compressorkiller

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

compressorkiller

Bericht door Stephan »

https://www.bouweninstallatiehub.nl/nie ... rmtepompen

leuk artikel maar er word niet goed verteld hoe het nu precies werkt en dat is juist wat ik nu wil weten.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: compressorkiller

Bericht door André-R »

ehh.. ga naar hun website en vraag informatie an, zou ik zeggen, en houd ons op de hoogte, ik ben ook wel benieuwd
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: compressorkiller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Werken met peltier elementen....

Met goede marketing kunnen ze alles geloofwaardig maken. :lol:
Daarnaast, even de staat van dienst van Joost Minnaar googelen en je krijgt al een beetje beeld.
Allereerst heb je geen giftige of milieuonvriendelijke F-gassen meer nodig.
Hoezo, de trend op dit moment is propaan, geen F-gas.
‘We hebben 0 footprint en daardoor zijn we ook heel goed voor de energietransitie.’
Nog zo'n marketing kreet, kunnen ze dan iets maken zonder foorprint?
‘Maar het kan allemaal draaien op zonnecellen'
Ja, tuurlijk, als er zon zou zijn. Maar op zonne ernergie doen warmtepompen het ook erg goed. :mrgreen:
een vat van 600 liter in 10 uur werd opgewarmd tot het kookpunt
Ja, dus? Vraagt er dan niemand naar de energie die daarvoor gebruikt is?

Ik wordt steeds enthousiaster. :mrgreen:
Maar ik heb er ook geen verstand van, misschien kan iemand met kennis van zaken z'n plasje er ook nog over doen.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 22 feb 2024 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: compressorkiller

Bericht door Sven »

Allemaal getallen die zonder context worden rondgetrooid.

Ik heb een pelletier koelbox in mijn bootje gehad. Die moest de hele dag aanstaan, met vervelend geluid, om 1 blikje cola te koelen. En die was dan koelig geworden.

Nu heb ik een compressorkoelkastje.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: compressorkiller

Bericht door pgroot »

ik zag toevallig hetzelfde artikeltje voorbij komen vorige week.
Natuurlijk is het mooi dat er naast de ontwikkeling van warmtepompen ook naar andere technieken gekeken wordt, de tijd zal het leren of dit een alternatieve optie is.
Er staat mij iets bij dat er in het verleden ook wel alternatieve geweest zijn zoals thermische boilers etc.
Met de huidige regelgeving ontkom je er straks niet meer aan dat je geen cv meer kan krijgen.......

Ik zit hier ook nog heel erg in dubio wat te doen gezien nagenoeg door het hele huis nog conventioneel HT cv loopt. wat dan weer minder geschikt is voor een warmtepomp, waarschijnlijk gaat van het voorjaar de vloer er maar uit en vloerverwarming er in. dat maakt in ieder geval de keuze wat flexibeler mocht het zover zijn ;).
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: compressorkiller

Bericht door FreesKever »

Zoals al eerder vermeld hier, het staat er bij in het artiekel:
> Het systeem van ThermoSwap is gebaseerd op het effect van Peltier.


En op zich werken peltier elementen wel. Ze zijn b.v populair in de "overclocking" branche van hobbyisten die PC's sneller willen laten lopen. Met Peltier elementen kunnen ze dan zo'n processor afkoelen tot -20 of zo.

Die peltier koelkastjes zijn grotendeels oplichterij. er zit een klein peltier elementje in, in combinatie met een koelbox die veel te groot is, en waarschijnlijk ook nog slecht geisoleerd.

En, uhm, als je een warm blikje kola in de koelkast zet, duurt het ook een dag voor die koud is. Dat ligt niet aan de koelkast, maar aan de hoge thermische capaciteit van water, in combinatie met slechte warmte overdracht.

Als ik een paar biertjes snel wil koelen dan leg ik ze in de diepvries (bij -20) en dan ook nog elk kwartier ongeveer even schudden om de tempeeratuur in de vloeistof zelf gelijkmatig te verdelen. Dan krijg ik mijn bier koud in ongeveer 2 uur.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: compressorkiller

Bericht door hfjbuis »

Een Peltier element (thermo koppel) dat warmte (verschil) omzet in stroom. Stop je er stroom in, dan komt er warmte of koeling uit, afhankelijk van de richting van de stroom. 1 W in is ook 1W uit, anders klopt de energiebalans niet. Geen compressor maar ook geen "warmtepomp rendement" en dus niet meer rendement dan een warmhoudplaatje.
Het zal ook wel een groot apparaat zijn omdat je voor 1°temperatuurverschil, een wisselaar nodig hebt.
Restwarmte om zetten in stroom, gaat zelfs bij hele kleine temperatuurverschillen. Het is maar een paar microvolt per °C temperatuurverschil maar je kunt natuurlijk heel veel elementen in serie zetten. Dat lijkt mij ook de meest praktische toepassing als grote "batterij" in de grond met als voordeel dat je niet bang hoeft te zijn voor lekkage (hoge kosten om het weer op te ruimen) van het koelmiddel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: compressorkiller

Bericht door FreesKever »

hfjbuis schreef: 23 feb 2024 01:18 Een Peltier element (thermo koppel) dat warmte (verschil) omzet in stroom. Stop je er stroom in, dan komt er warmte of koeling uit, afhankelijk van de richting van de stroom. 1 W in is ook 1W uit, anders klopt de energiebalans niet.
Tja, dat klopt wel ongeveer, maar niet helemaal.

Als je stroom door een peltier element duwt, dan dissipeert dat ding elektrisch vermogen. En 100% van dat elektrische vermogen wordt in warmte omgezet. Maar daar bovenop wordt er ook nog warmte van de ene naar de andere kant gepompt. En dit temperatuur verschil, in combinatie de verwarmde (afgekoelde) massa is ook een energie verplaatsing. Bij een op een compressor gebaseerde warmtepomp is de verhouding ongeveer 1:4 tot 1:6. Hoe groot die verhouding bij een peltier element is weet ik niet. Bij een peltier element is deze verhouding wel aanzienlijk groter bij een klein temperatuur verschil. Door het gecreeerde temperatuur verschil over het peltier element stroomt er namenlijk weer warmte terug naar "de verkeerde kant"

Een peltier element is net zo goed een warmte pomp als een koelkast of al die dingen die tegenwoordig in zwang zijn an als warmtepomp verkocht worden.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: compressorkiller

Bericht door Sven »

pgroot schreef: 22 feb 2024 23:10 waarschijnlijk gaat van het voorjaar de vloer er maar uit en vloerverwarming er in
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen qua logistiek, nieuw draadje voor het proces? : )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: compressorkiller

Bericht door kawarider »

Met de huidige regelgeving ontkom je er straks niet meer aan dat je geen cv meer kan krijgen.......
Nou nee, Centrale Verwarming blijft wel hoor, het gas gaat eruit. LT is wel fijner met een WP inderdaad.

Enne Peltier? Kansloos.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: compressorkiller

Bericht door hfjbuis »

FreesKever schreef: 23 feb 2024 02:59 Bij een op een compressor gebaseerde warmtepomp is de verhouding ongeveer 1:4 tot 1:6. Hoe groot die verhouding bij een peltier element is weet ik niet.
Het rendement ca 10% maar misschien zijn ze tegenwoordig veel beter. Zelfs bij 50% rendement (1:0.5) moet je er 2W instoppen om 1W energie te verplaatsen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: compressorkiller

Bericht door FreesKever »

Volgens:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp

Een COP tussen 4.0 en 4.6. Oftewel, voor elke kW aan energie die je er in stopt, verplaats je 4 tot 4.5kW aan energie. De verplaatste energie is een veelvoud van de energie die je er in stopt. Als dat niet zo zou zijn, dan is het het veel te veel gedoe (aanschaf, onderhoud, beperkte levensduur) voor zo een best wel dure installatie.

COP =
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepom ... erformance
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: compressorkiller

Bericht door hfjbuis »

Het rendement van een peltier element is maar 10 % = COP 0.1, dat van een warmtepomp is, zoals je aangeeft, 4.0 en hoger.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: compressorkiller

Bericht door FreesKever »

Ik weet niet wat het rendement van een peltier element is, maar ik weet heel zeker dat de COP van een peltier groter is dan 1, (want anders zou de andere kant nooit koud worden!), en ook dat het geen "vast getal" is. Het is o.a. erg afhankelijk van het temperatuurverschil (Rendement gaat achteruit bij groter temperatuurverschil.

COP voor koelen is kleiner dan voor verwarmen, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je dan op 0.1 uit komt. Heb je daar eenige referentie voor?

Verder heb ik me ook niet verdiept in waar dat die uitvinging / website precies over gaat (het verhaal is ook vaag). Misschien hebben ze wel een peltier element met een hoger rendement ontworpen. ;-)
Plaats reactie