Desktop cnc voor metaal

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 04 mar 2024 16:42 Het hele probleem is en blijft altijd de optimalisatie van kwaliteit vs budget.
Kort gezegd.. "if you pay Peanuts, you get monkeys..of zoals ik al vaker heb opgemerkt.. een goedkope CNC machine bestaat niet..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 04 mar 2024 16:42 Nou die Paulimot lijkt me een aardige machine anders voor het geld, vind jij van niet ?
Het hele probleem is en blijft altijd de optimalisatie van kwaliteit vs budget.
Masjientje is prima, maar zonder deugdelijke besturing en motoren met drivers wordt het niets.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Kjelt »

Helemaal mee eens.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 04 mar 2024 16:23 Als je een fatsoenlijke besturing, kast en closed loop stappenmotor setjes neemt ben je al gauw €1000.- kwijt.
Ja je kunt cheapo stappenmotor setjes nemen maar daar krijg je gauw spijt van. Just my two cents.....
Zoals gezegd, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Gewone (openloop) steppers voldoen prima zolang je niet probeert het uiterste uit de machine te halen. Een fractie langzamer is voor mij geen probleem.
Voor mij is een grbl bordje van €30,-- met een Meanwell voeding op een houten plank geschroefd een fatsoenlijke besturing. Zou ik bedrijfsmatig werken dan zou ik een "professionele" besturing nemen netjes ingebouwd in een stalen kast voor een hogere bedrijfszekerheid. Dan zou ik ook geen FreeCad gebruiken maar Fusion360 omdat elk uurtje telt en Fusion360 nou eenmaal minder fouten bevat.
De TS geeft aan dat het voor de hobby is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Breaker »

Jan de frees man schreef: 03 mar 2024 18:52 Het bereik moet ongeveer 400 x 250 x 100mm zijn.
Bereik Paulimot F307:
Verfahrweg X-Achse [mm]: 490
Verfahrweg Y-Achse [mm]: 135
Verfahrweg Z-Achse [mm]: 250

X is prima, Z is nodig als je met toolhoogte rekent (weet niet of dat al meegerekend was?), maar de Y is maar de helft...

Heb zelf ook maar een kleine freesmachine en zou tekenen voor wat meer bereik, maar een verdubbeling van de Y in dit geval is al snel een verdrie-/verviervoudiging van het machine gewicht.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door hfjbuis »

Jan de frees man schreef: 04 mar 2024 14:39 De foto was alleen een voorbeeld van het soort cnc.

Dus als ik voor de Paulimot F307-V ga krijg ik:

Paulimot F307-V 1800,-
3 motoren voor de xyz. ...,-? hebben we een linkje?
Grbl controller met ugs ...,-? hebben we ook een linkje?

Mis ik wat?
Ja,
Een voeding, drivers, kabels, stekkers, home switches (proxies), probe module of taster, as koppeling, tandriemen, poellies, etc.

Een korte opsomming van wat ik nu denk te gaan gebruiken voor mijn ombouw
1 Voeding Meanwell 350W 24V OMC Stepper Online 25
2 Stappenmotoren 23HE45-4204S OMC Stepper Online 55
1 Stappenmotor 24HS40-4204S OMC Stepper Online 46
3 Drivers DM556T OMC Stepper Online 75
3 Askoppelingen double diafragma AlieExpress 15
1 MKS TinyBee Controller AliExpress 22
kabels en connectoren AliExpress 30
3 proximity switches NJK-5001C AliExpress 15
1 ProbeSensor AliExpress 15

Totaal 298

Voor tandriemen en pulleys heb ik nog geen leverancier en waarschijnlijk mis ik nog wat.

Daarnaast heb je ook een machineklem nodig, boren, frezen, collets, meetgereedschappen, etc.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 04 mar 2024 17:35 Gewone (openloop) steppers voldoen prima zolang je niet probeert het uiterste uit de machine te halen.
Niet het uiterste?... Mijn machine draait al 14 jaar met Openloop steppers van slechts 1.6Nm, maar die zijn krachtig genoeg (zelfs op slechts 48 V) om een 6mm HSS Frees genadeloos af te breken, zonder ook maar één stap te missen..nou telt in mijn geval ook mee dat ik slechts 2mm spoed op mijn Spindels heb, derhalve een spoedhoek van 3.04°, en dan staat er wel wat "Oomph" achter..

In't algemeen geldt dat je met 5mm spoed op een 16 Mm spindel ook al best wat kracht achter de hand hebt.. met een spoedhoek van 5.07 ° heb je ook al niet echt te klagen...
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Quepee »

Deed je dan een G0 ipv een G1 dat hij brak ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

zijn je pilletjes weer uitgewerkt? wijsneus?..Freesjes kunnen vollopen bij het verspanen van stukken aluminium, daarom brak ie..Ik deed verder niets.. programma met Cam gemaakt.. en nadat ik er een nieuwe frees in gezet had, is ie gewoon verder gegaan... niets aan de hand
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door Ballegooijen »

wijsneus?.
Ik vraag me toch echt af wie nou de wijsneus is? (of denkt dat hij het is) :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Desktop cnc voor metaal

Bericht door serum »

Die happypills komen toch altijd uit Brabant? Vergeet het worstenbrood. Ik heb Undercover gezien en Ferry, dus ik weet er écht alles van.
Plaats reactie