Budget freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Stienoo
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 mei 2011 18:54

Re: Budget freesmachine

Bericht door Stienoo »

@Leeuwinga
Ik vrees dat ik je ga moeten tegenspreken :lol:
Na wat zoeken kwam ik op deze pagina: http://www.planet-cnc.com/extra/firmware2/
Ik citeer de laatste zin:
"You can now test controller if everything works. Without license controller stops after making 25 moves but everything elese of fully functional."

Dit is goed nieuws!
25 stappen is wel niet zo veel maar genoeg om te testen 8)
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Leeuwinga »

Geweldig nieuws!!! :lol:
Dat zijn dus ca.7 bewegingen met resp X, Y en Z as. :evil:
Succes met het bouwen :shock:
Cees
Stienoo
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 mei 2011 18:54

Re: Budget freesmachine

Bericht door Stienoo »

Ik weet dat het niet zo veel is maar dan kan ik toch al enkele krachttestjes doen/instellingen goedzetten etc.
Als dit allemaal goed gaat kan ik dan overgaan tot de aanschaf van zo'n licentie!
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door Leeuwinga »

je hebt gelijk, en je weet de weg, je kunt em zo op de site van planet kopen.
Succes, Cees
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Budget freesmachine

Bericht door wilfred1970 »

sorry, had jullie berichten niet gelezen.....(was weer es te snel..) :oops:
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door vip1980 »

hallo.

laat eens weten wat je nu allemaal aan materiaal heb, wellicht kunnen (wij) ik je steunen in je support voor materiaal......kost je wel een kratje heineken.....of 2 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Stienoo
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 mei 2011 18:54

Re: Budget freesmachine

Bericht door Stienoo »

Wat ik nu heb is de elektronica!
Ik heb nu 4 elektor stepper drivers en een planet-cnc bord (zonder licentie => max 25G codes die een beweging veroorzaken)
Na het uiteenhalen van enkele printers ben ik aan het proberen een stift via x/y bewegingen te laten tekenen.
Wat ik heb:

opgepast grote foto's
http://fotos.stienoo.be/IMAG0044.jpg
http://fotos.stienoo.be/IMAG0042.jpg

Zo als je kan zien werk ik met riemoverbrenging van 1:1, dit is niet ideaal maar om te testen werkt het wel!
maar...
nattuurlijk is er een probleem :|
De y en A as werken zo als het hoort maar de x en z as draaien altijd in dezelfde richting :shock:
Dit licht aan het planet-cnc bord of aan de software want als ik de drivers van as wissel blijven het de x en z as die niet tegoei werken.
Iemand enig idee wat het probleem is?

Verder heb ik nog niet veel materiaal.
Van wilfred kan ik eventueel motors kopen tegen 25 euro/stuk, het zouden hs200's zijn van mae-italy die ongeveer 1,5NM leveren.
Dit is wel weer 75 euro dus hier twijfel ik nog een beetje over.

Het probleem is dat ik in Vlaams-Brabant -> België woon en dat ik geen auto heb...
En het verzenden van bv spindels kan door de lengte nogal duur uitvallen denk ik.

Voor ik nog meer materiaal koop wil ik ook zeker weten dat die assen tegoei werken!

*edit*
Foto's vergeten
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Budget freesmachine

Bericht door wilfred1970 »

heb op de site bij stappenmotor.nl gekeken en daar zijn ze best voordelig(er)... :oops:
Stienoo
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 mei 2011 18:54

Re: Budget freesmachine

Bericht door Stienoo »

Als ik op stappenmotor.nl kijk kost de goedkoopste motor van 1,5NM zo'n 35 euro?
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Budget freesmachine

Bericht door vip1980 »

Stienoo schreef: Voor ik nog meer materiaal koop wil ik ook zeker weten dat die assen tegoei werken!
De trapezium spindels die ik eventueel voor je zou hebben zijn veelste groot, met die motoren krijg je niet eens 1 omwenteling, ik heb wel wat kleinere stappenmotoren maar daan weet ik de waardes nog niet van......ik ben van plan om over een paar weken een weekendje naar belgie te gaan, ik zou dan eventueel bij je langs kunnen rijden als het niet te ver uit de richting is......de spec.s van de motoren zal ik vanavond eens bekijken....

kosten......de 2 groene kratjes met 24 flesjes erin :mrgreen: ( al is de heineken variant in belgie nog al moeilijk te krijgen ...) .....als ik nog eventueel ander materiaal heb mag je dat ook er ook bij hebben.....

inprincipe kan je de machiene toch al deels in elkaar zetten, volgens mij gaf je aan dit van hout te willen doen met de lade geleiders ..........

hoor het wel...

mvg

Ad
Stienoo
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 mei 2011 18:54

Re: Budget freesmachine

Bericht door Stienoo »

Het is een tijdje geleden maar ik ben zeker nog niet gestopt!

Ik heb nu 3 motors van 1-1,5NM (volgens wilfred1970 zou het 1,5NM moete zijn maar als ik het typenummer google kom ik uit op 1NM, typenummer is 'HS200 2221 0100 AX08')
Ook heb ik 4 elektor drivers (ik kan dus 2 motors op de x-as zetten als ik wil), een Planet-cnc print met bijhorende CNC USB licentie!
Helaas ben ik ook 125+80=205 euro armer, ik zit dus al over mijn budget maar ik dacht, beter ineens tegoei 8)

Na een testmachine, gemaakt met oude printermotors en veel plakband, ben ik nu bezig aan het deftige werk!
Momenteel is het z-as mechanisme met dremelhouder bijna klaar, omdat trapeziumschroefdraad nogal veel geld kost ben ik nu bezig met M6 schroefdraad, wat ik voor de andere assen gebruik zie ik nog wel.

Ik heb momenteel maar één vraag:
De verbinding tussen de as van de stappemotor en de schroefdraad ga ik (denk ik) niet zelf kunne maken.
De stappemotor heeft een diameter van +-6,35, de schroefdraad heeft een buitendiameter van +-5,75 (ik heb geen draaibank om deze af te draaien, dan zou het met een slijpsteen moeten zijn)
Is dit goed? http://cgi.ebay.com/6mm-X-6-35mm-Flexib ... 469wt_1110
Kan ik hier de schroefdraad (niet afgedraaid) goed genoeg mee vastzetten? (er staat 6mm, buitendiameter is +-5,75mm...)

*edit*
Of koop ik beter iets als dit: http://cgi.ebay.com/4mm-6mm-Shaft-Coupl ... 675wt_1110
Ik kan dezelfde maten krijgen maar het vastzetten gebeurd iets anders...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Budget freesmachine

Bericht door Danny »

Er zijn er die voor die verbinding een stukje flexibele slang gebruiken en dit vastzetten met 2 spanbandjes.

greetings
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Budget freesmachine

Bericht door wilfred1970 »

ik gebruik pneumatiekslang met 2 miniklemmen (luxe uitvoering van slangenklemmen); werkt al geruime tijd zonder problemen...
dacht dat ik je er wat van heb meegestuurd laatst?
En heb M10 draadeinden gebruikt, al is t alleen al voor de grotere spoed (nou ja, tis geen traziumdraad i know); En koppelmoeren zijn ook wel leuk, zijn wat langer dan gewone moeren.
Stienoo
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 mei 2011 18:54

Re: Budget freesmachine

Bericht door Stienoo »

Dit is inderdaad een pak goedkoper :P
Een van de volgende dage ga ik naar de winkel, dan ga ik hier naar zoeke!
Ik heb M6 gebruikt voor de Z as, dit was de grootste dat ik had, deze heeft toch maar een max verplaatsing van +-6cm = 60 toeren :shock:
Voor de x en y as wordt het waarschijnlijk M10.

@Wilfred Ik heb deze dan toch niet zien zitte :shock:
Plaats reactie