Portaal freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Portaal freesmachine

Bericht door luijt »

Hallo allemaal,

Na wat half afgebouwde machine werdt het nu eens tijd om aan iets serieus te beginnen en het ook eens af te maken.
Wat ik wilde is een portaal machine die verschillende matrialen kan bewerken zoals aluminium evt staal en wat lichtere matrialen.
Ik zit elke dag wel even op het forum om dingen te leren en bouw constructies af te kijken "waarom het wiel twee keer uitvinden".



Als bouwvorm vond ik de brug constuctie het meest stabile en daarbij heb ik de z-as 90 graden gedraaid zodat deze tussen de y-as ligt (zie plaatje).
Alles is van aluminum.
4012



De profielen zijn van het merk bosch-rextorh deze zijn gebruikt maar kon ze krijgen.
Om de z-as tussen de y-as te maken leek mij stabieler dan aan één kant opgehangen,maar misschien is
dat alleen gevoelsmatig.

4013

Buiten het mechaniche gedeelde komt er bij een portaalfrees vele zaken kijken en dan bedoel ik:
Het aanleren van de besturings software.
Het graag willen tekenen dus een tekenpakket.
Het aansluiten van alle bedrading dus kennis van electronica,elctra.
Het kunnen werken met computers nu is dat in deze tijd niet zo bijzonder meer.

Gelukig vindt ik net zoals vele hier op het forum alles leuk om te doen.
Hieronder nog een paar foto's van mijn portaal.
4016


4014

Zoals je kan zien wil ik de spindels zelf niet laten draaien maar de kogelomloopmoer ik vindt dit een mooie manier
van aandrijven.
Nu is de y-as maar een één meter lang dus kans dat de spindel gaat slingeren is niet zo groot denk ik,maar de x-as
is 1300mm en met een spindel van 16x5 is de kans op hoge snelheid wel aanwezig denk ik dus vandaar.

4015

Inmiddels heb ik spindels besteld bij de bekende ebay verkoper zodra die er zijn kan ik verder met de aandrijving.
Tot aan die tijd ben ik alvast begonnen aan de besturingkast deze maak ik van 30x30mm profielen met plexiglas om toch een beetje alles het zelfde er laten uitzien"het oog wil ook wat
Zie plaatje.

4017

De opbouw van de besturing als volgt :Atom mini itx met een 2,5inch 80gig hardeschijf daarbij een een interface kaart op de paralellepoort een computervoeding en een voeding voor de stappenmotoren en natuurlijk de drivers.
Ik wil proberen om de x-as aan te drijven met één motor doormiddel van een riem alleen als dit niets wordt zal er een driver bij komen.


4019

Het is nog lang niet af maar beetje bij beetje gaat het goed komen hoop ik.

4018

Op het moment heb ik even niets maar zodra ik meer heb zal ik laten.
Alle positive kritiek is welkom,


Groet,
Rene.
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Portaal freesmachine

Bericht door Niels »

Leuke opbouw zo met die stuurkast.
Verder ziet het er netjes uit.

Alleen denk ik dat je staal uit je hoofd kan zetten gezien de overspanning van je Y as.
Bij mij is deze van staal en mn hele machine rammelde door de garage met staal en een 6 mm 2 snijder.
Werkstuk is redelijk maar super is anders.
Proberen kan je het altijd en als het niet werkt heb je wat te doen :mrgreen:
draadjelos
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:23
Locatie: Lemelerveld
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door draadjelos »

OK Positieve kritiek:

In je stuurkast heb je nogal wat stoorzender zitten zoals de geschakelde voeding, de ringkern maar vooral je stepperdrivers. Deze laatste gebruiken de motordraden als antennes en strooien de ruimte vol met allerlei storing.

Het moederbord van de pc ligt als een grote antenne die storing op te vangen dus wellicht is het verstandig om wat extra efscherming aan te brengen. Metalen afscherming rond de drives, moederbord en zo, en ook afgeschermde kabel gebruiken voor je motoren.

Verders wel netjes gebouwd, alleen staal lijkt me niet haalbaar gezien de flexibiliteit en lichte gewicht van het alu, en inderdaad de overspanning.

Niels gaat binnenkort nog een filmpje posten hoe zijn machine door het staal ploeterde :?: :mrgreen:
So many things, so little time
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door luijt »

Bedankt voor de reactie,
Oke staal is misschien te veel van het goede als het eerst maar weer eens werkt daarna zie ik wel verder.

Dat met die stoorzenders daar heb je gelijk aan, al die EMC en hogere harmonische kan voor veel problemen geven.
Ik had hier al wel over nagedacht ik wil van dat hele dunne gaas gaan gebruiken als afscherming dus zeg maar
een kooi van feraday ,en dit om elk storings component.

Wat betreft dat positieve kritiek dat had ik bewust er neer gezet niet zozeer dat ik alles zo goed doe,maar ik lees al een tijdje mee en vindt dat er de laastte tijd in mijn ogen toch een beetje fel wordt gerageerd wordt op bepaalde zaken ik weet het het is een forum maar toch als nieuwkomers op dit forum moet je geen vooroordeel krijgen.
Laat mensen gewoon hun eigen keuze maken.
En dan is positieve kritiek ook welkom.

GR
Rene
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
cnc'tje
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 jan 2010 20:11
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door cnc'tje »

Hoi!

ziet er allemaal zeer deftig uit, ik zal deze bouw op de voet volgen, vooral omdat je gebruik maakt van een ronddraaiende moer i.p.v. een draaiende as. het is eens iets anders!
Ik heb hier ook een tijdje over zitten nadenken, maar heb dan toch geopteerd om tandlatten te gebruiken, omdat ik niet geheel zeker was dat ikzelf de axiale speling weggeregeld zou krijgen.
Ik ben benieuwd wat voor lagers je hier voor gaat gebruiken.

Het ziet er in ieder geval veel belovend uit.
Meten is Weten, Gissen is Missen, Gokken is DOKKEN!!
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Portaal freesmachine

Bericht door Niels »

cnc'tje schreef:vooral omdat je gebruik maakt van een ronddraaiende moer i.p.v. een draaiende as. het is eens iets anders!
Er zijn er meer die dit gebruikt hebben ;-)
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6 ... =70#p30273
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door luijt »

Het wordt inderdaad wel vaker gebruikt,maar toch zie ik het niet zo veel.
en het voorkomt volgens mij bij lange lengtes veel problemen.

Ik gebruik axiaal lagers want het hoeft alleen in die richting de krachten op te vangen.
Dit zijn lagers met een buitenmaat van 42mm en inwendig van 32mm en daardoor heen de spindel.

rene
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door Robo »

Hi Rene...

Er begint schot in te komen... heel veel succes met de bouw, en ik blijf het volgen...

Hoop dat je wat meer info en foto's wilt toewijden aan de roterende moer, aangezien ik bij de RoboCNC X2 die keus ook wel eens kan gaan maken.. :)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
luijt
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jul 2008 10:18
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door luijt »

De moer op het plaatje is van de y-as deze kan gaan werken als ik de spullen binnen heb.
Voor de x-as moet ik nog twee roterende moeren maken en dat is op mijn kleine huvema draaibank tijdrovend vindt ik.

Zeker zal ik foto's en filmpjes maken als deze draait.

Wat lees ik Robo een tweede bouw,wat gaat dat worden groter en nog beter.
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door Robo »

Ben erg benieuwd naar de foto's en filmpjes...
Niet alleen als het draait maar ook de opbouw en werking natuurlijk....

Ja CNC is volgens mij een virus,
en ondanks dat ik erg blij ben met mijn cnc portaal wil ik toch weer een verbeterde versie maken.
En inderdaad iets groter, maar niet veel groter, slechts iets langer in X.
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door Swets »

tja... eenmaal begonnen met CNC, blijft het geld kosten.... :lol: je zie steeds weer iets wat beter zou kunnen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
lugtigheid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2010 23:30

Re: Portaal freesmachine

Bericht door lugtigheid »

Ziet er veelbelovend uit!

De roterende moer is erg interessant, maar die moet je dus zelf maken. Is dit meer geschikt voor trapezium of kogelomloop vraag ik me af? Ik heb flink gezocht op het internet maar niets kunnen vinden.

(http://www.elmeq.nl heb ik even gebeld maar die heeft er in 15 jaar nog nooit een geleverd, melde wel dat kogelomloop hier beter voor geschikt is) ...

heeft iemand een adres hiervoor?

net nog gevonden: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=2190

Groet,
Eric
Laatst gewijzigd door lugtigheid op 21 jan 2011 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.
MrGAmba
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jun 2009 12:59
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door MrGAmba »

Die roterende moer, heb je daar iets van bouwtekeningen van? Lijkt mij ook interessant om te gaan gebruiken. Vooral qua snelheid valt er naar mijn idee winst te behalen omdat je de massa van je spindel geen rotatie energie hoeft te geven.
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Portaal freesmachine

Bericht door wetronic »

is er niet het nadeel dat de kracht op de moer steeds licht aan de spindel trekt
en je je snaar eigenlijk niet goed kan spannen zonder je spindel door te buigen?
Plaats reactie