advies mc 3 of iso 30 ?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door lucc »

Draaien en frezen allemaal nieuw voor mij , vandaar de vraag ivb met opname van de frees. Voor zover ik al heb gelezen heb je spindelopname met mc 3 en kan je een verloopas van mc3 met daarop de er30 collar aanschaffen , op de iets zwaardere machines vind je rechtstreeks de iso 30 opname. Is de opname mc3 voldoende voor licht tot middelwerk of zit daar te weinig rigiditeit op ?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door MeMoRy »

Even ten eerste: je vraag is niet helemaal duidelijk. Het lijkt alsof je een MC3 machine hebt en een frees wil klemmen met een ER32 spantang. Wat heeft ISO30 daarmee te maken? Hoe bedoel je "rechtstreeks"?

Geen expert, maar wat ik vind is dat iso30 wordt gebruikt voor duurdere machines en met dingen als automatic tool changer.

Wat ik vooral zie is dat iso30 spullen een (heel) stuk duurder zijn dan MC3.

Vraag in beide gevallen is: wat wil je gaan doen. Groter is niet perse beter: op een bepaald moment heeft het geen toegevoegde waarde meer een is het vooral een kostenpost (ook qua ruimte)
lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door lucc »

Even verduidelijken.
Ik heb nog geen machine, ben nog aan het uitkijken, spindelopname met iso 30 en gebruik maken van er32 collar of spindelopname mc3 en daar een doorn voor aanschaffen waar je de er30collar kunt op gebruiken. Iso 30 meestal op de zwaardere en dus ook duurdere machines, ik zou het gebruiken voor licht freeswerk .
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door Leeuwinga »

MC3 naar ISO30 heeft niet zoveel zin, deze adopter heeft een langere lengte nodig onder de spindelneus.
Daarbij geeft het geen extra stabiliteit bij het zwaar verspanen, niet doen dus.
Ook zijn gereedschappen voor ISO30 fors duurder
Eigenlijk is MC3 al ruim voldoende op de spindel om zwaar te verspanen.
Voor normaal werk is een machine met MC2 al voldoende.
Alles valt en staat met wat je eigenlijk wil bewerken.
Daar maak je de keuze voor je machine
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door serum »

Misschien interessant, je kan voor de MC3 een snelwisselhoudersysteem krijgen/maken (tormach TTS). Trekstang vervangen door een exemplaar met een paar schotelveren bovenop en met de juiste houders heb je dan relatief voordelig een snelwisselsysteem met herhalingsnauwkeurige Z. Geen idee hoe uitgebreid je machinepark is, maar met een draaibank kan je de houders ook zelf maken.
lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door lucc »

de draaibank is er maar qua kennis kom ik nog wat tekort ;-)
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door Palmerlivesteam »

het is een ISO30 houder met ER32 spantangen of een MC3 houder met ER32 spantangen

Ik begrijp niet wat je met een ER30 wil? Bestaan die wel?

Ik zou nu voor een machine met een ISO30 opname kiezen.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door serum »

lucc schreef: 27 dec 2023 17:54 de draaibank is er maar qua kennis kom ik nog wat tekort ;-)
Slinger Youtube aan en voor je het weet ben je drs. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door hainjedaf »

serum schreef: 27 dec 2023 19:30
lucc schreef: 27 dec 2023 17:54 de draaibank is er maar qua kennis kom ik nog wat tekort ;-)
Slinger Youtube aan en voor je het weet ben je drs. :mrgreen:
Nee joh, google is your friend :)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door lucc »

Mijn fout , is idd ER32
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door spinningwheels »

Ik weet natuurlijk niet welke maat machine je zoekt.
Een kleine gebruikte industrie machine , iets in de richting van een deckel , Maho 400 heeft al iso 40 opname.
en hydrauliek voor het vastzetten van de houder. knopje omzetten, en houder komt los andere houder er in knopje weer om en klaar .
Geen ge$%^#&%$%#%&^met aantrekstang die je vast moet draaien.
Iso 40 wordt ook bij bosjes op MP voor weinig aangeboden.
Zou bij een machine met hydrauliek wissel systeem ook geen spantangen gaan gebruiken maar gewoon voor iedere maat frees 1 houder met frees erin.
Freesbank met aantrek draadstang vind ik eigenlijk nog vervelender dan een draaibank met wisselwielen.
In theorie kan ik praktisch alles
lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door lucc »

Lichte hobbymachine voldoet al, veelal leren mee werken en zie hoe het mij bevalt. Ben tothiertoe altijd met hout bezig geweest en wil wat hulpstukken mmaken voor de houtdraaibank en systemen om blok hout vast te zetten voor houtsteken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik voor de keuze zou staan MorseConus of ISO?.. dan ISO ten allen tijde!..

Met ISO heb je herhaalbare Z-uitsteek, dus kun je op je Freesbank ook de Gereedschapslengte meten.. Ik weet niet of het Conventioneel of CNC gaat worden?.. maar ook Conventioneel kun je met Gemeten gereedschapslengtes werken, met name als je een goede DRO (digitale uitlezing) hebt, één met Gereedschapstabel, of verschillende Offsets (ik heb op Draaibanken gewerkt met Heidenhain Uitlezingen die verschillende offsets hadden, die ik dan gebruikte voor verschillende gereedschappen, dat scheelde me in combinatie met een Snelwissel Beitelhouder zeeën van tijd..Beitel 1, offset 1.. Beitel 2, offset 2.. enzovoort..
Dat was vooral fijn met Kleinserie werk of als je verschillende onderdelen had met vergelijkbare bewerkingen, waar je toch die beitels voor nodig had..

Op een Freesbank: Zelfde verhaal.. als je het goed toepast, Gereedschap 1 erin, bovenkant werkstuk aanlopen, DRO op Z0 zetten.. bewerken, gereedschap 2 erin.. de offset 2 aanzetten..en Z0 is gewoon Z0, ondanks dat je gereedschap langer of korter is..
lucc schreef: 27 dec 2023 17:54 de draaibank is er maar qua kennis kom ik nog wat tekort
Iemand hier heeft als Onderschrift "Kennis is het enige dat groter wordt als je het deelt".. en daar hou ik me dan ook zoveel mogelijk aan..

er zijn hele volksstammen die zelf gewoon ISO houders maken.. zoals CEE (Cutting Edge Engineering) op youtube.. die draait daar zijn hand niet voor om.
en zou je besluiten voor een Tormach-achtige opzet.. dan hoeven je houders slechts een Cilindrische opname te hebben, mag er toch hopelijk wel vanuit gaan dat je dat wel voor elkaar krijgt (ervan uitgaande dat je bank recht staat)
Ik draai regelmatig spantangen die IN een werkstuk moeten passen.. op dezelfde draaibank waar ze later op gemonteerd worden om bijvoorbeeld horlogekasten te klemmen..
lucc schreef: 27 dec 2023 13:06 ik zou het gebruiken voor licht freeswerk
Die heb ik meer gehoord.. wie was dat ook al weer?.. ohja.. ikzelf.. bouwde ooit mijn machine om Aluminium, Brons, Messing, af en toe staal, en veel kunststof te bewerken.. moet je me nu zien.. 't is meer dat Titanium de hoofdmoot is, met af en toe een stuk staal, verder wat messing en brons, en heel af en toe Gehard staal..(passingen 8H7 voor paspennen in een geharde Slijpklem frezen.. ).. Ok.. Volhardmetaal Frezen ben ik nog niet aan begonnen op mijn CNC machine, wel op de Conventionele Proxxon MF 70.. gaat best, kleine snedes met een DIamantFreesje.. maarja..'k ben gek.. en ik voel me er lekker bij.. :lol:

Ergo.. je gaat altijd meer proberen.. zeker als je meer vertrouwen in je machine en jezelf krijgt..

Voor het gebruiksgemak zou ik kiezen voor ISO als die mogelijkheid er is..
Voor mijn eigen machine is het duidelijk Overkill, omdat ik maar een klein machientje heb, daarom mogelijk in de toekomst ISO 15 met een snelwisselaar.. dan zou ik ook eindelijk een automatische gereedschapwisselaar erop kunnen bouwen, zodat ik nog meer tijd heb voor koffie!..
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: advies mc 3 of iso 30 ?

Bericht door FreesKever »

Ik heb zelf een RF30 met morse konus. Toen ik hem kocht (30+ jaar geleden) wist ik niet beter.
Ik zou nu nooit meer een machine met morse konus kopen.

Morse conus is 100+ jaar geleden bedacht als een systeem om boren gemakkelijk / snel te kunnen wisselen (Ik denk dat de "jacobs" boorkop toen nog niet bestond) en voor boren werkt het redelijk. Probleem met frezen is echter de zijwaartse belasting, en om te voorkomen dat de frees tijdens het frezen uit je machine valt, heeft iemand ooit een modificatie bedacht op morsekonus door hem met een stuk schroefdraad vast te klemmen. Het principe werkt wel, maar als gevolg moet je met een hamer op die schroefdraad gaan slaan (eerst stukkie los draaien) om je gereedschap los te maken. En dat is nogal een gedoe.

De steil konus (24:7) (BT, ISO & not 10+ varianten) heeft dat probleem niet. En dat is een stuk gemakkelijker dan die morse konus.

Verloop hulzen enzo bestaan wel, maar dat is meer een nood oplossing, of voor speciale gevallen.

En er zijn ook best wel kleine machines (als je dat wilt) met een BT30.
Plaats reactie