Desktop cnc voor metaal

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Jan de frees man
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:17

Desktop cnc voor metaal

Bericht door Jan de frees man »

Beste leden,

Bestaat er een "betaalbare” desktop cnc die metaal kan frezen?

Het bereik moet ongeveer 400 x 250 x 100mm zijn.

Waarbij moet je letten als je metaal wilt frezen?

Hoeveel watt spindel moet je minimaal hebben?

Wil wat c60en s235 frezen.

Het is voor hobby.

Hoor graag van jullie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door serum »

Ik ken je nog niet zo goed, dus ik heb als eerste vraag wat je betaalbaar vindt.

Arie zal binnen nu en 6 posts wel fotos laten zien van zijn machinepark met een zeer uitgebreide omschrijving.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door JoepS »

serum schreef: 03 mar 2024 22:11 Arie zal binnen nu en 6 posts wel fotos laten zien van zijn machinepark met een zeer uitgebreide omschrijving.
🤣
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door hfjbuis »

Voor mij is betaalbaar geen moeten maar een uitdaging. Ik heb vorig jaar een portaalfreesmachine gebouwd (is in de afwerk fase) die metaal kan/moet frezen met een bereik van (X,Y,Z) 140x240x160. Voor klein spul (3..6 mm freesjes) doet die het goed genoeg in staal. Kosten ca. €1000,-- en 60 a 100 uur om hem na te bouwen. Het onderzoek naar de nauwkeurigheid loopt nog, denk aan 0.02 tot 0.05 mm. Maar nauwkeurigheid is een ruim begrip.
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=22111

Het ombouwen van een gewone freesmachine die al met kogelomloopspindels is uitgevoerd is een stuk eenvoudiger. Die machine is ook beter geschikt voor staal. Zo'n machine kost nieuw €1800,-- (Paulimot F307-V, mijn volgende project) en daar komt nog de CNC ombouw bij die ik op €250,-- schat.

Het kan een beetje goedkoper als je geen nauwkeurigheid zoekt. Voor de rest kun je het zo duur maken als je wilt.

Met een machine alleen ben je er nog niet. Je moet ook ontwerpen maken (CAD) en die vertalen naar machine besturing (CAM). Dat is ook een hele kluif, zeker als je vanaf nul moet beginnen.

Voor metaal (staal) heb je een spindel nodig die lage toeren kan draaien met behoud van koppel en een goede lagering heeft. De meeste spindels met een goede lagering zijn echter hoog toerige (24000 RPM) machines die op lage toeren geen koppel hebben. Mijn 178 W spindel (BLDC motor) kan 3000 toeren maken en heeft ook op lage toeren (800 RPM) een koppel dat vergelijkbaar is met een 1.5 kW 24000 RPM spindel op zijn max RPM.
Voor het frezen van staal heb je een stijve machine nodig. Dat is gezien het formaat dat je wilt hebben belangrijk want 2 keer zo groot is 8 keer zo elastisch.

Het kopen van een gebruikte machine is ook een optie. Ze worden er regelmatig aangeboden op het forum en marktplaats.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jan de frees man
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:17

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Jan de frees man »

Bedankt voor de reacties,

Het is een optie,

Ik dacht zelf meer aan zon uitvoering. (zie foto)

Als ik voor de F307-V ga, hoe zit dat dan met ombouwen? en de software voor het aansturen van de asse?

Ik Werk zelf met een cnc voor hout. Alphacam voor de nc banen en een 3d programma voor het ontwerpen.

Heb geen ervaring met het ombouwen dus lijkt me dit een makkelijkere optie.

Ik hoor graag weer!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 03 mar 2024 22:11 Arie zal binnen nu en 6 posts wel fotos laten zien van zijn machinepark met een zeer uitgebreide omschrijving
"Gij zult mijn naam niet ijdel gebruiken" :lol:

Wat is Desktop?.. Bureaublad.. nou..
Jan de frees man schreef: 04 mar 2024 09:43 Ik dacht zelf meer aan zon uitvoering. (zie foto)
Die raak ik sowieso niet kwijt op mijn bureau.. bovendien.. Freesbanken zet je (als ze geen eigen onderstel hebben) op een werkbank.. Ergo "Benchtop" is meer op zijn plaats..
Jan de frees man schreef: 04 mar 2024 09:43 Heb geen ervaring met het ombouwen
Maar wij wel...!.. 'k ben hier lid sinds 2007... ik wist niets van electro.. en nu?.. bouw ik gewoon besturingspanelen van industriële CNC besturingen op mijn eigen machines..
het Mechanische is nog wel het makkelijkste..
Jan de frees man schreef: 04 mar 2024 09:43 hoe zit dat dan met ombouwen? en de software voor het aansturen van de asse?
Die software.. da's je eigen keuze.. grosso modo kun je daar een onderscheid maken tussen "programma's die eventueel, onder voorbehoud dat, ijs en weder dienende, een cnc machine zouden moeten kunnen bewegen.. en echte besturingen..
Men kent hier mijn voorkeur voor een besturing, omdat dat eigenlijk ALTIJD werkt, mits goed aangesloten en ingesteld, en omdat alles bij één leverancier vandaan komt.
Jan de frees man schreef: 03 mar 2024 18:52 Wil wat c60en s235 frezen.
C60 is een mooi stukkie staal.. vergeet S235.. wat een bagger is dat..

't is ook maar net wat je daarvan wilt maken.. als ik staal frees.. dan zijn dat meestal gereedschapjes voor de draaibank, dat kan op een machine van 280 x 140 x 170 mm..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door hfjbuis »

Jan de frees man schreef: 04 mar 2024 09:43 Ik dacht zelf meer aan zon uitvoering. (zie foto)
Als die stijf genoeg is, dan kan het. De dikte van de brug lijkt mij echter tamelijk smal en dat maakt e.e.a. flexibel. Kijk naar de gebruikers ervaringen en als het kan, frees een paar van je onderdelen en kijk of het goed genoeg is.
Jan de frees man schreef: 04 mar 2024 09:43 Heb geen ervaring met het ombouwen dus lijkt me dit een makkelijkere optie.
Iets goeds en kant en klaar kopen is altijd gemakkelijker dan zelf bouwen en heeft ook meer kans op succes. Maar, dan moet het wel goed zijn!
De router in de foto is, volgens opgave van de fabrikant, bedoeld voor hout en aluminium en is voorzien van een grbl controller.
https://itech.info/products/itech-k6090 ... essentials
Jan de frees man schreef: 04 mar 2024 09:43 Als ik voor de F307-V ga, hoe zit dat dan met ombouwen? en de software voor het aansturen van de asse?
Voor het ombouwen moet je motoren plaatsen op de plek waar nu de handels zitten. Dat is relatief eenvoudig en goed te doen als je een freesmachine of 3D printer hebt. Met de werkende CNC machine kun je dan altijd de onderdelen wat mooier maken of uit aluminium als je ze geprint hebt.

Uiteindelijk komen er motoren op die worden aangestuurd door een driver die wordt aangestuurd door een controller. Dat is niet anders als bij je huidige CNC. Bij kleine motoren (CNC machines) zijn de drivers vaak op de controller kaart geïntegreerd. Dat maakt de bedrading eenvoudiger.

Het CAM pakket maakt, net als op je huidige CNC machine de gcodes die naar de controller gestuurd moeten worden. Het is belangrijk dat het CAM pakket de controller ondersteund. E.e.a. van te voren afstemmen kan een teleurstelling voorkomen.

Voor de controller zijn er veel keuzes van goedkoop tot "duur". De goedkoopste controllers zijn grbl, Mach3 USB, UCCNC en dan wordt het wat duurder met Mesa, Eding, CSLab, etc.

Ik gebruik een grbl controller met UGS om de gcodes naar de controller te sturen. Ontwerpen maak ik met FreeCad die een CAM module heeft die grbl ondersteund. Ik zou ook Fusion360 kunnen gebruiken als CAD/CAM pakket.

Iets kiezen dat lijkt op wat je nu gebruikt kan e.e.a. een stuk eenvoudiger maken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jan de frees man
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:17

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Jan de frees man »

De foto was alleen een voorbeeld van het soort cnc.

Dus als ik voor de Paulimot F307-V ga krijg ik:

Paulimot F307-V 1800,-
3 motoren voor de xyz. ...,-? hebben we een linkje?
Grbl controller met ugs ...,-? hebben we ook een linkje?

Mis ik wat?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Doorgaans worden "kant en klare" machines geleverd met een Controller (of wat daarvoor door moet gaan, * insert Sarcasm here)

Dus.. uit de doos, neerzetten, stekkers in de daarvoor bestemde contacten steken, stekker in de muur, en "los"
want als men machines verkoopt aan mensen die voor het eerst een CNC machine van dichtbij gaan zien, en er mee aan de slag willen, wil je als bedrijf niet talloze mails of telefoontjes beantwoorden van de gebruiker met vragen over het inregelen van zo'n machine.. niet dat het moeilijk is, maar je moet wel weten wat je moet doen..
Het inregelen is doorgaans het domein van "Zelfbouwers" die ook het hele ding ontworpen en gebouwd hebben, of een bestaande machine hebben omgebouwd naar CNC.
Dit behelst doorgaans het in de besturing vastleggen van de positie van het machineCoordinatensysteem, de referentieposities en het werkbereik, da's de Barebones versie.. want als je nog meerdere "luxe" functies hebt, zoals een Toolsetter, 3D Touchprobe, Gereedschapwisselaar, Camera en dergelijke zaken, dan moet je die ook nog even inregelen.. zoals de Positie van de Toolsetter in Machine Coordinaten, de lengte en diameter van je Touchprobe, de offset van je Camera, de verschillende stappen bij het wisselen van gereedschappen..

Bij de door jou afgebeelde machine, zie ik een Rekje met gereedschappen, dus heeft ie een wisselaar, die zal al wel ingeregeld zijn.. want voor het inregelen van dat type wisselaar moet de machine weten waar die gereedschappen staan.. (en dan heb ik het nog niet eens gehad over de macro's die je nodig hebt als je met een wisselaar met 4 posities, je tool 5 op positie 3 wilt zetten omdat je meer gereedschappen dan posities hebt, en voor elke klus bepaalde gereedschappen nodig hebt, en niet elke keer de boel opnieuw moet gaan inmeten.. )
hfjbuis schreef: 04 mar 2024 00:07 Voor de rest kun je het zo duur maken als je wilt.
Present!.. mijn machine heeft me tot nu toe zo'n €13.000.- gekost, maar dat komt ook door de verbeteringen door de jaren heen.. eerst draaide ie op ZeusCNC besturing via de Printerpoort, toen moest er een nieuwe PC komen met EdingCNC erop, Nieuwe Drivers, nieuwe voeding, van 24 naar 48 Volt.
Later wéér nieuwe drivers en nieuwe voeding, omdat ik naar 75 Volt ging, toen de machinekast, paar vierkante meter plaatstaal, en een heleboel Ellebogenstoom later was dat ook gedaan, en ik had er ook meteen maar "even" een Heidenhain bedieningspaneel opgefabriekt.
Is ie nu perfect dan?.. Nope.. ik heb nog gewoon een Suhner Freesmotor als Spindel.. 1Kw, 3500-30000 toeren.. voldoet vooralsnog, graag zou ik daar nog eens een spindel met automagische gereedschapwissel aan toevoegen, en een nieuwe kast maken die waterdicht is zodat ik vloeistofkoeling kan toepassen.. wel zo fijn als je Titanium staat te verspanen.. en voor staal is het soms ook wel lekker...

* de reden van mijn Sarcasme: Ik ben een "CNC-er van de oude stempel, hetgeen betekent dat ik veel "Controllers" slechts beschouw als software die een Machine zou moeten kunnen laten bewegen.. een CNC besturing geeft je als gebruiker toegang tot alles wat je nodig hebt.. Gereedschapsgegevens, offsets, parameter waarden, en dat alles in een Makkelijk (muisvrij) te gebruiken User Interface..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door andrefc101 »

Jan de frees man schreef: 04 mar 2024 14:39 De foto was alleen een voorbeeld van het soort cnc.

Dus als ik voor de Paulimot F307-V ga krijg ik:
Hoofdpijn
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Kjelt »

Ben het wel met hfjbuis eens dat een kolomfreesmachine op CNC voor die afmetingen beter is dan een portaalfrees.

Alleen dit onderstaande vind ik te rooskleurig:
hfjbuis schreef: 04 mar 2024 00:07 Zo'n machine kost nieuw €1800,-- (Paulimot F307-V, mijn volgende project) en daar komt nog de CNC ombouw bij die ik op €250,-- schat.
Als je een fatsoenlijke besturing, kast en closed loop stappenmotor setjes neemt ben je al gauw €1000.- kwijt.
Ja je kunt cheapo stappenmotor setjes nemen maar daar krijg je gauw spijt van. Just my two cents.....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 04 mar 2024 15:52 Hoofdpijn
Geef eens een alternatief voor het lage budget ? ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door andrefc101 »

Sigarenbandjes

Eerst zeggen dat je spijt krijgt van die goedkope shit, en dan dit?
Wilde je ff een punt scoren? Niet doen!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Kjelt »

Nou die Paulimot lijkt me een aardige machine anders voor het geld, vind jij van niet ?
Het hele probleem is en blijft altijd de optimalisatie van kwaliteit vs budget.
Plaats reactie