theorieken waagt ook een poging

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door Barcosmurf »

Zo extreem is het niet, een stappenmotor kan wel 70 graden worden, maar dat is een beperkte massa.

Warmte overdracht naar de aandrijfas is verwaarloosbaar als je een bijv. oldham koppelingen (deze hebben een kunststof tussenschijf voor de kracht overbrenging) of tandriemoverbrenging gebruikt.
Voor de bevestig van de stappenmotor zelf kun je een dun isolatieplaatje aanbrengen tussen montageblok/montageplaat en profiel heb je alleen nog maar 4 schroeven over voor de warmteoverdracht, plus de massa en het oppervlak is sterk toegenomen.
De onderste geleiderail is het meest bepalend voor de Y/X-as en zolang je deze als vastlager neemt en de bovenste als loslager, in bepaalde mate een veerweg gunt om krimp en uitzetting op te kunnen nemen moet het goedkomen, want deze lagers kunnen best wat hebben alleen bij volledige opsluiting kan het te veel zijn.
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

Oef, dat is goed nieuws, maar toch even wakker geschud dat er nog meer bij komt kijken.

Ik dacht da motoren te koppelen via tandriem, wat geen probleem oplevert.
De montage zelf zal dan middels een isolerend plaatje moeten gebeuren.

Weer wat bijgeleerd.


Wat betreft de X-as, in het originele ontwerp lijkt het duidelijk dat de krachten van de Y-richting veel beter op te vangen zijn dan bij een portaal (doordat het frame benut wordt).
Is een "verende" assemblage mogelijk die dit behoud?

Dan ben ik ook nog aan het denken geweest over de Z-as.
Hiervoor heb ik niet ondersteunde assen van 20mm. (335mm lang)
normaal wordt deze op de uiteinden bevestigd, maar zouden er negatieve effecten optreden als de bovenste bevestiging in het midden komt?
Het bereik verkleint hierdoor (en wordt 10 cm wat de reden is dat ik het niet ga doen) maar de afstand tussen de lagers kan hiermee wel vergroot worden (wat volgens mij altijd beter is om krachten op te vangen).
Misschien dat er hier nog mensen over gedacht hebben.

Verder nog even wat info erbij plaatsen over het materiaal dat ik reeds heb.
X-as: 2 * stappenmotor 2.5Nm ; 2 paar ondersteunde ronde geleidingen 20mm van 1m ; 2 * kogelomloopspindel 16 mm buitendiameter 5mm spoed 1.2m lang (onbewerkt)
Y-as: 1 * stappenmotor 2.5Nm ; 1 paar ondersteunde ronde geleidingen 20mm van 1m ; 1 * kogelomloopspindel 16 mm buitendiameter 5mm spoed 1.2m lang (onbewerkt)
Z-as: 1 * stappenmotor 1.9Nm ; 1 paar niet ondersteunde ronde geleidingen 20mm van 335mm ; kogelomloopspindel 16 mm buitendiameter 5mm spoed ?? lang (bewerkt (maar niet volgens mijn zin...))
Freesmotor: Kress 800 FME
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

Ik heb nog een poging gedaan de Z-as (denk ik) te ontwerpen met materialen die ik hier nog heb.

Voor en achterkant van de verbinding.
3704
Achterkant met weergegeven hoe de kogelomloopmoer zou worden bevestigd.
3705

De hoekprofielen zijn 10 mm dik en 100*100.
De Latten 10 mm dik, 100 breed en 335 lang.
Het blauw gekleurde had ik gedacht om 4mm(boven) en 10mm(onder) dik plastiek te nemen.

Kan er van dit ontwerp iets verwacht worden?
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

Even een update die de zaken iets concreter maakt (en heel misschien ook duidelijker).
Helaas toont dit ook hoe het ook zeer traag verder gaat.
Alles wat er nu staat is gewoon zo samengevoegd, en dient slechts om een beeld te vormen.
(Ik verwacht niet dat de schilderstape anders lang zou overleven)

Een overzicht van het hele gebeuren.
3968

En de Y en Z as van naderbij bekeken.
3969
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

Nog even een update van mijn machine ( er valt eindelijk iets te zeggen)

Alle assen werken en worden via de computer aangestuurd.
Beveiligingen, verstevigingen, of zelfs de 2de X-as spindel moeten nog geplaatst worden.
Maar er zit beweging in !

4990

De bekende eerste stap : een printer.
Ik heb hiervoor het inktbuisje van een balpen in de kress gestoken.
Dit buigt wel, maar het resultaat mag er zijn van mij.

4991

(Intussen heb ik zo ook eens iets gedaan met CamBam, en gezien dat alle instellingen naar de machine correct zijn)
Plaats reactie