Syntec; wie weet er meer over?

Moderator: Moderators

wvandermolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2023 19:11
Locatie: Weesp

Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door wvandermolen »

In mijn zoektocht naar een nieuwe cnc machine ben ik gister op visite geweest bij Jacala en zijn twee Chinese Quick machine's bewonderd (En alle andere machine's; wat een mooie werkplaats!) Het ging natuurlijk over Syntec vs. Eding.

Ombouwen naar Eding kan, maar ik wil onderzoeken of het (voor mij) nodig is. Misschien kan ik wel leren werken met Syntec. Is er iemand hier op het forum die mij meer kan vertellen / uitleggen over Syntec? Ik zou graag eens langskomen om te zien hoe je in de praktijk werkt met Syntec en wat de mogelijkheden hiervan zijn.

Ik werk op dit moment 4 jaar met V Carve Pro en een Shapeoko 3 XXL die op GRBL draait. Ik heb nog veel te leren, maar er is al wat basis :-)

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door andrefc101 »

Waarom zou je niet kunnen werken met Syntec? Is hetzelfde als bij Eding, gcode erin en groene knop.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door keesfrees »

Als een besturing netjes een gcode kan uitvoeren dan is het voor mij goed genoeg.
Heb je dit :
Re: Portaalfrees 2100x4100mm
viewtopic.php?p=284440#p284440
Ook gezien ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
wdbruin
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door wdbruin »

Alternatief is om MACH3 controller te laten installeren door Quick.

Heb ik destijds ook gedaan (zie https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=18887) en het grote voordeel is dan dat ze een volledige werkende machine leveren en achteraf ook support kunnen geven (wat ze goed doen zelfs als het om configureren van MACH3 gaat)
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door Quepee »

andrefc101 schreef: 15 feb 2024 16:32 Waarom zou je niet kunnen werken met Syntec? Is hetzelfde als bij Eding, gcode erin en groene knop.
Je vergeet de KOFFIE !
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door Jacala »

Haha. Graag wil ik even toelichten wat de achtergrond is van het gesprek:

Mijn advies was: ga je verdiepen in Syntec. Het is goed, groot en veel gebruikt. Ik ken het alleen niet en ben heel tevreden met eding en gebruik dat. Ook om het personeel omscholen te besparen blijf ik voor nu bij eding.

Maar, als je moet beginnen met cnc, waarom niet met syntec?

Helaas zijn er in NL weinig gebruikers van syntec en veel van eding.

Ik ben 100% gelukkig met eding maar ook nieuwsgierig naar syntec. Het is alleen bedrijfstechnisch voor de workflow geen goed idee. Hooguit een keer voor een hobby machine.

Ik zou best een vmc willen en die mag prima op syntec draaien.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door andrefc101 »

De ts is bij mij altijd welkom om een Syntec systeem werkend te zien.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door andrefc101 »

Quepee schreef: 15 feb 2024 17:48 Je vergeet de KOFFIE !
Geen tijd voor, dat Syntec is zo snel 😂
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door Jacala »

andrefc101 schreef: 15 feb 2024 19:11 De ts is bij mij altijd welkom om een Syntec systeem werkend te zien.
Waar in NL zit je? Ik zou graag aansluiten als het uit komt.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door andrefc101 »

Jacala schreef: 15 feb 2024 19:14 Waar in NL zit je? Ik zou graag aansluiten als het uit komt.
Bergen op Zoom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door serum »

Ik heb ervaring met zowel Syntec als Eding. Op een kleinere machine gebruik ik Eding. Leuke software/hardware en heerlijk flexibel. Mijn yaskawa sigma 7 servo's worden door de Syntec keurig gemonitord (feedback signaal loopt door de syntec naar de drives) en aangestuurd via de juiste signalen (geen step/dir). Iets wat je (los van een alarm input koppelen met een geszamenlijke ingang voor alle motoren) met eding niet voor elkaar krijgt.

Syntec zit echt serieuzer in elkaar (minder hobby-achtig dan Eding, pak je bv een Edingcnc 760 kaart heb je te maken met een deel interpretatie van 3d printer, in mijn ogen volmondig hobby-achtig) Die Syntec stuurt de servo's aan met bewustzijn van de encoders en met wat gevorderde signalen dan eding. Technisch gezien is syntec dus superieur. Het is een toegewijde CNC besturingscontroller, waar eding altijd op een pc-eetje erbij bungelt. (wat ook weer een voordeel kan zijn als je handig bent met PC's, je trekt het ook zo weer vlot als er wat is).

Eding voldoet voor mij prima, ik kan zelf macro's aanpassen en wat andere handigheden. Zorg dat je een Syntec controller koopt van een fabrikant die een syntec kundige in dienst heeft. Ik heb er wat kleine aanpassingen in gedaan in de ladder files en de macro's van de Syntec om de toolchange wat vlotter te laten verlopen, maar de logica die Eding heeft wbt macros ontbreekt het voor mij bij Syntec aan; maw, je bent afhankelijk van anderen (ik althans).

Maar, ondanks de technische nadelen; Eding kan complexere splines vlotter afwerken dan mijn Syntec controller (let wel, splines) daar is wel wat voor te verzinnen, maar wel iets om rekening mee te houden. Doe je veel rechte lijnen en rondingen, prima. Maar ga je met splines werken moet je er wel rekening mee houden (als je in Fusion360 werkt, werk bv niet met een al te strak ingestelde tolerantie voor een trace, maar liever met een contour, die lopen soepeler). In Eding gebruik je dan G64 P0.01 om hem wat soepeler over splines te laten hobbelen.

Support van Eding kan écht veel beter.

Met Eding heb ik een cameraatje om de X/Y te nullen en heb je wat meer vrijheid om het te bedienen met bv een streamdeck. Ik heb de Syntec op het netwerk zitten en plof alle gcode er zo op en opstarten is niet meer dan aanzetten/homen/HSD warm draaien en dan de gcode pakken die je wilt frezen, inladen, execute en start. Evt zet je eerst de machine op pendant feed (dan loop je met je pendant regel voor regel door de gcode, je kan voor en achteruit, als je het allemaal vertrouwd zet je het weer uit en neemt de autmatische piloot het weer over. En tijd voor koffie heb ik eigenlijk nooit, ding snort er dusdanig enthousiast over dat ik, tegen de tijd dat het koffiezetapparaat op temperatuur is alweer een plaat mag wisselen.

Het nullen van je werkstuk gaat met je gemeten tool, daarmee doe je een delta-Z nulling en daar is al je ingemeten gereedschap aan gerelateerd.

Mijn x/y/z nulpunt liggen altijd op dezelfde plek, dus nullen heb ik in de afgelopen jaren niet meer gedaan.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door andrefc101 »

Ik kan het niet mooier opschrijven...... en zeker niet beter 😊
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 15 feb 2024 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door Jacala »

Goed verhaal serum! Bedankt!

Klinkt alsof eding, hoewel wat minder professioneel achter de schermen, voor mij prima past.

Ik vind het fijn om niet afhankelijk te zijn van externe partijen. En Rob (lid maar niet actief op dit forum) en Joris (mechatronica student en medewerker) schrijven de macro's die ik nodig heb.

Ik hou van eenvoud en dat ik mijn servos aanstuurt met step/dir signalen? Prima. Het werkt uitstekend.

Ik heb eenvoud altijd op de eerste plek staan en voor mij is het prima zo. Maar ik kijk wel altijd naar betere (lees eenvoudigere) systemen.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Syntec; wie weet er meer over?

Bericht door Quepee »

Wachten is nu op het 36 pagina's pleidooi waarom eding toch echt beter is.
Plaats reactie