En nog een aluminium portaal

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door lelieveld »

Mooi Clement
Echt Vet heet dat geloof ik tegenwoordig :lol:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door clements »

leuk dat jullie het mooi vinden.
De rvs delen heb ik met tig gelast, de platen had ik met nokjes en sleuven laten snijden. De nokjes staken iets door het materiaal en ik heb het daarna dicht gevloeid. Het viel uiteindelijk wel mee met het kromtrekken. Moest het eea nog wel een beetje richten en op sommige delen heb ik nog wat stelruimte.

Ik zit te overwegen om mijn 1e werkblad van stroken MDF te maken met daar tussenin Flamco rails. Zoals hier

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
ASS-U-ME
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door skillalot »

Volgens mij heeft Robocnc ook zoiets.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door keesk »

Dat zijn aluminium T-profielen, ik gebruik ze ook. Te koop
bij Baptist in Arnhem.
KeesK
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door lelieveld »

Hoi Clement
als je op het lager een bolling maakt (of slijpen) dan loopt de riem automatisch op het midden
zo werken al die machines van vorige eeuw met platte riem aandrijving
niet vergeten dat werkte prima ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door Roy 1.6 »

Met een tandriem van 10mm breed gaat dat niet werken, is veel te smal. Beter een busje met flenzen om je lager doen.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door clements »

zoals het nu zit gaat het provisorisch wel. Ik ga denk ik wel iets met schijfjes doen, moet even kijken welk materiaal en hoe ze vast te zetten. De lagers zitten nu gewoon los om een bus van 20mm geschoven.

Die alu rails bij Baptist zien er wel goed uit, zijn alleen een stuk duurder dan de Flamco rails.
Ik hou die in mijn achterhoofd voor een evt upgrade.
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door clements »

twas hier een beetje stil hier, maar ik ben ondertussen toch wat verder gekomen.

Omkasting gemaakt en ook een ondergrond voor het werkblad.
Afbeelding

Ik heb de y en de x-as omgedraaid. Dat komt voor mij logischer uit omdat ik aan de 'open' kant van de machine sta.
Afbeelding

De kabelrups etc.
Afbeelding

De spindel. De alu kress mount is door lelieveld aangeleverd.
Afbeelding


Ik moet nog een console maken die ik onder de tafel weg kan draaien. Ik zit me nog te bezinnen welke knoppen ed ik erop ga plaatsen.
Ook het werkblad moet ik nog maken, de ondergrond is gevlakt op de machine zelf. Alleen het materiaal weet ik nog niet. MDF, betonplex andere houtsoort?
ASS-U-ME
wim_va
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 nov 2010 20:27

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door wim_va »

Hoi Clement,

er zijn hier op het forum enkele tegenstanders te vinden van de IGUS geleidingen hoewel er volgens mij toch enkele belangrijke voordelen aan zijn. Eindelijk nog eens iemand die ze toch gebruikt heeft. Wat zijn jouw ervaringen? Lopen ze soepel? Zijn ze voldoende spelingsvrij voor jouw toepassing? Zijn ze stofbestendig? Lopen ze ook goed zonder smering? Zijn ze makkelijk af te regelen (tenminste als je de afstelbare geleiders gebruikt hebt)?

groeten, Wim.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: En nog een aluminium portaal

Bericht door clements »

het hangt er een beetje vanaf wat je wil gaan verspanen. Voor hout etc is het een prima geleiding. Al mijn blokjes zijn instelbaar, met een imbus boutje kun je ze nastellen. Dat kun je gewoon op het gevoel doen eigenlijk en is best makkelijk. De fabrikant claimt dat deze geleidingen goed tegen vervuiling kunnen, ik heb nog niet genoeg ermee gewerkt om dat te kunnen zeggen, tot zover lijkt het goed te gaan.
Arjan zwets heeft ze ook op zijn machine en volgens mij is hij redelijk tevreden.
De constructie tussen 2 blokjes moet wel stijf zijn, als je gaat schranken lopen ze wat zwaarder.

Je kan wel kiezen voor de luxe geleidingen van Hiwin oid, maar je moet je goed afvragen of je het nodig heb. Igus scheelt een stuk in prijs nl.
ASS-U-ME
Plaats reactie