motor afzuiging

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

motor afzuiging

Bericht door Jacala »

Hoi!

Ik heb bij mijn nieuwe laser een afzuiging geleverd gekregen, leuk ding met electrostatisch filter, koolstof filter etc en ingebouwde afzuiging van 2,2kw.

Ziet er qua prijs kwaliteit erg netjes uit. Alleen jammer dat de 1F 16A (B) automaat er direct uit klapt zodra ik de motor wil starten.

Het was einde dag dus ik heb nog niks uitgebreid kunnen bekijken maar ik heb wel even een snel fototje gemaakt van hoe de motor aangesloten is.

Afbeelding

Onderaan komt de nul en fase binnen, links en rechts een 2 aderige draad die naar 2 plastic behuizingen lopen die op de motor geschroefd zijn, ik heb ze nog niet geopend maar het zijn die typische behuizingen waar een condensator in zit.

Ik ben geen expert op motor gebied, normaal sluit ik ze aan en ze werken.

Wat is de beste stap om de oorzaak te bekijken? Eerst maar eens een zwaardere automaat met C of D karakteristiek of de multimeter er bij? Zoja, wat doormeten?

Ik heb ook een videotje naar china gestuurd maar ik ben ongeduldig en wil het natuurlijk direct opgelost hebben :lol: Tips?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: motor afzuiging

Bericht door Jacala »

Ok,
Advies uit china: even inpluggen op 32A groep en dan nog een keer testen.

Dan werkt de motor prima

Nu een 20A B automaat besteld en die schroeven we er in.

Zal wel prima zijn denk/hoop ik zo.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: motor afzuiging

Bericht door serum »

Voor die 90 euro dat het kost zet je er toch een softstarter tussen.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: motor afzuiging

Bericht door Jacala »

De installatie automaat kost 15 euro in totaal dus dat is nog voordeliger/sneller ;)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: motor afzuiging

Bericht door serum »

Hmm, ik zit kennelijk minder strak op het geld dan jij. Ik vind het ook wel van belang hoe het allemaal opstart, selectiviteit etc.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: motor afzuiging

Bericht door Jacala »

Dit is gewoon (voor mij) de snelste methode die prima in orde is.

De vacuumpomp van een CNC (4KW) wordt ook simpelweg ingeschakeld dmv een relais. Niks softstarter.

Althans niet bij de diverse Chinese en italiaanse machines die ik gezien heb. Ik heb mij er ook over verbaasd en gevraagd aan een monteur van De Groot.

Die bevestigde aan mij "Weet ik veel, zo zijn al die machines gebouwd dus het zal wel in orde zijn".

Op mijn oudste cnc (die nog in mijn bezit is) gaat dit al 7 jaar zonder problemen.

Er is mij ooit verteld dat een softstart prima in orde is voor om de spanning op het net stabiel te houden maar dat het niet zo goed is voor de motor? Geen idee. Nooit verder uitgezocht of het klopt.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: motor afzuiging

Bericht door Kjelt »

Wow stop! 32A is niet 20A.
Wat staat er op het typeplaatje aan vermogen ?

Wellicht makkelijker de condensator verwijderen en op drie fases aansluiten als dat mogelijk is.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: motor afzuiging

Bericht door Jacala »

Kjelt schreef: 27 feb 2024 16:40 Wow stop! 32A is niet 20A.
Wat staat er op het typeplaatje aan vermogen ?

Wellicht makkelijker de condensator verwijderen en op drie fases aansluiten als dat mogelijk is.
Ik denk dat mijn uitleg niet helder is! :lol:

32A was simpelweg om f te testen of dat die automaat (B16) nu te gevoelig was. Die 32A was nog vrij dus even aangesloten. motor 2 keer aan en gekeken hoeveel ampere er nu werd getrokken als hij eenmaal op toeren was. Conclussie: C20 automaat moet het prima oplossen en daar is de kabel naar de machine ook geschikt voor.

Vandaar mijn keuze voor deze simpele oplossing. B16 er uit, C20 er in en klaar.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: motor afzuiging

Bericht door kawarider »

4 kW kun je prima zo inknallen, maar een vaccuumpomp van 4 kW? Die ben ik in ieder geval bij De Groot nog nooit tegengekomen. Eerder twee stuks van 7,5 kW elk.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: motor afzuiging

Bericht door Jacala »

Hoi!
Op de kleine cnc (2100x3000) heb ik 2 pompen van 4kw. Op de grote (2100x4000) 2 pompen van 5,5 KW.

Ik heb wel een vacuumpomp van 7,5 kw gehad maar dat was zo'n "liquid ring" Model. Meesterlijk stukje eenvoudige techniek die prima werkte. Zolang je het water maar niet te warm liet worden.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: motor afzuiging

Bericht door DaBit »

Voor mijn eigen spul los ik die inschakelpieken op met een NTC-tje in serie; dit is wel een mooi dikke: https://nl.farnell.com/ametherm/sl32-2r ... c%20inrush
Werkt bij de ringkerntrafo in de CNC en in het (transformator+thyristor, 400V/18A) lasapparaat prima. Altijd handig om die dingen een paar te hebben liggen. Kleine waarschuwing; die dingen worden bloedheet bij volle belasting, richting de 200C. Dat is ook de bedoeling, maar je moet ze niet in een plastic kroonsteentje steken dus.

Als het schroefjes moet hebben en op een dinrail moet klikken stem ik voor de softstarter. Ik vind de normale B/C automaten niet erg betrouwbaar met dikke inschakelpieken; dat gaat 5x goed en de 6e keer zegt het alsnog plof. Kwa softstarter goed of niet goed voor de motor: het lijkt me alleen maar beter voor het ding vanwege zacht duwtje ipv harde klap.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: motor afzuiging

Bericht door kawarider »

Dankje Jacala.

Dabit, softstarter is vaker ter sprake gekomen hier en ik val weer in herhaling. Soft voor hetgeen aangedreven wordt, taai voor die ene wikkeling die niet geregeld wordt. Wij doen het niet meer, ik vind het waardeloze dingen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: motor afzuiging

Bericht door serum »

Een fatsoenlijk softstarter werkt op alle fasen Joep.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: motor afzuiging

Bericht door kawarider »

Nou, die kan ik niet vinden in de range 4 tot 7,5 kW. Bewijs mijn ongelijk.
Plaats reactie