compressorkiller

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: compressorkiller

Bericht door hfjbuis »

Om met een peltier element 1W te koelen, moet je er 10 W insteken. De overige 9 worden op de warme kant gedissipeerd. Die kan daardoor heet worden. Prima om een overclocked processor voor een korte tijd te koelen en de oplossing voor een geluidloze mini bar op de hotel kamer.

https://www.meerstetter.ch/customer-cen ... efficiency
https://www.reddit.com/r/AskEngineers/c ... nt_how_is/
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: compressorkiller

Bericht door FreesKever »

Volgens de grafiek op die meerstetter site komt de COP voor koelen op een piek van 2.7 bij een temperatuurverschil van 10 celcius. (Voor verwarmen dus 3.7) (De oranje lijn). Die grafiek laat ook heel duidelijk zien dat de COP hoger wordt bij een kleiner temperatuurverschil. Deze draad begon met een artikel dat het temperatuurverschil op 1 graad celcius wil houden (Veel TEC cellen in serie?) en de COP can dan wel eens boven 6 uitkomen...

Die COP van 0.1 (Voor koelen) kan misschien wel kloppen voor die (strand?) koelkastjes, waar zoveel mogenlijk energie door een veel te klein element (goedkoop prul ding) wordt geperst. Je krijgt blijkbaar waar je voor betaalt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: compressorkiller

Bericht door hfjbuis »

Voor lage temperatuurverwarming is een aantal in serie geschakelde grote peltier elementen misschien niet eens verkeerd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: compressorkiller

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 24 feb 2024 13:39 Voor lage temperatuurverwarming is een aantal in serie geschakelde grote peltier elementen misschien niet eens verkeerd.
Het is de uiteindelijke delta-T die bepalend is.

Als ik bij 1K met 1W ingangsvermogen 10W kan verplaatsen, dan is de COP 10.
Wil ik 2K en doe ik dat met 2 elementen in serie die elk 1K doen, dan heb ik 2W nodig om die 10W te verplaatsen: COP is 5.
Wil ik 3K en doe ik dat met 3 elementen in serie die elk 1K doen, dan heb ik 3W nodig om die 10W te verplaatsen: COP is 3,33.

Enzovoorts. Je mag van mij ook met een COP van 100 beginnen voor 1K delta; tegen de tijd dat je op 30K delta zit is de totale COP nog steeds niets bijzonders.

Dat bouweninstallatiehub artikeltje is verder een behoorlijke verspilling van electronen; wat een nietszeggende kolder is dat.
Maar aangezien Thermoswap ergens een patent op heeft zal het toch wel meer zijn dan een paar peltierelementen in serie met koper en water voor de warmteoverdracht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: compressorkiller

Bericht door FreesKever »

DaBit schreef: 24 feb 2024 21:35 Wil ik 2K en doe ik dat met 2 elementen in serie die elk 1K doen, dan heb ik 2W nodig om die 10W te verplaatsen: COP is 5.
Nu denk ik dat ook jij iets over het hoofd ziet.
Als je 2 elementen in serie zet, (met dezelfde stroom als bij dat eerste element), dan stop je er inderdaad 2W in, maar je verplaatst totaal ook 2x10W = 20W. en de COP is dus nog steeds "10".
De eerder gelinkte grafiek suggereert ook dat je zowel een laag temperatuur verschil, en een relatief lage stroom moet hebben om een hoge COP waarde te halen.
DaBit schreef: 24 feb 2024 21:35 Dat bouweninstallatiehub artikeltje is verder een behoorlijke verspilling van electronen; wat een nietszeggende kolder is dat.
Maar aangezien Thermoswap ergens een patent op heeft zal het toch wel meer zijn dan een paar peltierelementen in serie met koper en water voor de warmteoverdracht.
Ik heb ook geen hoge pet op van patenten. Ze waaren ooit bedoeld om uitvinders een kans te geven wat geld te verdienen aan hun uitvinding, maar tegenwoordig wordt het hopeloos vaak misbruikt. En ook vroeger werden dingen vaak uitgevonden als "de tijd er rijp voor was". Toen het b.v. ineens zinvol werdt om water uit mijnschachten te moeten gaan pompen, verschenen daar ineens allerlij patenten op. Ook op wetenschappelijk gebied lopen uitvindingen vaak parallel. B.v een Amerikaan, en een Rus die bijna tegelijkertijd en volledig onafhankelijk van elkaar dezelfde ontdekking doen. Vroeger zat er ook uitzoek werk aan voordat je een patent kreeg. Tegenwoordig is het meer een registratie, en dan moet de toekomstige tegenpartij zelf maar op zoek naar "prior art" gedurende de rechtzaak.

Eigenlijk is het idee wel grappig om dit zelf eens uit te proberen.
Peltier / TEC kost bijna niets (ong. EUR3 voor 40x40mm) dus een aantal van die dingen in serie zetten is goed te betalen. Dan moeten er nog 2 calorimeters bij ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Calorimeter ).
Wat je vaak ziet bij die dingen, is dat ze er zoveel mogenlijk vermogen in proberen te stoppen. Dan zie je b.v. 5 TEC's waarvan 4 naast elkaar en een 5e er op gestapeld (dus 2 in serie). Die 4 moeten dan het elektrische vermogen van de eerste verstouwen. Maar als de COB echt zo hoog kan zijn, dan kun je bij een redelijk lage stroom een aantal van die dingen in serie zetten voordat je last krijgt van het extra verstookte vermogen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: compressorkiller

Bericht door DaBit »

Nee hoor, twee peltiers in serie is hetzelfde als 2 stukken tuinslang in serie. Daar krijg je ook niet meer waterdebiet door, wel meer drukverschil.

Of anders bekeken: stel dat de elementen zich in serie in een vacuüm zouden bevinden. Dan doet element 1 Q=10W en voegt 1W toe. Energie gaat niet verloren, dus element 2 moet wel 11W transporteren. 1.1W erbij voor diezelfde cop van 10 maakt 12.1W
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: compressorkiller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je plezier wilt hebben met een peltier element, moet je hem tussen duim en wijsvinger vasthouden en er spanning op zetten. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: compressorkiller

Bericht door TestCase »

Plaats reactie