ook een update krijgt, namelijk een nieuwe PC. Tot op dit moment was mijn besturing een proef opstelling die aangestuurd wordt met een notebook. Dit laatste ga ik dus vernieuwen met een mini PC van Intel. Een complete PC/moederboard van maar 17x17cm die ik samen met de drie servo drives en voeding gaan inbouwen in een 19" kast zodat alles mooi en kompact in één kast zit. Dit mini PC'tje is begin oktober door intel op de markt gebracht en dus "vers van de pers". Zelf heb ik hem vandaag ontvangen en dus nog niet getest, ik zal hier op het forum verslag doen van de vorderingen.
Oja, waarom ik vooral zo enthousiast ben is niet alleen dat het ding zo klein is maar ook om de prijs namelijk maar €62,- incl. BTW. voor een PC met 1.2Ghz processor etc.

Hier een paar foto's....

473 472 471 470 474
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door Arie Kabaalstra »

dás nog eens een mooie PC, vertel eens.. is dat ding zo in de handel, en dan ook nog voor die prijs?..

me dunkt dat je er natuurlijk nog wel een voeding aan moet knopen, maar dan nog.. zo bouw je alles natuurlijk met gemak in een normale kast.. en da's wel zo netjes natuurlijk..
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door Joost »

Ziet er gelikt uit!

Heb je meer informatie over je zelf ontworpen servo drivers? PID regelaar?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door Leeuwinga »

Zou je een leverancier kunnen noemen van dit PC bord?
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door Jfwiet »

Ding heet:
Intel D201GLY2

Heb even rond gekeken op tweakers, maar kom hem niet vinden. Op ebay stond deze wel, voor de €62,90 met €14 verzendkosten.
Op http://www.cartft.com staat hij voor €74,95

Het is in iedergeval ITX formaat moederbord. Je moet zelf nog geheugen toevoegen.
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door ade »

Hoi,
Ik heb het bord in duitsland gekocht bij HRT.
Hier is de link:
http://www.mini-tft.de/xtc-neu/product_ ... tel-c.html

De verzendkosten waren wel aan de hoge kant €24,- maar dan is het wel verzekerd en verstuurd met UPS.

Bedankt voor de leuke reacties, ik zal binnenkort meer foto's plaatsen van de servo drives. Ik gebruik Mach3 als besturing voor de drives en dus met "step/dir" sturing via de LPT port.

Verder is het orginele ontwerp van Chan (ELM-SMC).
Ik heb dit gebruik als startpunt en heb de fiwmware opnieuw gechreven voor een ander type MCu. Ook de electronica is een eigen ontwerp. Dit zodat ik extra functies kon toevoegen als stoombegrenzing, display uitlezing, error uitgang om bv MACH3 te stoppen.
En zo nog wat van die zaken, ik ben ooit een draadtje gestart op http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=37268
Maar helaas heb ik het slecht onderhouden, er is wel meer info te vinden maar zal dit binnen kort ook hierbij zetten als hier interesse voor is.

Groet,
Alexander
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door ade »

Hoi,

Vandaag heb ik het mini ITX bord (mini PC) eens aan de tand gevoeld.
Ik ben zeer onder de indruk van de prestaties, ik heb even wat oude spullen uit de kast getrokken zoals een CDrom speler, 10GB harddisk en een oude voeding die ik nog even moest aanpassen zodat ie een speciale 12volt aansluiting heeft voor het bord.

Even WIN XP Pro geinstalleerd, ook dit ging zonder problemen. Alleen de Audio driver en Video driver moest ik van de bijgeleverde CD afhalen.

En nu dus dit berichtje voor CNCzone.nl aan het typen via m'n nieuwe aanwinst.

Hier een foto van de test opstelling...:

478
Laatst gewijzigd door ade op 04 nov 2007 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door create »

Alexander je hebt wat aan geslingert hier op het forum met je mini pc, ook ik volg het met belangstelling :lol: .

hou ons op de hoogte

gr create
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door ade »

create schreef:Alexander je hebt wat aan geslingert hier op het forum met je mini pc, ook ik volg het met belangstelling :lol: .

hou ons op de hoogte

gr create
Ja leuk hé, ik hou je op de hoogte... Nu maar eens een kast gaan tekenen waar ik het allemaal ga inbouwen, of misschien een standaard 19" kopen...
Laatst gewijzigd door ade op 05 nov 2007 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door wstoof »

IDD een mooi klein pc'tje , de vorige versie had nog wel een ventilator nodig.
Reden voor mij toen om er toch maar niet aan te beginnen.. ik heb hekel aan herrie op mijn buro ;-).
Zal natuurlijk shared memory zijn waar de grafische processor op werkt ?.
Ik kan helaas nergens vinden welke resoluties worden ondersteund.
Zou leuk zijn als 1440*900 mogelijk is... dan bouw ik er eentje in achter op mijn lcd monitor.
Solidstate diskje erop... en klaar... de rest kan via het netwerk... hmm wie weet zelfs booten over het netwerk naar een netboot server.. moet kunnen.


wouter
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: mijn CNC besturing

Bericht door ade »

wstoof schreef:IDD een mooi klein pc'tje , de vorige versie had nog wel een ventilator nodig.
Reden voor mij toen om er toch maar niet aan te beginnen.. ik heb hekel aan herrie op mijn buro ;-).
Zal natuurlijk shared memory zijn waar de grafische processor op werkt ?.
Ik kan helaas nergens vinden welke resoluties worden ondersteund.
Zou leuk zijn als 1440*900 mogelijk is... dan bouw ik er eentje in achter op mijn lcd monitor.
Solidstate diskje erop... en klaar... de rest kan via het netwerk... hmm wie weet zelfs booten over het netwerk naar een netboot server.. moet kunnen.


wouter
Wouter,
Inderdaad de vorige versie (€2,-goedkoper :D ) heeft een ventilator en een iets minder presterende processor al is dat een 1.3GHz versie. De nieuwe heeft boven op het "Fanless" design ook nog eens twee Sata 1.5Gb aansluitingen.

Wat het booten betrefd kun je inderdaad via netwerk booten maar ook via USB, hier zijn veel mogelijkheden voor in de BIOS.
Ik heb wel gemerkt dat een ventilater geen overbodige luxe is. De SiS chipset heeft maar een klein bemeten koellichaam en wordt dus behoorlijk warm. Ik houd er dus rekening mee dat ik een systeem ventilater bij kan zetten.
Plaats reactie