theorieken waagt ook een poging

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

Goedenavond allen.

Ik ben een 22 jarige mannelijke belg, recent afgestudeerd als master elektronica-ICT (en werkzoekend voor de geïntresseerden :p)

Reeds enkele jaren fascineren freesmachines mij, en dan zeker de zelfbouwvariant.
Sinds enkele maanden is het echter compleet hopeloos, onhoudbaar,... en wil/moet/zal ik er zelf ook een maken.

Natuurlijk zullen velen van jullie ook wel direct het perfecte ontwerp in gedachten gehad hebben... tot iemand anders alle nadelen aantoonde.

Vandaar dat ik na weken van hier alles te lezen nu ook eens zelf iets post.
Dus iedereen die ook maar iets toe te voegen heeft, leef u uit, ga uw gang, verpest mijn plan, ...


Nog even wat toelichten:

Als eerste de schets van de constructie:

3674

Dit is degene die zonet ontwikkeld is, na een offerte van de profielen...
Het zwarte gedeelte is zowat het frame, dat nog op een kast/werkbank constructie zou komen.
In de ruimtes links en rechts zou de y-as zowel vanboven als vanonder vastzitten op geleiding.
Het blauwe geval is de werktafel die dan (welliswaar eenmalig) volledig op hoogte kan gezet worden.
Voor de Z-as zijn de plannen nog zuiver in mijn hoofd, daar ik voor schetsen iets concreet nodig begin te hebben, en ik niet zo goed kan tekenen als al die anderen hier.
Alle commentaar op constructie is welkom.
(Daar mijn geleidingen 1m zijn, wens ik die ook volledig te gebruiken, en hoop een werkbereik van 80*80cm over te houden)

Verder nog wat printjes, een van mijn driverkaarten (de bovenkant is completer als de onderkant, maar allesbehalve werkend) en de interfacekaart die ook nog volop in opbouw/ontwerp is.

3675

3676

edit: dank voor de tip, vond niet direct het fotobeleid.
Laatst gewijzigd door theorieken op 14 sep 2010 00:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door rsemotion »

Welkom op het forum, om lezers op je topic te houden zou ik zorgen dat je DIT TOPIC eens door gelezen hebt.

foto's van imagescrap.com hebben popups tot irritatie van de lezers....waarvan ik onder andere 8)
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door Lude »

Aan welke formaten moeten we denken? Dat helpt bij de interpretatie van je schetsje :)
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

zoals in een van mijn 100 edits :lol: aangepast :
Ik heb reeds geleidingen van 1 m (20 mm ondersteunde as).
Deze wil ik in hun geheel gebruiken, en daarbij hoop ik een effectief werkbereik van 80*80cm over te houden.

Constructie gebeurt indien prijs overleefbaar met 40*80 en 80*80 profielen. (Iemand hier een goed adresje voor?)

Ben gisterenavond begonnen aan een digitaal verbeterde versie :p die misschien iets duidelijker is.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door Damocles »

http://www.stappenmotor.nl is de goedkoopste voor alu profielen.
Wat is je budget?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

Ik had ooit gehoopt onder de €2000 totaal te blijven.
Maar door al de andere aankopen heb ik al door da dat niet zal lukken.
Ik die wellicht veel extra kosten door de dubbele geleiding (zal ik eens proberen tekenen om duidelijker te maken).
Zijn hier misschien mensen die hier een sterkte voordeel inzien, of net niet ?

edit:

tekening:

3678
3679

(wat ik zelf van leverancier had gevonden : http://www.paletti-profilsysteme.de leek me een praktische webshop, blijkt niet optimaal ...)
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door Barcosmurf »

Of het een voordeel heeft in sterkste is afhankelijk van de overige constructie, daarbij dient wel extra aandacht besteed te worden aan parallelliteit van de profielen t.o.v. elkaar en zorgen dat de lagers niet opgesloten worden want Alu heeft een redelijke uitzettingscoëfficiënt (23 um per meter per graad, is 2x zoveel als ijzer/staal en 20x zoveel als invar-metaal)

Dat is lastig bij ongelijke opwarmen van het frame met deze afmetingen bij gebruik, daarvoor heeft montage met indirecte krachtwerking de voorkeur. Ik neem aan dat je standaard blokken gaat gebruiken en niet bijv. deze Afbeelding
De tolerantie ligt voor deze op ca 15um omdat de ""lagerlucht" op de as instelbaar is tot 0.

Ik heb niet direct een voorbeeld van dit type geleiding met indirecte/directe krachtwerking
Dit is directe krachtwerking door dat de wagentjes aan de zelfde plaat zitten, hierbij is de onderste rail het hoofdlager en kan tegen een aanslag aan gemonteerd worden en met wat meer momentum de schroeven aan trekken, de bovenste zeker niet
Afbeelding

Dit is indirecte krachtwerking, de C constructie kan wat wijken bij uitzetting
Afbeelding

Wil
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

Zeer bedankt voor je reactie.

Ik heb nog wat proberen tekenen en hoop dat ik het zo wat kan verduidelijken.
Helaas denk ik door je uitleg dat mijn constructie dus niet de gewenste voordelen bied.

3690

De bedoeling was dus de X-as geleidingen zo te plaatsen, zodat de y-as zowel bovenaan als onderaan gesteund wordt door het frame, en dus het naar wat ik begrepen heb grootste probleem van poortaalfreesmachines verdwijnt.
Helaas zullen de geleidingen dan ingesloten zitten.
(aandrijving zou midden tussen de geleidingen langs beide kanten gebeuren met aparte stappenmotoren)
De Y-as dacht ik zo te maken als in uw laatste afbeelding, maar ik krijg mijn plan maar niet uitgetekend.
Een bijkomend gedacht aan deze constructie is (zoals vrij duidelijk blijkt) de box om het gevaarte.
qua handelijkheid is dit niet optimaal, maar zo is de machine wel zeer gemakkelijk af te sluiten/schermen.
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door Barcosmurf »

Niet instelbare hebben vaak een 40 um "lagerlucht" en als je op de ene rust en de andere indirect monteert (halve C) ?

Dan krijg je wel de druk op de lagers die de speling eruit haalt, kan wel ten koste gaan van de levensduur, maar loopt niet klem als de ene kant van het frame 10 graden warmer is dan de andere kant toevallig.
Hoe langer de halve C plaat of dunner de bovenste is hoe kleiner de maximale kracht is die opgebouwd kan worden door krimpen of uitzetten
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

wat bedoel je met halve C juist?
90° verdraait of iets anders?
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door Barcosmurf »

Ik bedoel zoiets met halve C, hoe verder de bevestiging op X-as weg zit voor de bovenste plaat hoe meer veerweg je hebt en ook als de plaat dunner wordt waarop de bovenste blokken zitten wordt de maximale aandrukkracht kleiner
3691

Wil
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

Dat is zeker iets om rekening mee te houden, en een redelijk propere oplossing.

Maar nu vraag ik mij af:
-zolang de machine volledig dezelfde temperatuur heeft, en nagenoeg volledig uit hetzelfde materiaal is opgebouwd, kan er zich weinig mechanische stress / druk ontwikkelen?
-Is het bij gebruik vaak voorkomend/gebruikelijk/normaal dat er ergens 1 stuk van een as of de machine gaat opwarmen ?
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door Barcosmurf »

Het is extreem getekend 1 mm ruimte is ruim voldoende.
CNC
Stappenmotoren die langdurig draaien worden gemakkelijk 70 graden. De uitblaas van een bovenfrees als een kress bijv die wel geen 70 graden maar toch warmer dan de omgeving.
Andere zijn bijv ruimteverwarming (kacheltje, radiator), een zomers zonnetje die er toevallig op valt
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: theorieken waagt ook een poging

Bericht door theorieken »

Die kress baart me nog niet al te veel zorgen.

Maar dus als de stappenmotoren bevestigd zijn op een profiel van een halve meter, zou dit (bij ideale warmtegeleiding) een halve millimeter kunnen uitzetten?
Waaruit ik dan afleid dat je voor stevigheid wel de motoren zo dicht mogelijk op je frame wilt hebben, maar voor de warmte net niet.
Moeilijke kwestie... en, dat nu ik dacht het warm water uitgevonden te hebben :cry:
Plaats reactie