AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Tonybryden »

Arie waar haal je je tijd vandaan om zulke teksten te typen .
dacht dat je toch meer achter je machines stond.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik type redelijk snel.. 120 aanslagen per minuut.. en.. momenteel vanwege mijn Fysieke gesteldheid, veel pijn in mijn knie als ik moet lopen, en vanwege de lage buitentemperaturen ben ik niet veel in de werkplaats momenteel (ik heb nog geen kachel, daarom staat de Draadvonkmachine ook "Droog", ik moet het niet hebben dat die kapot vriest)
'k ben momenteel vooral aan het programmeren, en ontwerpen.. dat levert ook munten op.. :lol:
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door JanSr »

@ Arie: zag je deze al? Past lijkt mij wel in jouw arsenaal: https://www.youtube.com/watch?v=rpHYBz7ToII

En wat een voorbeeldig verhaal (voor een Amerikaan).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. Al eens gezien.. 'k heb momenteel een AGIE 45K staan, met een nog onbekend defect.. daar moet ik nog eens naar kijken.
plan is, zodra die machine 't weer doet, om er Stappenmotoren aan te knopen, zodat ik automatisch kan werken..

Of.. ik knikker em weer in de verkoop.. ben ik nog niet uit..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 dec 2023 21:29 Wel veel tekst om het klemmen van een slede te behandelen.
Ja, kort en bondig zit niet in het programma.....
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 28 dec 2023 11:38
hugo stoutjesdijk schreef: 27 dec 2023 21:29 Wel veel tekst om het klemmen van een slede te behandelen.
Ja, kort en bondig zit niet in het programma.....
Heeft E++ geen TL;DR functie?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Arie Kabaalstra »

hainjedaf schreef: 29 dec 2023 00:13 Heeft E++ geen TL;DR functie?
Jawel.. gewoon op het - tekentje klikken naast het stuk wat je niet wil zien, dan klapt ie dat deel in, of.. het sneltoetsmenu main, blad 3, toets code opvouwen, dan vouwt ie alle code in...
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 27 dec 2023 20:10
Quepee schreef: 27 dec 2023 18:55 Arie het is 2023 ! je maakt geen programma's meer aan de machine !
't is bijna 2024, en IK maak wel programma's aan de machine.. want als ik bij een machine sta, is dat omdat de andere draaien op dat moment.
Verder.. er zijn nog zat bedrijven die gewoon aan de machine schrijven.. het is niet voor niets dat Heidenhain nog steeds ontwikkeld aan Klartekst, dat Fagor een systeem heeft vergelijkbaar aan wat ik tot voor kort op mijn Emcootje gebruikte, en dat Siemens en Fanuc de afgelopen tijd ook ontwikkelingen hebben gehad aan hun programmeersysteem..
Quepee schreef: 27 dec 2023 18:55 5 uur bezig een programma schijven aan de machine
Tot zover mijn Preek over het nut van aan de machine kunnen programmeren..
Programmeren aan de machine is toch echt klaar in 2024, de toekomst is hier:



Ben er nu een week mee aan het spelen en sta er echt van te kijken, meeste programma's kunnen zo direct de machine in, sommige hebben nog 10% optimalisatie nodig.

En als je natuurlijk geen CAD model hebt en er moeten ergens een paar gaten ingeprikt en getapt worden is dit natuurlijk sneller direct op de machine. Maar wanneer er een CAD model is ga je het nooit winnen van een goed ingericht CAM systeem. Al is het alleen maar voor het doorlopen van de simulatie en dus crashes uit de sluiten voordat je op de groene knop drukt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: AI FR1 ombouwen naar kogelomloopspillen

Bericht door Markus »

Zonder de rest van deze thread te lezen,

was vandaag aan het opruimen en kwam een verzend verpakking tegen van miniatuur kogelomloop spillen die ik blijkbaar ooit in 2006 heb gekocht

dit is waar ik ze gekocht had --> KSS Ball Screw Japan

Ik heb ze niet meer maar was goed spul voorgespannen moer, geen speling (als ik me het goed herinner), en ik geloof dat ze op maat maken naar wens

Ik heb ook nog wel wat minatuur spindels liggen (andere merken) maar ben er vrij zeker van dat die niet zullen passen in de Hembrug

Greezt,

Markus
Plaats reactie