Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door Leonweer »

Goedemiddag,

ik ben al een tijdje bezig om een motor van een Hu-450 lopend te krijgen op een frequentie regelaar. Deze regelaar wordt gevoed door fase en een nul. En daar komt een 3 fase aansturing uit om de motor te voeden. Het gaat om de volgende motor waarvan ik nu denk dat het helemaal geen 3 fase motor is :oops:

Dit is de motor waar het omgaat:
Afbeelding

Er komen 4 draden uit waarvan 2 grijze en 2 gele deze worden met een condensator aangesloten op de huvema schakelaar van de draaibank waarmee hij links of rechtsom kan draaien. Tussen de 2 grijze meet ik een weerstand en tussen de 2 gele meet ik een weerstand.
Iemand die meer weet hoe deze motor geschakeld is of weet of het überhaupt mogelijk is om deze motor te regelen met een 3fase frequentie regelaar?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door Mcgyver »

Helaas gaat dat niet,

Het is een enkelfase motor, die is intern anders bedraad.
Wil je een frequentieregelaar gebruiken dan moet je een 3 fase motor aanschaffen. Dit heb ik ook gedaan bij mijn emco 8.
Voordeel hiervan is dat je gelijk een wat zwaardere motor kunt gebruiken.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door MeMoRy »

Mcgyver schreef: 04 feb 2024 14:03 Voordeel hiervan is dat je gelijk een wat zwaardere motor kunt gebruiken.
...maar ook niet _te_ zwaar, want daar is de machine niet voor gemaakt. Dan gaan dingen stuk, wat evt gevaarlijke situaties kan geven.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door benkr »

Ik heb destijds op mijn Emco Compact 8 wat eigenlijk precies dezelfde machine is een 1,2 kW servomotor gezet, nooit spijt van gehad én daarmee was de bank vanaf 0 rpm te regelen.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door benkr »

Een week of zo gelden was er hier iemand die zo'n motor gewoon op een 3 fase VFD had aangesloten er er probleemloos mee werkte, moet je wel even zoeken waar en wie dat was om er precies achter te komen hoe en wat.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door benkr »

Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door Leonweer »

Goedenavond,

Ik heb meerdere combinaties geprobeerd om de spoelen door te verbinden zoals het linkje van benkr aangeeft, maar krijg hem niet mooi aan het lopen gaat wel rond maar trilt heel erg en komt niet op volle toeren. Wat ik geprobeerd heb is een grijze met een gele doorverbonden en deze aangesloten op de W van de frequentie regelaar de overige gele en grijze op de U en de V aangesloten van de frequentie regelaar.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Als ik de spoelen meet heb ik bij de gele draden 15ohm weerstand en bij de grijze 8ohm weerstand.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door Mcgyver »

Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door Leonweer »

Kijk dat is een oplossing idd. Maar wil eerst kijken of het echt niet kan zoals het linkje van benkr aangeeft.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door hfjbuis »

Voor die prijs, kun je ook een AC servo motor plaatsen met driver. Je moet dan wel de bevestiging aanpassen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050050 ... nav-review
https://nl.aliexpress.com/item/10050062 ... pt=glo2nld
etc
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door HD13 »

Leonweer schreef: 04 feb 2024 19:31 Kijk dat is een oplossing idd. Maar wil eerst kijken of het echt niet kan zoals het linkje van benkr aangeeft.
Meeste frequentie regelaars gaan uit van een motor met 3 identieke spoelen.
Deze 1 fase 230Vac motor heeft 2 afwijkende wikkelingen, hoofd en een hulpwikkeling.
Er bestaan regelaars die hier wel mee overweg kunnen, maar kan ze zo niet noemen.
Zie dat je een Emerson regelaar gebruikt, handleiding "even" doorspitten.

Zou dus ook gewoon voor een "normale" 3 fase motor gaan, of een servo setup.
Nog een dingetje de 3 fase motor zal altijd netter rondlopen dan de 1 fase motor.
Draaiveld is veel beter en evenwichtiger verdeelt.

https://www.elektromotor.nl/product/map80m4au241081/
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door benkr »

Ik denk dat je daar een niet al te intelligente VFD voor nodig hebt, de meer geavanceerde VFD's van bekende merken hebben allerlei features aan boord die een echte 3 fase motor willen zien, wanneer er iets van dat profiel afwijkt zien die VFD's dat als een mogelijke fout en gaan ze al snel protesteren terwijl de goedkopere Chinese VFD's veel minder diep naar een motor kijken en gewoon wat standaard dingen doen die voor de meeste motoren goed genoeg zijn, ik schat zelf in dat zo'n VFD wel gewoon goed zal werken met b.v. jouw motor, maar om daar nu speciaal een nieuwe VFD voor aan te gaan schaffen in de hoop dat dat wel gaat werken vind ik wel erg ver gaan, niemand kan je die garantie geven.
Wellicht heeft iemand nog een goedkope en eenvoudige VFD liggen die je voor een zacht prijsje over kan nemen, maar verder zou ik niet gaan, dan adviseer ik toch om te gaan voor een AC Servomotor met bijbehorende drive, zoals al eerder aangegeven heb je die al als complete set voor iets van 150 Euro, tel daar nog wat extra componenten bij op en voor minder dan 200 Euro heb je dan iets wat echt perfect werkt.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door Leonweer »

Bedankt allemaal voor de informatie. Ik ga is rondkijken met welke motor of servo drive ik hem ga vervangen.
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door PA5CA_ »

Mcgyver schreef: 04 feb 2024 14:03 Helaas gaat dat niet,

Het is een enkelfase motor, die is intern anders bedraad.
Wil je een frequentieregelaar gebruiken dan moet je een 3 fase motor aanschaffen. Dit heb ik ook gedaan bij mijn emco 8.
Voordeel hiervan is dat je gelijk een wat zwaardere motor kunt gebruiken.
Niet mee eens!
Als het een motor is met twee wikkelingen en dat moet haast wel omdat deze links / rechts kan draaien kan je een trucje toepassen.
Ik heb dat onlangs met een een Emco 8 motor gedaan, dat gaat als een speer.

Afbeelding

De condensator, ik vermoed bij jou ook iets van 16uF komt te vervallen.
Als je goed hebt gemeten heb je een wikkeling met een lage Ohmse weerstand en een met een hogere Ohmse weerstand.
De lage weerstand is de primaire wikkeling, de hoge weerstand de start wikkeling.
Zie mijn Emco Compact 8 aansluiting, dit werkt bij mij feilloos!.

in dit draadje lees je wat meer info:
viewtopic.php?t=22679

mvg, Frans
Plaats reactie