Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door Brunow »

PIC's --> Check men album *bling bling* http://www.cnczone.nl/album.php?user_id=27

Goedemorgen!

Ik heb dit wekend even zitten doortekenen aan mijn kruistafeltje en zitten bezien hoe ik het precies wil uitwerken.

Kruistafel
Aangekocht omdat ik iets robuust wilde die ik meteen kon gebruiken.
En mits de hele cnc rompslomp niet goed werkt toch nog iets is wat ik kan blijven gebruiken!
(Money monkey proof ;) )
100

Principe ombouw
Op cnczone.com kan je echt wel leuke informatie vinden. Een er van is de Joe's versie. Heerlijk eenvoudig maken van een ietwat moeilijke machine (router) Maar de werking van zijn anti back(s?)lash principe is wel goed gevonden en achteraf nog bij te regelen.
101
102
In eerste instantie zal ik proberen zonder de ingebouwde moertjes te werken. (na enkele testen met hdpe gezien dat dit al serieus robuust is zolang er niet te HEEL zware krachten op komen!) + de 6 hoek vorm van een boutje ietwat moeilijk te frezen is in hdpe...

Wss niet de meest robuuste oplossing maar ik wil het best wel even proberen!
103

De Y as is nu al uitgewerkt. Nu nog tijd vinden voor de X as... + het maken van de onderdelen...
104 3D zichtje
105 Max uitwijking
106 Max te opspannen blok
107 Werking volledig ingeschoven

Boutjes en moertjes moet ik nog toevoegen. Mss later op de week... nog een update posten...

Tot zover mijn eerste echte stapjes


:mrgreen:
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door Brunow »

hmm blijkbaar kan ik alleen mijn foto's zien. :-s Cnczone.nl persoonlijk album werkt alleen voor jezelf of zo? wtf? :|
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door create »

Hallo Bruno,

Je moet geregisteerd staan om de persoonlijke foto`s te kunnen zien. De categorie zelfbouw machine`s is openbaar. Dit geld ook voor de blijlage`s die je tegenwoordig kan toevoegen, ook deze kan je pas downloaden als je geregisteerd staat! :D

gr create
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door Brunow »

Aha!

113
114

Freesbankje terug samen gestoken met genoeg koevet voor 50 jaar ver. Man wat loopt hij heerlijk soepel!.
Alle spanplaatjes met kogeltjes netjes opgespannen. En Her en der wat extra (boordnodige) vloten om de speling wat weg te werken!

Ook heb ik met wat afval van het werk een staander gemaakt zodat mijn hendels niet constant tegen de werkbank zitten en ik indien nodig vader zijn (0,001% gebruik van bankschroefje) niet afneem...

Tof speelgoed... morgen eens wat manueel spelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door boutje »

Een leuke goedkope konstruktie.

Als je wat gemaakt heb op de machine graag een foto van het resultaat.

8)
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door skillalot »

Waar wil je de machine voor gaan gebruiken brunow? Wat wil je ermee gaan maken?

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten ervan ja.

Groetjes Sascha
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door Brunow »

116
*feest*

117

Ok,

-X en Y as van plaats verwisseld.
-Immens stoem geplaatste hendel naar de andere kant gezwierd.
2 gaten aan de andere kant geboord, draad tappen en na wat passen netjes vast gezet.
-Onderbouw aangepast

EEEEEEEEEEENNNNNNNNNNNNNN!!! Ik heb Gefreesd!!! :mrgreen: Ok geen cnc maar eerst moet ik het nog wat leren kennen! (serieus lomp ding trouwens)

tot zover. Die frees die ik in de werkbak gevonden heb wat zitten proberen. Maar doordat ik geen deftige opspankop heb dan toch maar mijn houtfreesjes boven gehaald. Wat een gemak!
Ging verdorie 10x beter :)

Bereik tot zover 75 mm op 175 mm. Is niet veel als je weet dat ie normaal 150x200 kan! Mja daarmee zal ik het voorlopig moeten doen :)
-Speling Tgoja 1 mm zeker 1,5 soms... Die binnenste metalen opspan platen (die de zwaluwstaart geleidingen opspannen) eens onder de loep nemen en zoeken naar iets die.... beter is. zodat ik toch aan 0,5 mm kan raken. Dat zou wel haalbaar moeten zijn.

Onderbouw eens uittekenen hoe ik BETER kan aanpakken. Zodat ik niet elke dag opnieuw zal moeten heb boeltje uitlijnen tot op 1mm

Maar om van 17u30 tot nu bezig te zijn met mijn freesje noem ik dit wel een vrij productief avondje :)

Groeten
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door Brunow »

Goedemiddag,

Cnc ... dure droom hobby...
Hersen kronkels
+ maffe links en dingen
Cnc is iets wat blijft hangen in uw gedachten. En doet je dromen van dingen die je er mee kan maken!
Oa http://cnczone.com/forums/showthread.php?t=34145 is de max om te volgen.

http://www.youtube.com/watch?v=BOag3jE2 ... ed&search= "Creative milling" ZALIG :D
Zelfde als een verdeeltafel, indextafel? Man man wat een feest artiekel!

Man man ik krijg zin om er een boek van te kopen. http://www.proshoppublishing.com/ Maar combinatie van geld en de boekenwinkel die "vreemd" doet doet me twijfelen...
(Op proxis.be heb je 3 versies van het boek: 70€,50€,43€... Mss ergens na de zomer)

+ Evalutatie tot nu toe.
Mijn voorlopige Kostprijs van wat ik tot nu toe heb is "laag" (57€)
& ik kan er normaal redelijk veel mee doen. (bereik, stevigheid, ...) Al blijken mijn ouders er anders over te denken...
Ook heb ik even luidop zitten dromen en heeft dit het omgekeerde effect gehad. Waarom bla bla bla... *zucht*

+ Zoektocht
boormachien, bovenfrees, dremel, ... oplossing is niet de oplossing. Maakt veel te hels lawaai!
http://www.flyelectric.ukgateway.net/mill.htm Brengt me op ideeën
Spindel op luchtdruk lijkt me ook iets al heb je dan weer een giga compresseur nodig.
Daardoor zitten zoeken naar een geldig alternatief. De Vriem overbrenging lijkt me de ideale oplossing. Al zie ik het zelf niet maken. Alle losse onderdelen samen zouden meer kosten dan het als set te kopen.

Van set gesproken Quantum BF16 vario

123

Wat een schoon machientje 700€ . De BF20 Lijkt me nog idealer (grotere tafel en motor & super ombouw) ,
maar kost dan ook stukken van mensen (1100€). Mss ooit als ik verder wil gaan dan hobby.

Een hele tijd zitten kijken naar deze kolomboor machines

124

RB6T ook eens gaan bezien bij de leverancier.
Heerlijk stabiel machien. Rollagers vervangen door radiaal en axiaal belastbare en dit allen monteren op een grote werkbank. *droom droom droom*
Geen plaats... Ik heb er lang over getwijfeld maar dan maar de kleinere versie besteld RB3T.
Slechts 400W motor Kleinere buizen, Allemaal wat minder stevig. Maarja.
Voor die prijs kan je ook niet veel verwachten. + Het is een begin. En beter dan de boormachiene dat ik nu heb.

Met de afmetingen die ik had van het machientje nog eens mijn cad programma open gesleurd.

125

Lijkt me wel iets leuks. alu plaat van 3 dik voorzien rondomrond zodat ik niet constant moet de volledige garage kuisen .
Nu nog plexy glas, afwaterkanaal, netje, ... maar daarvoor heb ik nog enkele extra afmetingen nodig.
Eens ik deze heb kan ik dan de rollementen bestellen samen met deze nodig om de kolomboor om te bouwen.

126

Het bestaande (werkende) principe er op toegepast. En hopla! :) het ziet er al wat aardiger uit :)
Afmetingen van hdpe wat verder zitten aanpassen aan wat stock kan verkregen worden (alles wat groter en dikker gemaakt!).
Draadtap gekocht van M12 en een volledig setje met goede boren. Stilletjes aan krijg ik alle onderdelen binnen...

+ Extratje
Koelvloeistof darm gevonden in de oude doos. Zal zien wat ik er mee kan doen / zal doen.
Afbeelding
(zo'n darm van een meter) alleen zoek ik nog een sproeikop.

+ Stappendrivers
Suggesties? Informatie? Iets?
http://www.stepmasternc.com/stepmasternc_008.htm
Lijkt me wel handig systeempje. Ik heb al een 24V voeding (5a6Amps)
+ Je hebt de mogelijkheid steppers hun amperage te regelen. Zodat ze niet te heet staan, ...
+ 2 amps . Als je ergens stappen motor koopt van 1.8 nm - 2,1 amps lijkt me dit wel een goede oplossing.
+ Simpel schema
+ Mogelijkheid om koel relais, verlichting, ... aant e sturen :)
... nog wat verder uitzoeken

Tot zover mijn hersenkronkels :) Suggeties en comments altijd welkom!
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door Michel »

Brunow, Heb jij jezelf eens afgevraagd wat je nu eigenlijk wil doen als je eenmaal een cnc machien hebt gebouwd en/of gekocht.
Ik krijg de indruk dat je iets aan het zoeken bent,maar hetgene wat je zoekt ,dat weet je nog niet.
Maw. je dwaalt wat doelloos in het rond.
Voor je werk ben je CAD Engineer. dus ik zou zeggen dat je voldoende in huis moet hebben om iets moois op te bouwen......
Probeer voor jezelf eens af te vragen waarom je een cnc machine wil bouwen,wat wil je ermee maken enz.
Wat de kosten betreft hoeft het helemaal niet de spuigaten uit te lopen,je kan het net zo duur maken als je zelf wil,gebruik je fantasie en je zal zien dat er heel wat mogelijk is. Uiteraard is er een snijpunt van te bereiken nauwkeurigheid en het kostenplaatje.
Maar ervaring dat is iets wat je niet kan kopen,dat zal je echt zelf moeten vergaren door dingen te doen/ondernemen,hoe meer energie/moeite je erin stopt hoe groter je ervaringsveld zal worden............
Nu zijn we weer terug bij het begin van dit berichtje Vraag jezelf af wat je wilt !!!!!!!!!!!!
Sterkte hiermee :D :D
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door Brunow »

Wat ik wil? Een router, een kniefrees, ene schoon vrouw, veel congé(cnc tijd ;) ) en rock en roll :mrgreen:

Bedoeling van dit alles is ... erm ja
-Chocolademallen te frezen
-Projecten en ideeën uitwerken.
-diverse onderdelen (rietvalve, spuitstukken, ...) voor 2 takt motortje
-Gewoon ... :mrgreen:

Heb al mapje met ideeën die ik nog verder moet uitwerken. Tfeit is ik kan tekenen & ontwerpen (ietwat)
Maar heb geen materiaal voor de dingen die ik teken uit te werken. Wat ben je met een hoopje profielen & platen als je er geen deftig gat in kan maken?
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door Michel »

Zucht !!!!!!!
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door Brunow »

Afbeelding
:mrgreen:
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door create »

Hmm deze snap ik niet, volgens mij heeft het niets met cnc te maken. Dit kan je in de praathoek kwijt als je dat wilt maar niet hier aub. :lol: ;-)

gr create
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Cnc Kruistafeltje! (Low budget speelmachien)

Bericht door skillalot »

Volgens mij is dat een cnc gestuurde robotkat die een hond aan t frezen is. Ik zie de spanen links er vanaf vliegen :mrgreen:
Plaats reactie