Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Voedingsspanning

Bericht door lucas »

Die eerste schatting was gebaseerd op de spoelspanning van 3V. Een vuistregel is dat de voeding een waarde moet hebben ergens tussen de 10 à 20 maal de spoelspanning.
Lager dan 10 dan verlies je kracht op hogere snelheden, hoger dan 20 dan win je niks meer maar de motor wordt heet.
Dus gulden middenweg: 15 x 3 = 45V. Afgerond naar een standaard waarde geeft dit 48V.

Een andere formule is de vierkantswortel van de spoel inductie x 32, het resultaat is de optimale (max) voedingsspanning, hoger heeft geen zin.
Jouw motoren zijn 2.5mH volgens de datasheet.
Dus vierkantswortel uit 2.5 = 1,58 x32 = 50V.

Nu de stroom, een drive gbruikt meestal ongeveer 2/3 van de spoelstroom. In jou geval dus 3,33 ampere.
Voor 3 motoren: 10A, dit is op de limiet beter wat reserve nemen, 12 of 15 Amp.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Voedingsspanning

Bericht door Floppy »

Nu de stroom, een drive gbruikt meestal ongeveer 2/3 van de spoelstroom. In jou geval dus 3,33 ampere.
Voor 3 motoren: 10A, dit is op de limiet beter wat reserve nemen, 12 of 15 Amp.
Dit is dus niet waar! Ik heb het al eens eerder gezegd met een voeding op 45V en de bedrijfsspanning van je motor 3V wordt er gechopt zodat er 5A door de motor loopt. Dat wil dus niet zeggen dat er 5A bij die 45V loopt. Dat is aanzienlijk minder. Meet het nu eens. Ik heb een Amperemeter op mijn voeding zitten en met 3 motoren van 4A en 48V voeding komt die niet verder dan 3A.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door lelieveld »

Hoi Floppy,
ik vind dit interessant vandaar dat ik reageer.
m.i. is de piekstroom ingesteld door de driver en ook daardoor begrensd
( mits de spanning natuurlijk groot genoeg t.o.v.van de schijnbare weerstand van de motor)
De tijd dat die stoom er loopt is zeer kort in elke wikkeling
ik weet niet of jij er de tijd en de spullen er voor hebt.
De meet methode is belangrijk
Elke ampère meter is ge ijkt voor het doel waar hij voor gemaakt is.
Voor de meeste ampère meters is dat wel te vinden.
Meestal niet voor pulserende stromen of scherpe pieken.
Een wissel stroom meter geeft alleen de goede waarde aan bij een zuivere Sinus
En daarbij is ook gegeven de maximale en minimale Frequentie
De meter geeft bij een niet sinus-vormige spanning wel wat aan , Maar het klopt alleen niet!.
Een leuk proefje zou zijn een weerstand in de leidingen op te nemen van bijvoorbeeld 1 ohm daarover de oscilloscoop te plaatsen
De aangelegde spanning moet natuurlijk groot genoeg zijn zodat die weerstand geen roet in het eten gooit
Dan is de stroom via U=I x R uit te rekenen en zelfs het gemiddelde uit te rekenen
Zomaar een gedachte spinsel ;-)
Wat jij op je voeding meet zal best wel eens kunnen kloppen Floppy
Alleen er loopt in de pieken wel veel meer per motor
Een voeding met een snelle stroom begrenzing zou daar wel eens last van kunnen hebben
groet
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Voedingsspanning

Bericht door lucas »

Floppy schreef: Dit is dus niet waar! Ik heb het al eens eerder gezegd met een voeding op 45V en de bedrijfsspanning van je motor 3V wordt er gechopt zodat er 5A door de motor loopt. Dat wil dus niet zeggen dat er 5A bij die 45V loopt. Dat is aanzienlijk minder. Meet het nu eens. Ik heb een Amperemeter op mijn voeding zitten en met 3 motoren van 4A en 48V voeding komt die niet verder dan 3A.
Welk type motoren en drives gebruik je?

3A en 48V = 150Watt geleverd aan 3 motoren.
50Watt per motor, dit komt overeen met 1Nm motor aan 1000rpm.
In praktijk zal die 1Nm nog veel lager zijn want er zijn aanzielijke verliezen.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door Floppy »

Ik gebruik van Damencnc de HP5056 driver met gerecyclede Superior Electric stappenmotoren.
Ik zal nog wel eens met een scoop de totale stroom bekijken of er pieken op zitten maar ik denk dat dat meevalt in de driver zit toch een elco om die pieken op te vangen. Ik gebruik een Meanwell geschakelde voeding van 48V 6.7A van Van Dijken Electronica voor €39 !!!!. Desnoods koop je er 2 van voor die prijs hoeft dat toch geen probleem te zijn.
Aanvulling:
Ik heb net een 1 Ohm weerstand in de voeding gesoldeerd en op mijn scoop gemeten. Er zijn geen grote pieken te zien. In standby staan alle motoren 50% aan en dan zie ik alleen een kleine 50Hz rimpel, dan loopt er een 1.5A stroom. Met 1 motor lopend gaat de stroom naar 2A met ca 0.5A rimpel erop van enkele Khz. In elk geval geen grote pieken.
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door lucas »

Floppy schreef: Met 1 motor lopend gaat de stroom naar 2A
En wat geeft het als je alle 3 de motoren goed belast laat bewegen?
Het lijkt alsof je nooit alle 3 de motoren gelijktijdig beweegt én belast anders zou je aan 6A moeten komen.

Heb je ook de spec's van die motoren?
Indien de voedingsspanning niet optimaal is kan je idd met lagere waardes uitkomen maar kan je de motoren niet optimaal belasten op hogere snelheden.

Ik heb het deze namiddag ook eens gemeten op een 4A motor (toeval :?: ) maar op 24V en kom ook op ongeveer 2A uit, om deze optimaal te gebruiken moet ik naar een hogere voeding, 40-45 volt en dan zal de stroom nog wat hoger worden.

Voedingen kan je idd goedkoop krijgen en dan is het beter om niet te bezuinigen.

Luc.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door lelieveld »

Hoi Lucas En Floppy,
ik heb hier al een poosje op 75 volt voeding 5,3 amp 3 motoren draaien van 4.5NM en ook al een 4 de erbij
De drivers de 8078 de stroom staan op de helft ingesteld 3.6 amp bij 2 motoren en een op 2,4 amp
de meanwell voeding heeft nog niet geprotesteerd
in rust trekken die motoren dus ook weer de helft
Dus er loop altijd een minimum van 1.1 Amp tot 1.8 Amp. per motor !!
Wat het inbedrijf allemaal trekt geen idee :roll:
Minder dan die 5,3 amp kennelijk of die voeding is erg vergevings gezind :oops:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door Floppy »

Alle motoren tegelijk bewegen ging even niet. Er sliep iemand in de kamer ernaast en die motoren zijn niet echt geruisloos. Daarnaast moet ik even een programmaatje schrijven om ze allemaal tegelijkertijd te laten bewegen voor een tijdje. Dit was meer om even snel te kijken of er grote pieken in de stroom zaten. Jouw berekening van die 6A klopt niet want er staan 3 motoren op 50% . Als er een motor beweegt staat die op 100 % en die anderen nog op 50%. Het stroomverbruik van een stappenmotor is (afgezien van de idle stand) even hoog in stilstand als draaiend. Ook stilstaand zijn de spoelen bekrachtigd. Ook jouw idee dat als de driver op 24V 2A gebruikt dat hij dan op 48 V meer stroom gebruikt klopt niet. Op 48 V zal de stroom sneller oplopen en dus eerder uitgeschakeld worden. De dutycycle wordt lager en de stroom minder!
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door lucas »

We kunnen hier nog lang over doorgaan, het enige wat uitsluitsel kan bieden is een vergelijkende test.
De ene driver is de andere niet: Fast decay, mixed decay, morphing (full step ipv microstep bij hoge snelheid) : speelt allemaal mee in het verbruik.
Gecko's (en sommige andere) halen het onderste uit de kan en leveren performance, dus een hoger verbruik bij maximale belasting welke je niet kan halen met "gewone" drives.
Floppy schreef:Het stroomverbruik van een stappenmotor is (afgezien van de idle stand) even hoog in stilstand als draaiend. Ook stilstaand zijn de spoelen bekrachtigd.
Kan je dat nog eens nameten? Als je een draaiende motor een extra belasting geeft dan stijgt de stroom en die stijgt ook als je de motor sneller laat draaien. dit meet ik toch op mijn drive.

Floppy schreef:Ook jouw idee dat als de driver op 24V 2A gebruikt dat hij dan op 48 V meer stroom gebruikt klopt niet. Op 48 V zal de stroom sneller oplopen en dus eerder uitgeschakeld worden. De dutycycle wordt lager en de stroom minder!
Mijn opstelling had een motor waarbij de stroom gedurende een cycle niet aan de max geraakt ( Voeding niet aangepast aan het motortype). Bij een hogere voeding zal die er wel raken en dus meer verbruiken.

Er zijn zoveel parameters waarmee rekening gehouden moet worden en het is niet omdat het in een situatie werkt dat het in een andere ook zal zijn. Teveel onbekende details op dit ogenblik.

We wijken een beetje af van de originele vraag, wat heeft de TS nu nodig: 7,8,10,12Amp?
Hangt van zijn toepassing af, snel 3 motoren homen of een per een... 3d werk (3 motoren aan het werk) of vlakken (een motor aan het werk).

Ik zou minimum 12A nemen, dan wordt het ding ook niet te warm en gaat langer mee.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door Danny »

lucas schreef:We wijken een beetje af van de originele vraag, wat heeft de TS nu nodig: 7,8,10,12Amp?
Hangt van zijn toepassing af, snel 3 motoren homen of een per een... 3d werk (3 motoren aan het werk) of vlakken (een motor aan het werk).
Alhoewel de discussie boven mijn niveau is heb ik ze toch met interesse gelezen en er toch een paar zaken uit geleerd. Ik ben niet van plan om 3D te gaan frezen maar een paar jaar geleden was ik ook niet van plan om een cnc machine te bouwen. "never say never" ;-)
lucas schreef:Ik zou minimum 12A nemen, dan wordt het ding ook niet te warm en gaat langer mee.
Dus een 48V 12A voeding zou moeten voldoen. Ik zal eens kijken of ik dat ergens op de kop kan tikken.

greetings & bedankt aan allen
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door marcoooo »

ik weet niet of je er wat aan heb maar mijn nieuwe machine gaat draaien op 1 of 2 van deze

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

voor ongeveer ~32 euo zijn ze thuis bezorgt en ga het eerst met 1 proberen en mocht dat te weinig zijn komt er gewoon 1 bij opbouw van de machine

z-as nema 23 4NM (heb nu een 3 nm onder weg om te testen misschien dat dat al voldoende is )
y-as nema 23 3NM
x-as 2 x nema23 3NM

4de as is voorzien van een nema 2,5 NM en ik zal wel zien of ik er 1 of 2 voedingen nodig heb ..
same same but diffrent
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door Danny »

@ marcoooo: Bedankt voor de tip. Ik heb echter een voeding gekocht bij Leeuwinga.nl

Daarnaast zijn ook de geckodrives toegekomen en enkele processorkoelers om alles "fris" te houden.
Een paar weken geleden al een vijftal bedrijven gemaild om een offerte voor het snijden van de platen voor het frame. Slechts van één bedrijf mail terug gekregen dat ze me bedanken voor het aangeboden werk maar dat ze niet geïnteresseerd zijn in zulke werkjes. De anderen hebben niets van zich laten horen. We zoeken verder........

greetings
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Voedingsspanning

Bericht door Niels »

Floppy schreef:
Nu de stroom, een drive gbruikt meestal ongeveer 2/3 van de spoelstroom. In jou geval dus 3,33 ampere.
Voor 3 motoren: 10A, dit is op de limiet beter wat reserve nemen, 12 of 15 Amp.
Dit is dus niet waar! Ik heb het al eens eerder gezegd met een voeding op 45V en de bedrijfsspanning van je motor 3V wordt er gechopt zodat er 5A door de motor loopt. Dat wil dus niet zeggen dat er 5A bij die 45V loopt. Dat is aanzienlijk minder. Meet het nu eens. Ik heb een Amperemeter op mijn voeding zitten en met 3 motoren van 4A en 48V voeding komt die niet verder dan 3A.
Afbeelding

Zo draai ik 5 motoren, 3x 6Nm, 1x 12 Nm en 1x 3 Nm uit één 75 volt 5A voeding.
Het gaat om het totaalvermogen en niet alleen de stroom uitrekenen. De driver gaat in choppermode de stroom regelen en dus ook de gemiddelde spanning omlaag brengen, vermogen blijft hierdoor stabiel, spanning en stoom veranderen constant en is een product uit vermogen.
Hoge spanning aanleggen is het voordeel dat je de dynamowerking van de stepper tegen gaat en zo alsnog stroom door de stepper kan sturen.

Kortom, opgenomen vermogen uitrekenen en niet alleen de stroom.
MRS
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 feb 2011 17:10
Contacteer:

Re: Even voorstellen - mezelf en mijn ontwerp

Bericht door MRS »

Danny,

Probeer http://www.flowcut.nl eens.
Heb er goede ervaringen mee.
Waterstralen houd het materiaal ook koel, met practisch geen vervorming.

Ik heb er carbon laten snijden.
Waren 2 plaatjes en ik vond het niet te duur.

Marcel
Plaats reactie